KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
F1 Grand Prix of Monaco

F1 chce zablokować wejście nowych zespołów w Concorde Agreement



Bardzo niepokojące wieści docierają z początkowej fazy negocjacji nad nowym Concorde Agreement, które ma zacząć obowiązywać od 2026 roku.

Concorde Agreement to umowa między Formula One Group, zespołami Formuły 1 a FIA, która sankcjonuje najważniejsze zasady rozgrywania sezonów Formuły 1 – liczbę wyścigów, zespołów, a także podział wpływów z praw komercyjnych.

Obecna umowa obowiązuje do 2025 roku włącznie i mówi na przykład, że w sezonie mogą odbywać się maksymalnie 24 rundy F1. Wiadomo, że Liberty Media chciałoby zwiększenia tej liczby do minimum 26. Niezbyt przychylne temu są zespoły.

Concorde Agreement obecnie ustala maksymalną liczbę zespołów w Formule 1 na 12. Na tej podstawie w ubiegłym roku FIA przeprowadziła proces zgłoszeń do Formuły 1 na sezony 2025-2027, uznając ostatecznie, że projekt Andretti Autosports i Cadillaca zasługuje na pojawienie się w F1.

 

Innego zdania były zespoły, które wraz z FOM zablokowały możliwość wejścia amerykańskiej ekipie w najbliższych latach, stwierdzając m.in, że one same oraz F1 nie zyska nic na pojawieniu się 11. zespołu oraz, że Andretti nie prezentuje odpowiedniego poziomu by wejść do serii. Jednocześnie zapowiedziano, że gdy Andretti będzie miało już silniki Cadillaca w 2028 roku to szanse ekipy będą większe.

Andretti walczy o zmianę tej decyzji, ale wygląda na to, że zespoły i F1 chcą iść jeszcze dalej. Joe Saward informuje, że chcą one wpisania w Concorde Agreement na lata 2026 – 2030 maksymalnej liczby 10 zespołów w Formule 1.

Wcześniej mówiło się jedynie, że zespoły chcą znacznego podniesienia kwoty wpisowego dla nowych ekip, będącego formą odszkodowania dla obecnych zespołów za straty w zyskach komercyjnych. Obecnie wynosi ono $200 mln, a postulowano podniesienie go do $600 mln czy nawet miliarda dolarów.

 

Jeżeli takie przepisy weszłyby w życie, wówczas jedyną szansą na wejście do Formuły 1 do 2030 roku byłby zakup którejś z istniejących ekip.

Takiej propozycji z pewnością będzie przeciwna FIA, która chce rozszerzenia stawki, a Mohammed ben Sulayem wielokrotnie mówił, że zespoły są chciwe i nie patrzą na interes serii. Zapowiada się zatem kolejny konflikt na linii Federacja – Formuła 1 – zespoły.

Co o tym sądzicie?

Źródło: motorsportweek.com
fot. Red Bull Content Pool



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi