KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Inter Europol

Śmiechowski celuje w mistrzostwo: „Jest dużo lepiej”. A dlaczego nie szło w WEC?



Przed Inter Europol Competition kolejne starty w bardzo intensywnym sezonie 2022, ale kolejny rok zapowiada się również ekscytująco. W co mierzy polska ekipa wyścigów długodystansowych? Gdzie i ile aut będzie wystawiała? Iwona Hołod porozmawiała o tym z Jakubem Śmiechowskim.

Iwona Hołod: Ostatni wyścig ELMS. To była dla Was przykra i bardzo trudna sytuacja. Co się dokładnie wydarzyło?
Jakub Śmiechowski: Ponad godzinę przed końcem wyścigu mieliśmy kontakt z samochodem #31 TDS Racing klasy LMP2, co rozpoczęło sekwencję zdarzeń, które finalnie doprowadziły do wycofania z wyścigu. Mathias Beche z TDS Racing wjechał w naszego kierowcę, a to doprowadziło do uszkodzeniu wahacza zawieszenia z lewej strony. Naprawa takiego defektu była zbyt czasochłonna, dlatego Nico jechał dalej. Kierowcy jechali w związku z tym ze skręconą kierownicą i kołami, co z kolei powodowało szybsze zużycie jednej z opon i konieczność jej szybszej wymiany. Finalnie zawieszenie pękło na kilkanaście minut przed końcem wyścigu i to był dla nas koniec. Już nic nie dało się zrobić.

IH: Kiedy to się stało, za kierownicą siedział Oliviera. Jak on sobie z tym poradził?
JŚ: Na początku bardzo słabo się czuliśmy i wszyscy mocno to przeżyli. Widać było też, że Guilherme był całkowicie załamany, kiedy wysiadł z samochodu bezpośrednio po awarii. Ale później się pozbierał, bo wiadomo, że takie rzeczy niestety, ale w motorsporcie zdarzają się i będą się zdarzać.



IH: Jak podsumujesz sezon ELMS?
JŚ: Odnośnie LMP3, nasz cel był co jeden i nie udało się go osiągnąć. Jednak należy podkreślić, że mimo tego, był to bardzo dobry sezon. Mieliśmy w nim jak dotychczas najwięcej zwycięstw ze wszystkich sezonów. Mieliśmy 3 zwycięstwa w tym sezonie, i nawet Cool Racing, którzy ostatecznie wygrali mistrzostwo LMP3, nie mieli tyle zwycięstw co my. Szkoda, że tak to się wszystko potoczyło, bo tak naprawdę po pierwszych dwóch wyścigach mieliśmy tylko 4 punkty i jednocześnie aż 38 punktów straty do Cool Racing. Ja wtedy osobiście myślałem, że sezon już się skończył. Ciężka praca przyniosła jednak owoce i na ostatni wyścig jechaliśmy z 19 punktami przewagi. Świetnie udało nam się powrócić do walki o mistrzostwo. Cały zespół pracował rewelacyjnie, samochód był zawsze niezawodny, a skończyło się tak, jak się skończyło.

Jeśli chodzi o LMP2, to też myślę, że zrobiliśmy duży postęp pod koniec sezonu. W Barcelonie mogliśmy walczyć o podium, a w Portimao, gdyby nie wypadek z Premą, również podium było naszym celem. Mogę więc powiedzieć, że to był dla nas dobry sezon ELMS.

IH: Na co więc liczycie w sezonie 2023 odnośnie ELMS?
JŚ: Na mistrzostwo.

IH: Przed nami ostatni wyścig WEC. Jaki to był dla Was sezon WEC?
JŚ: To był bardzo trudny sezon. Nie znaleźliśmy tutaj takiego porozumienia z samochodem, jakie mamy w ELMS. Jest to trochę inny pakiet, inaczej to działa i sprawiło nam to większe problemy, niż myśleliśmy, że sprawi. Zrobiliśmy jednak restrukturyzację w zespole pod względem ilości personelu, więc liczę na to, że w WEC też będzie poprawa. Mam nadzieję, że już w Bahrajnie samochód będzie bardziej konkurencyjny. Poczyniliśmy też sporo inwestycji w rozwój naszej wiedzy o samochodzie, więc mam nadzieję, że poprawi to naszą sytuację w przyszłym sezonie.



IH: Z czego według ciebie wynikał brak porozumienia z autem WEC?
JŚ: Aerodynamika jest zupełnie inna, ogólnie cała charakterystyka samochodu się zmienia i ciągnie to za sobą też inne konsekwencje, niż tylko mniej docisku. Odmiennie działają też opony, zawieszenie, czy amortyzatory, które muszą być inaczej ustawione. Przez to, że na początku sezonu mieliśmy trochę rotacji w personelu inżynieryjnym, i między innymi zmienił nam się Dyrektor Techniczny, nie ułatwiło nam to zadania. Jednak w ostatnim czasie pojawiła się stabilizacja i myślę, że będzie dużo lepiej.

IH: A na co liczycie w Bahrajnie?
JŚ: W Bahrajnie liczę, że poprawimy nasze tempo. W tym momencie, jeśli chodzi o klasyfikację generalną, o nic już nie walczymy, więc dla mnie celem jest uzyskanie tam jak najlepszego wyniku i jak najlepsze przygotowanie się do przyszłego sezonu. Warto jednak dodać, że przyszły sezon będzie wyglądał inaczej, bo zmieniają się zasady i nie będziemy mogli używać na przykład kocy grzewczych, a to zmienia wszystko.

IH: Jakie plany odnośnie WEC w 2023 roku?
JŚ: Liczymy na walkę w czołówce. Czy będzie to możliwe, nie wiem. Jeśli samochód nie będzie szybki, to oczywiście nie będziemy mieli na to szans. Ja jednak widzę potencjał i światełko w tunelu.

IH: Czy nie uważasz, że te plany są bardzo ambitne i trudne do realizacji, patrząc na to, że jesteście zespołem rodzinnym, a walczycie przeciwko ekipom ze wsparciem fabrycznym?
JŚ: Nie, nie sądzę, bo chociażby ELMS w tym roku pokazał, że jako zespół rodzinny możemy sięgać po najwyższe cele i potrafimy jechać najszybciej – jeśli oczywiście uda nam się wszystko poskładać.



IH: Ile aut planujecie wystawić w sezonie 2023?
JŚ: W WEC – 1 auto, w ELMS – 3 auta. Podczas 24h Le Mans planujemy wystartować dwoma autami, jeśli się uda.

IH: W jakich jeszcze seriach planujecie wystartować?
JŚ: W Michelin Le Mans Cup i tam wystawimy 2 auta, oraz w Asian Le Mans – 3 auta.

IH: Kiedy w najbliższym czasie zobaczymy Was na torze?
JŚ: Chcemy wziąć udział w testach w Dubaju i Abu Dhabi, najprawdopodobniej w grudniu lub w styczniu.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi