KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Jakub Śmiechowski WEC Inter Europol

Śmiechowski o braku części, opcji przejścia do Hypercarów i przygotowaniach do Le Mans

 

Tuż przed najważniejszym wyścigiem sezonu – 24h Le Mans – Inter Europol Competition zaliczył swój najlepszy występ w historii. W co jeszcze polski zespół celuje w tym sezonie? Czego potrzeba do przejścia na Hypercary?

Jeszcze przed wyścigiem na Spa z Jakubem Śmiechowskim – kierowcą i szefem zespołu rozmawiała Iwona Hołod. Przeczytajcie!

Iwona Hołod: Za nami Portugalia, Sebring. Jakie wnioski wyciągnęliście po tych dwóch rundach?
Jakub Śmiechowski: W Sebring byliśmy całkiem szybcy. W Portimao nie byliśmy aż tak konkurencyjni jak w Sebring, ale wciąż mieliśmy całkiem dobre tempo, walczyliśmy cały czas o pozycje w okolicach podium. Jak dotąd na Spa wydaje się też być całkiem dobrze, więc zobaczymy jak wszystko się ułoży. Czasówka może nie poszła idealnie, ale jesteśmy na P8, a różnice między autami są bardzo małe. Myślę, że wciąż jesteśmy w dobrym miejscu.

IH: Po tych dwóch wyścigach jak oceniasz Wasze szanse w 24h Le Mans?
JŚ: Na Le Mans wszystko tak naprawdę może się wydarzyć i ciężko w tym momencie powiedzieć, jak to się ułoży. Stawka w tym roku jest najbardziej wyrównania, ze wszystkich, jakie kiedykolwiek widziałem. Tak naprawdę każdy ma szansę na wszystko, więc musimy poczekać do Le Mans.

 

IH: Nad czym obecnie skupiacie się najbardziej w przygotowaniach do Le Mans?
JŚ: W tym momencie jedną z największych bolączek jest dostępność części, aby zbudować auto na Le Mans. Na tę chwilę czekamy na dostawę wszystkich komponentów, żeby mieć to, co musimy wymienić. Właśnie takie przygotowanie samochodu w tym momencie jest największym wyzwaniem i tym, co ewentualnie może nam przeszkodzić. Wszystkie rzeczy co prawda raczej są dostępne, tylko czas oczekiwania na nie jest bardzo długi. Pod koniec zeszłego roku zamówiliśmy nowe skrzynie biegów, a one mają przyjść dopiero po Le Mans. Teraz na Spa zużyliśmy jedną skrzynię, nie mieliśmy zapasowej i sytuacja była trudna – ale udało nam się na szczęście zdobyć jedną. Jest to jednak bardzo duży problem w dzisiejszych czasach.

IH: Czasami kibice pytają, czy Hypercar jest opcją dla IEC. Jest opcją?
JŚ: Nie wydaje mi się. Jednak jesteśmy prywatnym zespołem, a projekt Hypercarów wymaga bardzo dużych nakładów – nie tylko finansowych, ale także personalnych. To jest naprawdę bardzo duży projekt i w tym momemncie nie jestesmy w stanie takiego udźwignąć. Ale kto wie, może coś się zmieni w przyszłości, co pozwoli nam przemyśleć ten temat. Na ten moment nie skupiamy się na tym.

IH: A co musiałoby się zmienić?
JŚ: Musiałby przyjść ktoś, kto chciałby zrealizować taki projekt, wspomóc nas. Sezon z Hypercar jest niemal dwa razy droższy niż ten, który realizujemy teraz z LMP2, więc ta różnica jest naprawdę bardzo duża.

IH: Czyli Inter Europol Competition jest otwarty na współprace sponsorskie?
JŚ: Zawsze.

IH: A szukacie aktywnie sponsorów, czy raczej czekacie, aż ktoś zapuka do drzwi?
JŚ: Nie powiedziałbym, że szukamy jakoś bardzo agresywnie, czasami tylko, od czasu do czasu robimy coś w tym kierunku. Natomiast nie mogę powiedzieć, że szukamy sponsorów aktywnie. Prawda jest taka, że nie wiemy jak to robić, nigdy się tym nie zajmowaliśmy, nie jesteśmy w tym po prostu dobrzy.



IH: Jakie są w takim razie dalekosiężne plany zespołu?
JŚ: W tym momencie ciężko powiedzieć. Musimy zobaczyć, co przyniesie przyszłość. Dzisiaj nie wiem zupełnie, co za kilka lat będzie się chociażby działo w świecie wyścigów długodystansowych. Na pewno na ten moment chcemy zostać w ELMS, USA jest opcją, ale w tym momencie nie wiem, czy będziemy tam jeździć, czy nie. Jest to jednak jedna z opcji, która, jeśli pojawi się odpowiedni projekt, wejdzie w życie.

IH: Czy są jacyś kierowcy na rynku, na których szczególnie Wam zależy i chcielibyście ich mieć kiedyś w swoim składzie?
JŚ: Na rynku jest wielu świetnych kierowców, których chcielibyśmy mieć w składzie. Każdy z nich wnosi coś innego do zespołu i trochę w inny sposób przyczynia się do jego rozwoju, więc raczej nie ma takiego jednego kierowcy, którego chcielibyśmy szczególnie mieć.

IH: Jesteś jednocześnie kierowcą wyścigowym oraz szefem zespołu? Na pewno bardzo trudno jest łączyć te dwie rzeczy, te dwie funkcje. Nie myślałeś o tym, aby skupić się tylko na jednej z tych rzeczy? Jeśli tak, co by to było – bardziej szef, czy bardziej kierowca?
JŚ: Chyba nie zakładam, że będę jeździł do końca życia. Ale w sumie nie wiem, w tym momencie się nad tym aż tak nie zastanawiam. Zobaczymy co będzie działo się w przyszłym roku, jakie będą plany, co będziemy robić i myślę, że dużo też zależy właśnie od tego.

 

IH: Czego życzy sobie Kuba Śmiechowski na sezon 2023?
JŚ: Bardzo bym chciał znaleźć się na podium na jakimś wyścigu w WEC w tym sezonie, ale nie wiem, czy to się uda. W Sebring byliśmy tego blisko, w Portimao też wyglądało to całkiem nieźle do czasu wyjazdu safety cara. W Portimao nie mieliśmy może szans na podium, ale też nie byliśmy od niego jakoś bardzo daleko. Gdyby udało się znaleźć w tym roku na podium WEC, byłbym bardzo szczęśliwy.

IH: A jakiś cel odnośnie ELMS?
JŚ: Chciałbym mieć w końcu mistrzostwo Europy w LMP3 oraz kilka podiów w klasie LMP2 – myślę, że jesteśmy w stanie to zrobić. W Barcelonie mieliśmy bardzo dobry samochód, ale niestety, awaria skrzyni biegów zabrała nam szansę.

IH: No i znowu zapytam dla kibiców – kiedy te koszulki i bluzy Inter Europol Competition?
JŚ: Niestety, bardzo ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Jest tak, bo my jako zespół nie będziemy produkować ubrań, więc liczę tutaj na inną firmę, która mogłaby się tym zająć – ale jak na razie taka się nie znalazła. Jeśli przyjdzie ktoś z zewnątrz, kto chciałby się tym zająć, to jesteśmy otwarci na współpracę.

Rozmawiała Iwona Hołod

Zbierzemy 100 zł? Będzie dzień bez reklam w treści standardowych wpisów! Kliknij tu i wybierz cel: „Dzień bez reklam”!



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 7 czerwca
godz. 19:30 – FP1
godz. 23:00 – FP2

Sobota, 8 czerwca
godz. 18:30 – FP3
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 9 czerwca
godz. 20:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi