KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Kubica Orlen team

Kubica o miłości do Le Mans, najlepszym sezonie w karierze w F1 i długości kontraktu z Ferrari

 

Bardzo długi i ciekawy wywiad z Robertem Kubicą ukazał się na francuskim portalu Sportauto Autojuornal.

Prześledzono w nim całą karierę Roberta, poczynając od pierwszego zabawkowego samochodu poprzez karting, serie juniorskie i początki w F1. Nie mogło zabraknąć pytania o wypadek Roberta w GP Kanady z 2007 roku. Czy Robert uważa brak poważnych obrażeń po nim za cud?

„Tak, z pewnością. Nawet ludzie, którzy nie interesują się F1, pamiętają ten wypadek. Kiedy patrzy się na powtórki, wydaje się nieprawdopodobne, że następnego ranka spałem sobie spokojnie w moim hotelu i tylko trochę bolała mnie stopa” – mówi Robert.

„Przednie skrzydło złamało się i dostało pod samochód. Nie mogłem nim dłużej kierować, a przód był w powietrzu. Moje szczęście polegało na tym, że większość uderzenia przyjął spód samochodu. Jeżeli uderzyłbym przodem, nie rozmawialibyśmy teraz. Uderzyłem z prędkością ponad 250 km/h” – wspomina Kubica.

 

Dość ciekawa była wypowiedź Roberta dotycząca wycofania się BMW po sezonie 2009.

„Niczego się nie spodziewałem. Pewnego dnia odebrałem telefon od Mario Theissena, który powiedział mi, że następnego dnia BMW ogłosi swoje wycofanie. To był prawdziwy szok” – wspomina Kubica.

„Na szczęście wtedy moja pozycja jako kierowcy F1 była już mocno ustabilizowana i miałem wybór między Toyotą a Renault. Wybrałem Renault, które wracało po trudnym sezonie, choć w Toyocie proponowano mi większe zarobki. W moich oczach Renault było prawdziwym zespołem wyścigowym. Zaliczyliśmy niespodziewane rezultaty i z profesjonalnego punktu widzenia, to był najlepszy sezon mojej kariery. Atmosfera pracy była bardzo dobra” – mówi Robert.

Potem przyszedł wypadek w Ronde di Andora i kariera Roberta w F1 została przerwana. Czy po wypadku Robert czuł, że jego kariera jest już definitywnie zakończona?

 

„Moje pierwsze obawy dotyczyły przede wszystkim mojego zdrowia. Byłem w tak złym stanie, że nie było sensu zadawać sobie pytań o karierę. Było bardzo źle. Miałem ponad 40 złamań, moja prawa ręka była zmiażdżona. Zajęło mi naprawdę bardzo dużo czasu dojście do siebie jako człowiek, dopiero potem mogłem myśleć o motorsporcie. Wszyscy próbowali podtrzymać nadzieję, że mogę wrócić szybko. Miałem kontrakt z Ferrari na 2012 i 2013 rok” – mówi Robert.

„Miałem straszliwie trudny czas, nie tylko fizycznie, ale również mentalnie. Zastanawiałem się, co ze mną będzie. Nie umiałem niczego innego niż jazda. Nigdy nie planowałem jednak kończyć kariery, nawet kiedy opuszczałem szpital na wózku inwalidzkim po tak wielu operacjach. Czasem miałem zabiegi, które miały przyspieszyć postęp, ale cofały mnie o 6 miesięcy. Było naprawdę trudno, a mój mózg nie akceptował sytuacji, gdyż nie mogłem już robić rzeczy tak, jak przed wypadkiem. Nie mogłem nawet umyć zębów. Wszystkiego musiałem nauczyć się na nowo – jak dziecko” – wspomina kierowca.

Czy Robert uważa, że motorsportowa społeczność pomogła mu w tym trudnym czasie?

„Prawda jest taka, że trudny moment miałem nie gdy jeździłem w rajdach, ale kiedy wróciłem na tor. Zaoferowano mi testy, również w bolidzie F1. Z jednej strony to było wspaniałe, z drugiej mierzyłem się z wieloma pytaniami. Moje ograniczenia były wytykane, a ja w pełni się do nich przyznawałem. To normalne. Nigdy jednak nie zdecydowałbym się na taką podróż gdybym czuł, że nie będę w stanie robić tego w konkurencyjny sposób” – mówi Robert.

 

„W Formule 1 jest dużo polityki. Możesz mieć wielu przyjaciół, ale również kilku wrogów. Presja jest ogromna. Jednym z moich sukcesów było to, że udowodniłem wielu ludziom, że się mylą, choć wyniki w Williamsie w 2019 roku były rozczarowujące” – dodaje Kubica.

Teraz Robert skupia się na wyścigach długodystansowych i choć nadal nie znamy jego programu na sezon 2024, to Kubica przyznaje, że chce walczyć o najwyższe cele.

„Szczerze mówiąc, byłem zaskoczony tym, jak spodobały mi się wyścigi endurance. Po jeździe w Formule 1, trudno znaleźć coś, co zwraca twoją uwagę. Muszę przyznać, że zakochałem się w 24h Le Mans, to unikatowy wyścig. Chciałbym tam wrócić i pewnego dnia być w pozycji by wygrać ten wyścig w klasyfikacji generalnej. Dziś czuję się w nim niespełniony” – przyznaje kierowca Orlen Team WRT.

Cały wywiad przeczytacie tutaj.
Źródło: sportauto.autojournal.fr
fot. WRT

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi