KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Podsumowanie rajdowego sezonu Roberta Kubicy – część 2

blank

Nokaut w pierwszych rundach, a potem utrzymywanie przewagi – tej bezcennej umiejętności Robert Kubica uczył się podczas środkowej części swojego sezonu. Była ona zupełnie inna od wczoraj przedstawianej i znacznie ciekawsza.

W pierwszej części podsumowania sezonu przedstawiłem pięć pierwszych rajdów Roberta Kubicy w tym tylko jeden w serii ERC. Druga część podsumowania dotyczy wyłącznie rajdów WRC, a we wszystkich Kubica i Baran spisali się rewelacyjnie.

Rajd Akropolu

Był to drugi rajd Kubicy w WRC i drugi szutrowy. Podczas poprzedniego wszystko było przeciw Robertowi, ale tym razem to Kubica był królem sytuacji. Polak wygrał 9. OS-ów z rzędu od rozpoczęcia rajdu i miał ponad 140 sekund przewagi nad Protasovem po dwóch dniach, a w trzecim jechał już spokojnie i dowiózł prawie półtorej minuty zapasu, pewnie wygrywając klasę WRC2. Problemem podczas rajdu był kurz.

Robert tak komentował swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie: „To był długi i trudny weekend. Byłem przyzwyczajony do bardzo czystych i płaskich torów. Gdy jechałem tu podczas rekonesansu doznałem szoku i wtedy było najgorzej. Nigdy nie widziałem tak trudnych warunków, nie mówiąc o jeździe w nich. Ale udało nam się przejechać bez problemów, poza utknięciem w kurzu na 1 OS-ie i jednym obrocie. To wspaniały rezultat, świetne doświadczenie. Wiele się nauczyliśmy na tych trudnych i podkręconych trasach, to przyda się w przyszłości. Grecja to wyjątkowa impreza, słyszałem o tym rajdzie wiele opowieści. Kiedy pojechałem na rekonesans zobaczyłem, że jest znacznie trudniej niż myślałem. Nie miałem żadnego doświadczenia i musiałem się uczyć wszystkiego, co zobaczyłem. Czy spodziewałem się zwycięstwa – trudno powiedzieć. Wiedziałem, że jeżeli będę jechał tak jak potrafię, to mogę osiągnąć dobry rezultat. Zwycięstwo jest zawsze trudne, szczególnie w tak trudnym rajdzie jak Akropol. W sumie wszystkie rajdy są dla mnie trudne w tym roku. Każdy ma inną charakterystykę. W Finlandii są hopy, na Sardynii jest wiele trudnych miejsc, również na asfalcie.

Kilka ujęć z Akropolu:

blank

blank
blank

blank

Rajd Sardynii

Był to wyjątkowy rajd. Kubica świetnie zaczął, na kilku z początkowych odcinków był szybszy od niektórych aut WRC w tym Michała Kościuszko. Kiedy zbudował sobie przewagę, przyszedł drobny błąd – uderzenie tyłem auta, który możecie zobaczyć poniżej:

Po pierwszym dniu było już jednak wiadomo, że to Kubica jedzie po zwycięstwo. W kolejnym etapie rywalizacji Polak nie miał wyboru – musiał jechać powoli, a wszystko przez panujący kurz:

Na mecie Robert wyprzedził nie tylko swojego późniejszego rywala do mistrzostwa w WRC2, Abdulaziza Al-Kuwari (o grubo ponad 4 minuty!!!), ale też Khalida Al-Qassimi, jadącego autem WRC…

blank

blank

W tym rajdzie doszło również do historycznego wydarzenia w karierze Kubicy i nie tylko. Zajmując 9. miejsce w generalce Robert zdobył 2 punkty do klasyfikacji WRC i został jednym z trzech kierowców w historii światowych sportów motorowych, który zdobywał punkty zarówno w F1, jak i WRC.

Nigdy nie jest łatwo wygrać. To był bardzo dobry weekend, ale też trudny weekend. Nie straciliśmy koncentracji i gdy nie byliśmy pewni nie cisnęliśmy. Dziś jechaliśmy bardzo spokojnie. Muszę nadal się uczyć i trzymać tempo. Chcę podziękować mojemu partnerowi Lotosowi, bez którego nie byłoby to możliwe, choć i tak do startów muszę dokładać z własnej kieszeni.” – powiedział Robert po wygranej.

Rajd Finlandii

Ta impreza była określana jako jeden z najtrudniejszych rajdów dla Roberta. Sam mówił, że jechanie 2 sekundy za lokalnymi kierowcami będzie dobrym wynikiem.

Zaczęło się znacznie lepiej niż przewidywał Robert. Po kilku pierwszych OS-ach Polak był 4. Ale to Robertowi nie wystarczało – jechał coraz szybciej i pierwszy dzień zakończył na 2. miejscu, z dużą jednak stratą do Jaari Ketomaa.

Drugi dzień był trudniejszy, ale jednocześnie bardzo ciekawy dzięki walce z Haydenem Paddonem. Wszyscy z drugiego dnia Rajdu Finlandii zapamiętają jednak co innego. Ten film:

Ostatecznie Kubica zdecydowanie pokonał Paddona, a z Ketomaą przegrał o ponad 4 minuty. Drugie miejsce było i tak świetnym wynikiem Polaka. Tak skomentował on swój start: „Jari Ketomaa powiedział mi, że przejeżdżał niektóre odcinki nawet 15 razy w mistrzostwach Finlandii więc trudny było z nim rywalizować. Nie spodziewałem się, że będę drugi przed tyloma doświadczonymi kierowcami, ale znaleźliśmy odpowiedni poziom agresywnej jazdy. Biorąc pod uwagę to, że po raz pierwszy jechałem na szutrze w kwietniu, widać, że robimy postępy i zmierzamy w dobrym kierunku.”

blank

blank

Rajd Niemiec

Kolejnym historycznym rajdem był Rajd Niemiec. Była to pierwsza asfaltowa impreza Kubicy w tym sezonie i wszyscy spodziewali się, że pokaże wielką szybkość dzięki asfaltowemu doświadczeniu. Robert nie zawiódł, choć łatwo nie było.

Polak wygrał oba OS-y pierwszego dnia, ale początek drugiego był gorszy. Zaczęło się od złego wyboru opon, a na domiar złego w Citroenie DS3 RRC doszło do jakiegoś wycieku, przez który noga Roberta ślizgała się na pedale. Mimo tych przygód Robert dowiózł 1. miejsce do mety etapu.

blank

Do trzeciego dnia przystępował z 12 sekundami przewagi nad Evansem. Na 9. OS-ie Polacy zaliczyli obrót i stracili prowadzenie w generalce, ale tylko na jeden OS. Gdy już je odzyskali, nie oddali go aż do mety.

blank

Zacięta walka z Evansem nie przeszkodziła Kubicy zajął 5. miejsca w całym rajdzie, co sprawiło, że pobił kolejny polski rekord – najwyższego miejsca w rajdzie WRC dla naszego rodaka. „Tworzę historię? Zdarza się” – powiedział Kubica.

blank

Po tym rajdzie Polak po raz pierwszy od dłuższego czasu wyraźnie podkreślił, że w 2014 roku wolałby nie jeździć w rajdach.

Podczas Rajdu Niemiec, Robert postanowił zabawić się w nauczyciela i wyłożyć teorię pokonywania zakrętów. Posłuchajcie jego wykładu:

Czy wydarzenia z następnych rajdów zmieniły nastawienie Kubicy? Tego jeszcze nie wiemy, ale już jutro przypomnę Wam, jak przebiegało 5 ostatnich rajdów Roberta (jak dotąd) w tym sezonie. Oj, działo się!

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i f1ultra.pl   

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi