KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

2 (16)

Podłączanie akumulatora – jak podtrzymać napięcie?

W ciągu wielu lat użytkowania pojazdu akumulator stale poddawany jest licznym rozładowaniom, a następnie ładowany przez alternator. Z czasem możemy zaobserwować spadek jego wydajności, a nawet całkowite zużycie. Trzeba wówczas go naładować lub wymienić na nowy. Współczesne samochody nie znoszą odłączania akumulatora, dlatego w niniejszym artykule podpowiemy, jak go wymienić z podtrzymaniem napięcia. Podłączanie akumulatora z podtrzymaniem napięcia – podstawy.

Przed podłączeniem akumulatora należy sprawdzić jego parametry – czy na pewno są zgodne z wymaganiami producenta. Mówimy tu o wartościach takich jak pojemność akumulatora, napięcie, lewy czy prawy plus oraz wymiary. Można to sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu lub najprościej – wybrać akumulator takiego samego typu oraz takich samych parametrach jak poprzedni, choć niekoniecznie tej samej firmy.

 

Podłączanie akumulatora – zasady bezpieczeństwa

Podłączanie akumulatora może być mniej lub bardziej niebezpieczne w zależności od tego, jaką baterię wymieniamy. Obecnie mamy kilka rodzajów akumulatorów stosowanych w pojazdach. Najczęściej są to akumulatory kwasowo-ołowiowe, żelowe, AGM i EFB. Większość nowoczesnych modeli jest bezobsługowa, jednak w każdym przypadku należy przestrzegać kilku zasad:

  • Zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia – klucze 10 mm i 13 mm
  • Pracę wykonywać w rękawiczkach
  • Posiadać szczotkę i pastę do styków
  • Używać okularów ochronnych

 

Podłączanie akumulatora do ładowania

Jeżeli sprawdziliśmy stan naszego akumulatora i nadaje się on do dalszej eksploatacji, wystarczy podłączyć go do prostownika lub ładowarki i ładować odpowiednim prądem przez 10-12 godzin.

W przypadku nowszych ogniw bezobsługowych wystarczy ustawić urządzenie dostarczające prąd na wartość, która wynosi 1/10 jego pojemności. Standardowo – czerwony kabel podłączamy do bieguna dodatniego, a czarny do ujemnego. Po naładowaniu akumulatora należy urządzenie ładujące odłączyć najpierw od sieci, a dopiero potem poszczególne jego zaciski.

 

Podłączanie akumulatora – przygotowanie

W celu bezpiecznego podłączenia akumulatora trzeba zadbać najpierw o jego stabilność. Dlatego przy jego wyborze tak istotny jest sposób mocowania – większość modeli posiada stopkę, ale niektóre mają również dodatkowe zabezpieczenia.

Jeżeli ładowaliśmy akumulator prostownikiem, to przed podłączeniem dobrze jest posmarować jego bieguny pastą miedziową.

Przed samym podłączeniem akumulatora do instalacji samochodowej, należy oczywiście robić to przy wyłączonym silniku, z wyjętymi kluczykami ze stacyjki (zawsze istnieje ryzyko zatrzaśnięcia ich wewnątrz pojazdu, gdyż centralny zamek może automatycznie zamknąć pojazd podczas wyjmowania baterii). Warto też upewnić się, że wszystkie odbiorniki prądu są wyłączone (choć najlepiej jest to zrobić przed jego odłączeniem).

 

Podłączanie akumulatora a ustawienia elektroniki

W przypadku nowoczesnych pojazdów wyposażonych w liczne systemy poprawiające nasz komfort i bezpieczeństwo podłączanie akumulatora jest o wiele bardziej skomplikowany procesem. Otóż wszystkie urządzenia elektroniczne mają zapisane swoje ustawienia w jednostce centralnej. W celu ich zachowania, zanim odłączymy stary akumulator, musimy zapewnić podtrzymanie napięcia za pomocą ładowarki albo dodatkowej baterii samochodowej.

 

Podłączanie akumulatora z podtrzymaniem napięcia

Dla zachowania przepływu prądu w instalacji samochodowej można wykorzystać dodatkową baterię. Podpinamy ją do klem wymienianego akumulatora zgodnie z biegunami. Następnie odłączamy stary akumulator, zaczynając od bieguna ujemnego i podłączamy nowy, zaczynając od dodatniego. Przez cały czas należy uważać, żeby przewody się nie rozłączyły, jak również, żeby nie doszło do zwarcia.

 

Podłączanie akumulatora – w garażu czy w serwisie?

Biorąc pod uwagę, jak często zdarza się sytuacja, w której musimy podłączyć akumulator, można stwierdzić, że nie opłaca się wykonywanie tej czynności na własną rękę, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych, dobrze wyposażonych aut. Ryzyko jest spore, a nie należy zapominać o potrzebie dodatkowego źródła prądu, ale przede wszystkim specjalistycznej wiedzy i sprzętu. Często nawet i to nie wystarczy, ponieważ nowy akumulator musi być zaadaptowany w pamięci jednostki centralnej, a to już wymaga urządzenia OBD. Dlatego warto rozważyć wymianę w najbliższym, profesjonalnym warsztacie, którą można umówić wygodnie poprzez serwis Battery Point.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum