KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
f1 confidential ksiazka

„F1 Racing Confidential”. Książka o tych, którzy pracują na sukces zespołu



Mamy kolejną nowość na rynku wydawniczym w Polsce, dotyczącą Formuły 1. I jest to pozycja odsłaniająca kulisy padoku.

Takiej książki o F1 jeszcze w Polsce nie było! Giles Richards oddaje głos inżynierom, mechanikom czy technikom, by opowiedzieli, na czym polega ich praca, i jak ogromne ma znaczenie dla końcowego triumfu kierowcy. Dowiedz się, jak trafili do Formuły 1 i jakie niuanse decydują o tym, że ktoś wygrywa wyścig. Wystartowała przedsprzedaż książki „F1 Racing Confidential”, która ukaże się 24 kwietnia nakładem Wydawnictwa SQN.

O książce

 

Pochodzą z najróżniejszych środowisk, mieli różne dzieciństwo, ale łączy ich jedno: miłość do Formuły 1. W mediach brylują kierowcy, istotną rolę odgrywają również szefowie zespołów. O ludziach z drugiego szeregu mówi się rzadko lub wcale. Ta książka udowadnia, jak wiele znaczą dla tego sportu i jak ciekawą pracę wykonują.

Dyrektor techniczny Mercedesa, który trafił do F1, choć chciał zostać pilotem. Pole position wywalczone dzięki uważnej obserwacji kierunku wiatru przez inżyniera ogumienia. Spisana na chusteczce strategia zakładająca karę przesunięcia o pięć pozycji do tyłu, która pozwoliła Fernando Alonso zachować szanse na mistrzowski tytuł. Naprawa samochodu, która jest jak taniec.
Inżynierowie wyścigowi i aerodynamiki, dyrektor techniczny, finansowy czy ds. marketingu. Kierowca esportowy, mechanicy, technik czy szef akademii kierowców. W tej książce Giles Richards oddaje im głos, otwierając przed czytelnikiem bramy do garażu Formuły 1 i wpuszczając go za kulisy królowej motorsportu. Przekonaj się, kto stoi za sukcesem zespołów i jak ogromna praca musi zostać wykonana, by kierowca F1 święcił triumfy.


Przeczytajcie fragment książki:

 

W F1 trwa nieustanny wyścig zbrojeń technologicznych, ale w tym sporcie zawsze znajdzie się również miejsce na praktyczną wiedzę i doświadczenie, czego najlepszym dowodem jest Peter Mabon. Co z tego, że po szkole nie miał żadnych konkretnych kwalifikacji? Obecnie od ponad dziesięciu lat pełni obowiązki inżyniera ogumienia w zespołach jako przedstawiciel Pirelli, oficjalnego dostawcy opon dla F1. Mabon jest jednym z najbardziej szanowanych zaklinaczy opon w całym padoku. Dzień w dzień sprawia, że tata jest z niego dumny.

Mabon to ciepły, jowialny i dowcipny facet z dystansem do samego siebie. Rozmowy z nim są pełne śmiechu, odrobiny nonkonformizmu i poczucia humoru szlifowanego na drodze zawodowej, prowadzącej na największą arenę sportów motorowych. Jego podróż okazała się dla niego samego niezwykle korzystna, ponieważ w F1 zdominowanej dzisiaj przez laptopy i analizę danych mało kto jest gotów przeciwstawić się instynktownym, a często wręcz namacalnym decyzjom i praktykom składającym się na pracę Mabona z oponami.

„Owszem, zespoły mają czujniki na samochodach i widzą wszystkie szczegółowe dane na monitorach, ale nigdy nie zaszkodzi dotknąć opony palcem. Poczuć, co się rzeczywiście z tą oponą dzieje”, mówi, łagodnie się przy tym śmiejąc, jak gdyby jego stwierdzenie było zupełnie oczywiste. (…)
„Gdy pit stop się już odbędzie, potrzebujemy czterech okrążeń na kompleksowe sprawdzenie opon. Zostają one dokładnie oczyszczone, żebyśmy mogli ocenić ich zużycie. Te dane są natychmiast przekazywane zespołowi, więc one dysponują pełną informacją pozwalającą prognozować granulkowanie, blistering czy przegrzewanie się opon. Wszystkiego tego dowiadują się od nas po czterech okrążeniach po pit stopie”.

„Właśnie dlatego kierowca, który zjedzie do mechaników jako pierwszy, staje się swego rodzaju królikiem doświadczalnym. Drugi stint może być potem przedłużany właśnie dzięki informacjom pozyskanym po pierwszym pit stopie”.

Rzeczone informacje mogą wpłynąć na wynik wyścigu, w szczególności w tych przypadkach, w których kluczowego znaczenia nabiera strategia. Dowiódł tego choćby Verstappen w Barcelonie w 2016 roku, gdy wygrał swój pierwszy wyścig w F1, popisując się znakomitymi umiejętnościami wyścigowymi oraz w zakresie zarządzania oponami. Zdołał utrzymać wtedy za plecami Kimiego Räikkönena. Mabon był wówczas inżynierem Pirelli oddelegowanym właśnie do Red Bulla.


Może się wydawać, że ostatnie pit stopy w wyścigu oznaczają koniec pracy nad zarządzaniem oponami, jednak Mabon jest człowiekiem zaangażowanym i zdeterminowanym, więc nie umie się tak po prostu wyłączyć. „Po pit stopach moje zadania w zasadzie się kończą, ja powtarzam jednak zespołowi: »Jestem tu dla was, możecie korzystać z mojej pomocy« − mówi. – Pilnuję zatem takich rzeczy jak kierunek wiatru. To aż niesamowite, jak często zdarza się, że zespół wpatruje się w prognozę pogody na laptopie i nie zauważa, że wiatr zaczął wiać z innego kierunku. Taka zmiana może spowodować, że kierowca zblokuje koła, spłaszczy oponę albo popełni jakiś inny, niepotrzebny błąd”.

Mabon ma nosa do takich rzeczy i absolutnie nie należy tego bagatelizować. Mówi się, że to właśnie dzięki niemu w 2019 roku w Melbourne pole position wywalczył Valtteri Bottas. „W Mercedesie powiedzieli mi: »To pole position to bezsprzecznie twoja zasługa«”. Podczas Q3 zmienił się kierunek wiatru, o czym ich natychmiast poinformowałem. Pomiędzy przejazdami zmienili ustawienia skrzydła i potem uznali, że dzięki mojemu spostrzeżeniu wywalczyli pole position”.

Olbrzymie doświadczenie pomaga Mabonowi określać, w jaki sposób kierowca może wykorzystać liczne dane i analizy prowadzone przez niego oraz innych inżynierów Pirelli. (…)

„Mam pełną świadomość, że jestem jedną z dziesięciu takich osób na świecie. Inżynierów ogumienia w F1 jest tylko dziesięciu i to daje mi szczęście – mówi z cichą, ale zupełnie uzasadnioną dumą. – Naprawdę jestem z tego dość dumny, zwłaszcza, że tego nie planowałem. Myśl o tym, że pracuję w F1, do dziś wydaje mi się trochę absurdalna. Zajmowałem się wcześniej różnymi rzeczami, najlepsze jest w tym jednak to, że zawsze pracowałem w zespole. Zawsze powtarzam, że możliwość pracy w zespole to prawdziwy zaszczyt”.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi