KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Formula 1 Testing in Bahrain - Day Three

W AlphaTauri wrze. Szef już „nie ufa” inżynierom



W AlphaTauri zdają się powoli puszczać nerwy. Przynajmniej szefowi zespołu Franzowi Tostowi, który po rozczarowującym rozpoczęciu nowego sezonu Formuły 1 publicznie skrytykował inżynierów i aerodynamików. Jak stwierdził, „nie ufa” im dłużej.

Siostrzana ekipa Red Bulla już w zeszłym roku zawodziła. Zajęła 9. pozycję w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Zamiast walczyć o miano lidera środka stawki, spadła na przedostatnie miejsce. Gorszy był jedynie Williams. Jakby tego było mało, stajnię opuścił jej główny kierowca, mający na koncie triumf w GP Włoch 2020 Pierre Gasly. Francuz odszedł do Alpine.

AlphaTauri jest pod presją, by poprawić wyniki, ale na razie raczej się na to nie zanosi. Podczas inauguracji sezonu 2023 w Bahrajnie team nie zapunktował. Yuki Tsunoda finiszował na 11. lokacie, nowy zawodnik ekipy Nyck de Vries znalazł się trzy oczka niżej. Na torze Sakhir zespół z włoskiej Faenzy przegrała nawet z Williamsem.

Szef stajni coraz bardziej musi się tłumaczyć. Rozmawiając w  z mediami po przyjeździe na trwające Grand Prix w Arabii Saudyjskiej, Tost dość niespodziewanie skrytykował własny team, a konkretnie ludzi w fabryce, którzy przed wyjazdem tegorocznego bolidu na tor mieli obiecywać mu, że będzie „fantastyczny”.



„Niestety, myślę że wynik w Bahrajnie oddaje obecną konkurencyjność naszego samochodu. Spodziewaliśmy się dużo lepszego auta, ale mieliśmy problemy”. – mówił.

„Tutaj wygląda to trochę inaczej, liczę na awans chociaż jednego bolidu do Q3. Jednak musimy zrobić wiele rzeczy, żeby przyspieszyć samochód. Zwłaszcza jeśli chodzi o aerodynamikę. Prowadzimy różne programy”.

„Inżynierowie powiedzieli mi, że zrobiliśmy dobre postępy, ale już im nie ufam. Chcę po prostu zobaczyć czas okrążenia, bo tylko to się liczy. Zimą opowiadali mi, jak to bolid jest fantastyczny, jak to poczyniliśmy duży progres, a przyjechaliśmy do Bahrajnu i się nie liczyliśmy. Co zatem powinienem powiedzieć?”

Powyższa wypowiedź atmosfery w zespole nie poprawi, ale Austriak oznajmił, że nie obchodzi go to.

„Nie dbam o takie rzeczy, chcę po prostu zobaczyć szybki bolid, bez względu czy zrobiło się gorzko, czy nie. Zwyczajnie nie ma to dla mnie znaczenia”. – powiedział.



Winne błędne dane

Później, rozmawiając z oficjalną stroną internetową F1, Tost najwyraźniej nieco ochłonął – i subtelnie przeniósł winę z inżynierów na dane.

„Spójrz, w trakcie zimowych miesięcy słyszałem wielokrotnie, że bolid się znacznie poprawił. I widziałem dane, zarówno na papierze, jak i w komputerze. Potem udajesz się na wyścig, a właściwie to najpierw na testy, i widzisz, że samochód nie jest taki, jaki miał być. Wtedy tracisz zaufanie do liczb”. – tłumaczył.

„Mam nadzieję, że po testach i wyścigu w Bahrajnie mamy dużo zebranych danych, które będą dobrą podstawą dla inżynierów, aby mogli zorientować się, jak poprawić maszynę, jak przygotować nowe części, które będą funkcjonować lepiej”.

Morale jest dobre… Czy aby na pewno?



Tost dodatkowo przekonywał, że pracownicy w fabryce nie mają podciętych skrzydeł, a wręcz przeciwnie.

„Nie martwię się o tę sprawę, nasi inżynierowie są bardzo zmotywowani, mają dobre morale. Zwłaszcza teraz, kiedy stoją przed wielkim wyzwaniem”. – stwierdził.

Szef zagrożony?

Być może wzburzenie Tosta wynika z obaw o swoją posadę. Niedawno jeden z głównych pociągających za sznurki w Red Bullu, Helmut Marko, wyraził niezadowolenie z dyspozycji AlphaTauri. Poruszył przy tym nie tylko kwestie sportowe, ale również finansowe.

„Musi być poprawa”. – powiedział niemieckiemu portalowi Formel1.de.

Zapytany zaś, czy zależna od tego jest przyszłość szefa ekipy, Marko udzielił odpowiedzi wymijającej.

„Rozmawialiśmy z Franzem Tostem. Uzgodniliśmy z nim jasną procedurę, jak wszystko się potoczy na przestrzeni tego sezonu”. – przekazał enigmatycznie.

TOP7 planem minimum

Konkrety? Marko postawił przed AlphaTauri cel wspięcia się na 5. miejsce w tabeli konstruktorów, z adnotacją, że pozycja 6-7 też będzie „akceptowalna”.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródła: PlanetF1, Formel1.de
fot. Red Bull Content Pool



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi