KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Mikołaj Marczyk 2

Festiwal prędkości na trasach Rajdu Finlandii. Przed załogą ORLEN Team najszybsza runda w roku

 

Po bardzo udanym Rajdzie Estonii na Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka czeka kolejne wyzwanie. Załoga ORLEN Team przenosi się ponad 400 kilometrów na północ w okolice Jyvaskyla. To tam tradycyjnie ulokowana jest baza Rajdu Finlandii, który jest najszybszą rundą sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. To prawdziwy festiwal prędkości.

Tor Autodromo Nazionale di Monza określany jest przez fanów Formuły 1 “świątynią prędkości”. Jeśli zapytać fanów Rajdowych Mistrzostw Świata WRC, czy i tutaj taka „świątynia” istnieje, odpowiedzieliby bez zawahania – Rajd Finlandii. Impreza ta znalazła się w pierwszym, historycznym kalendarzu WRC w 1973 roku. Od tamtej pory nigdy tego kalendarza nie opuściła. Nie ma rajdu, który miałby tak długą i bogatą historię w WRC.

Nie ma też drugiego tak szybkiego rajdu w kalendarzu. Na liście dziesięciu najszybszych rajdów w historii WRC aż osiem pozycji to różne edycje Rajdu Finlandii. Ubiegłoroczną edycję zwycięzcy przejechali ze średnią prędkością 125,32 km/h. Wreszcie – Rajd Finlandii to też jedna z ulubionych imprez w kalendarzu Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka. Załoga ORLEN Team nie mogła sobie odmówić startu w tym wyjątkowym klasyku.

 

Bazą rajdu będzie oczywiście Jyvaskyla. Impreza rozpocznie się tradycyjnie w czwartek wieczorem od superoesu Harju. W piątek zawodnicy powalczą na dziewięciu odcinkach specjalnych, w sobotę na ośmiu, zaś w niedzielę na finałowych czterech próbach. Najtrudniejszym dniem będzie bez wątpienia sobota, kiedy to na załogi czeka 160 kilometrów odcinków specjalnych i aż sześć prób o długości powyżej 20 kilometrów. Załoga ORLEN Team powalczy o powtórzenie dobrego wyniku z Estonii, chociaż nie będzie o to łatwo. Na liście zgłoszeń w klasie WRC 2 znalazło się 27 załóg w tym absolutna światowa czołówka.

– Po szybkich trasach Rajdu Estonii przenieśliśmy się na… jeszcze szybsze trasy Rajdu Finlandii. Niesamowita ilość szczytów, zakrętów przechodzących jeden w drugi, ogromne skoki i prędkości. Ogromną rolę będą odgrywały tutaj ustawienia zawieszenia. Myślę, że podczas testów wykonaliśmy dobrą pracę i odrobiliśmy lekcję z zeszłego roku. Do Finów, którzy jeżdżą tymi trasami od lat 70., wciąż możemy trochę tracić, ale damy z siebie wszystko – mówił Mikołaj Marczyk.

– Trasy w zdecydowanej większości będą raczej szerokie. Tylko krótkie partie będą węższe. Na tym rajdzie wyjątkowo istotne będzie zapoznanie z trasą. Musimy tak stworzyć opis, żeby te zakręty mnie nie „straszyły”. Klucz na tym rajdzie jest taki, żeby wiedzieć, gdzie hamować. I my na zapoznaniu musimy to jak najlepiej odczytać. To hamowanie w Finlandii przede wszystkim musi być trafione w punkt. Krótkie i nie wytracające zbyt wiele prędkości. W czwartek ruszamy, ale najtrudniejszym dniem będzie sobota. Jesteśmy gotowi! – podsumował kierowca ORLEN Team.

 

– Siedem dni po zakończeniu Rajdu Estonii jesteśmy już w Finlandii. Te trasy są niesamowite. Długie zakręty, długie szczyty, prędkość powyżej 170 km/h – praktycznie cały czas ten samochód podskakuje. Tak naprawdę trzeba skupić się na tym, aby dobrze trzymać zeszyt, aby on po jakimś skoku nie wypadł. Wszystko dzieje się tutaj bardzo szybko, ale taka jazda daje niesamowicie dużo frajdy – zaznaczył Szymon Gospodarczyk.

– Te skoki są nie tylko na prostych odcinkach, ale także w zakrętach. Trzeba na to uważać i dobrze to opisać. Oczywiście jest to też spore wyzwanie dla naszych kręgosłupów. Trzeba się naprawdę skupić na dobrym wykonaniu pracy. Piękne trasy, jeziora, lasy, mnóstwo kibiców – czego chcieć więcej? – zapytał na zakończenie pilot załogi ORLEN Team.

Rajd rozpocznie się oesem Harju, który ruszy w czwartek o godzinie 18:05 czasu polskiego. Zwycięzców poznamy w niedzielę, w okolicach godziny 14:30 czasu polskiego po przejechaniu Power Stage’a Himos-Jämsä 2.

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi