Jeżeli oglądaliście GP Australii to widzieliście z jaką łatwością Max Verstappen wyprzedził Lewisa Hamiltona. To zasługa „Super DRS-u”, który nie ma sobie równych w stawce F1.
Wygląda na to, że Adrian Newey znów wpadł na pomysł, który zadziwia innych inżynierów. Tył bolidu i tylne skrzydło Red Bulla są tak skonstruowane aerodynamicznie, że pozwalają zwiększyć efekt działania systemu DRS. I nie chodzi tylko o wyprzedzanie na torze, ale również podczas kwalifikacji, gdy DRS można używać dowolnie.
„Jest to przewaga, która według inżynierów w padoku jest warta od 2 do 3 dziesiątych sekundy na okrążeniu w porównaniu z innymi ekipami, również jadącymi z DRS-em. Ten Super-DRS Red Bulla daje ogromną przewagę” – mówi dziennikarz Sky Sports, Ted Kravitz.
„Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że na niektórych torach cała przewaga Red Bulla to 2-3 dziesiąte sekundy, to dodatkowy zysk z DRS-u robi się jeszcze ważniejszy. Nie sądzę jednak, że wszystko bierze się z DRS-u. Mają świetny samochód, bardzo wydajny aerodynamicznie, dobrze zaprojektowany. Ale ten DRS może im dawać połowę przewagi” – dodaje dziennikarz.
Nawet bez DRS-u jednak, Red Bull ma świetne prędkości na prostych. W połączeniu z DRS-em tworzy to podwójny efekt, które doświadczył wczoraj Lewis Hamilton. Jadącego na prowadzeniu Anglika z ogromną łatwością wyprzedził Max Verstappen.
„Jego samochód był tak szybki, że wyprzedził mnie w połowie prostej, a na końcu był wiele metrów z przodu, jakieś 10 przed zakrętem. Nie wiem jakim cudem są tak szybcy na prostych – to szalone” – mówił Lewis Hamilton.
Red Bull to jednak nie tylko proste, na co zwracają uwagę inni zawodnicy.
„Dominuje wszędzie – w każdej partii toru i w każdej sesji. W wolnych i średnich zakrętach. Mają przewagę w zarządzaniu oponami, mogą bardziej atakować krawężniki” – wylicza Carlos Sainz.
Red Bull wygrał wszystkie dotychczasowe wyścigi F1 w sezonie 2023 i dopiero wczoraj zdarzyło się, by kierowca ekipy z Milton Keynes nie znalazł się na podium.
W klasyfikacji generalnej konstruktorów Red Bull ma 58 punktów przewagi nad Astonem Martinem.
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Źródło: planetf1.com
fot. Red Bull Content Pool