W ciągu wielu lat użytkowania pojazdu akumulator stale poddawany jest licznym rozładowaniom, a następnie ładowany przez alternator. Z czasem możemy zaobserwować spadek jego wydajności, a nawet całkowite zużycie. Trzeba wówczas go naładować lub wymienić na nowy. Współczesne samochody nie znoszą odłączania akumulatora, dlatego w niniejszym artykule podpowiemy, jak go wymienić z podtrzymaniem napięcia. Podłączanie akumulatora z podtrzymaniem napięcia – podstawy.
Przed podłączeniem akumulatora należy sprawdzić jego parametry – czy na pewno są zgodne z wymaganiami producenta. Mówimy tu o wartościach takich jak pojemność akumulatora, napięcie, lewy czy prawy plus oraz wymiary. Można to sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu lub najprościej – wybrać akumulator takiego samego typu oraz takich samych parametrach jak poprzedni, choć niekoniecznie tej samej firmy.
Podłączanie akumulatora – zasady bezpieczeństwa
Podłączanie akumulatora może być mniej lub bardziej niebezpieczne w zależności od tego, jaką baterię wymieniamy. Obecnie mamy kilka rodzajów akumulatorów stosowanych w pojazdach. Najczęściej są to akumulatory kwasowo-ołowiowe, żelowe, AGM i EFB. Większość nowoczesnych modeli jest bezobsługowa, jednak w każdym przypadku należy przestrzegać kilku zasad:
- Zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia – klucze 10 mm i 13 mm
- Pracę wykonywać w rękawiczkach
- Posiadać szczotkę i pastę do styków
- Używać okularów ochronnych
Podłączanie akumulatora do ładowania
Jeżeli sprawdziliśmy stan naszego akumulatora i nadaje się on do dalszej eksploatacji, wystarczy podłączyć go do prostownika lub ładowarki i ładować odpowiednim prądem przez 10-12 godzin.
W przypadku nowszych ogniw bezobsługowych wystarczy ustawić urządzenie dostarczające prąd na wartość, która wynosi 1/10 jego pojemności. Standardowo – czerwony kabel podłączamy do bieguna dodatniego, a czarny do ujemnego. Po naładowaniu akumulatora należy urządzenie ładujące odłączyć najpierw od sieci, a dopiero potem poszczególne jego zaciski.
Podłączanie akumulatora – przygotowanie
W celu bezpiecznego podłączenia akumulatora trzeba zadbać najpierw o jego stabilność. Dlatego przy jego wyborze tak istotny jest sposób mocowania – większość modeli posiada stopkę, ale niektóre mają również dodatkowe zabezpieczenia.
Jeżeli ładowaliśmy akumulator prostownikiem, to przed podłączeniem dobrze jest posmarować jego bieguny pastą miedziową.
Przed samym podłączeniem akumulatora do instalacji samochodowej, należy oczywiście robić to przy wyłączonym silniku, z wyjętymi kluczykami ze stacyjki (zawsze istnieje ryzyko zatrzaśnięcia ich wewnątrz pojazdu, gdyż centralny zamek może automatycznie zamknąć pojazd podczas wyjmowania baterii). Warto też upewnić się, że wszystkie odbiorniki prądu są wyłączone (choć najlepiej jest to zrobić przed jego odłączeniem).
Podłączanie akumulatora a ustawienia elektroniki
W przypadku nowoczesnych pojazdów wyposażonych w liczne systemy poprawiające nasz komfort i bezpieczeństwo podłączanie akumulatora jest o wiele bardziej skomplikowany procesem. Otóż wszystkie urządzenia elektroniczne mają zapisane swoje ustawienia w jednostce centralnej. W celu ich zachowania, zanim odłączymy stary akumulator, musimy zapewnić podtrzymanie napięcia za pomocą ładowarki albo dodatkowej baterii samochodowej.
Podłączanie akumulatora z podtrzymaniem napięcia
Dla zachowania przepływu prądu w instalacji samochodowej można wykorzystać dodatkową baterię. Podpinamy ją do klem wymienianego akumulatora zgodnie z biegunami. Następnie odłączamy stary akumulator, zaczynając od bieguna ujemnego i podłączamy nowy, zaczynając od dodatniego. Przez cały czas należy uważać, żeby przewody się nie rozłączyły, jak również, żeby nie doszło do zwarcia.
Podłączanie akumulatora – w garażu czy w serwisie?
Biorąc pod uwagę, jak często zdarza się sytuacja, w której musimy podłączyć akumulator, można stwierdzić, że nie opłaca się wykonywanie tej czynności na własną rękę, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych, dobrze wyposażonych aut. Ryzyko jest spore, a nie należy zapominać o potrzebie dodatkowego źródła prądu, ale przede wszystkim specjalistycznej wiedzy i sprzętu. Często nawet i to nie wystarczy, ponieważ nowy akumulator musi być zaadaptowany w pamięci jednostki centralnej, a to już wymaga urządzenia OBD. Dlatego warto rozważyć wymianę w najbliższym, profesjonalnym warsztacie, którą można umówić wygodnie poprzez serwis Battery Point.