Przedostatnia ekipa sezonu 2021 teoretycznie powinna być bardzo zadowolona z przesunięcia się o aż 3 miejsca w klasyfikacji konstruktorów. Ale czy na pewno? Zapraszam na podsumowanie pierwszych 13 wyścigów sezonu 2022 w wykonaniu ekipy z Hinwil.
Zespół
Oczekiwania
Nie były raczej wygórowane bo gorzej niż w 2021 być raczej nie mogło. Vasseur i spółka w 2021 przekonywali, że poświęcają rozwój starego samochodu by skupić się na rewolucji technicznej w F1 i przygotować dobre auto na kilka kolejnych lat. Skład ekipy całkowicie się zmieniał i z tym też wiązano spore nadzieje, bo do tego, że Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi „gubili” mnóstwo punktów, raczej nikogo nie trzeba przekonywać.
Jak wyszło?
Bardzo dobrze, nawet biorąc pod uwagę błędy, o których napiszę poniżej. W Hinwil przygotowali świetny samochód, biorąc pod uwagę możliwości. Tak dobry, że chyba sami byli nim zaskoczeni. A to przecież nie było łatwe bo Alfa usamodzielniła się bardziej od Ferrari, tworząc własną obudowę skrzyni biegów na ten rok.
Bolid Alfy w pierwszych rundach był na tyle szybki, że pozwalał na regularne wchodzenie do Q3, nie mówiąc o walce o punkty. Jest t konstrukcja szybka na wielu torach i pracująca w dość szerokim oknie temperaturowym, przez co można śmiało powiedzieć, że inżynierowie odpowiedzialni za osiągi, wykonali dobrą robotę.
Niestety, problemem samochodu od początku była niezawodność. Szwankował przede wszystkim układ paliwowy i to odebrało mnóstwo punktów ekipie. Pewnie i tak nie byliby wyżej niż na 6. miejscu w generalce, ale i tak bufor bezpieczeństwa nad rywalami byłby większy. Co gorsza, te problemy w Alfie nadal występują i z pewnością Bottas i Zhou nie będą pewni swojej konstrukcji aż do końca sezonu.
Alfa doświadczyła również problemów z podskakiwaniem swojego auta, ale na szczęście można było je łatwo wyeliminować, podnosząc auto. Strach pomyśleć, do czego byłby zdolny samochód z Hinwil gdyby nie to…
Przyszłość?
Bardzo dobry kierowca na kolejny sezon, jeden sponsor tytularny utrzymany, dobra baza do rozwoju auta i mocne silniki Ferrari. Alfa Romeo F1 Team Orlen ma prawie wszystko by zadomowić się na dobre w środku stawki.
Moja ocena: 7/10
Kierowcy
Valtteri Bottas
Fin wyraźnie odżył w nowej ekipie, której jest wyraźnym liderem i taka rola go motywuje. Sam powiedział, że zalicza najprzyjemniejszy sezon w karierze, ma wsparcie ekipy, wieloletni kontrakt. Animuszu dodała mu również walka jak równy z równym z Lewisem Hamiltonem na początku sezonu.
Valtteri nadal potrafi się zagubić, popełnić błąd czy zaliczyć bezbarwny występ, ale z pewnością to nadal świetny kierowca, który przyniósł potężną dawkę punktów do Hinwil. Sposób, w jaki dominuje nad Zhou jest imponujący i trzeba mu bić brawo, że tak dobrze odnalazł się ponownie w środku stawki, gdzie jeździł zazwyczaj rzadko.
Gdyby utrzymał dyspozycję z początku sezonu, zapewne jego notowania byłyby jeszcze wyższe.
Moja ocena: 7/10
Guanyu Zhou
Z Hinwil płyną w jego kierunku same pochwały i trzeba przyznać, że nie zawiódł wielu oczekiwań. Problem w tym, że wiele osób nie miało ich zbyt wygórowanych. Jasne, Zhou zdobył punkty w debiucie, przejechał kilka mocnych wyścigów i nie popełniał wielkich błędów. Ba, z jego winy nie powstały praktycznie żadne uszkodzenia w bolidzie.
Miał trochę więcej pecha jeżeli chodzi o awarie niż Bottas, choć jakby wziąć pod uwagę wyścigi, w których odpadał na punktowanej pozycji to z Valtterim mieliby ich tyle samo. Nie da się jednak nie zauważyć ogromnej różnicy tempa pomiędzy oboma kierowcami oraz wynikającej z niej różnicy w klasyfikacji generalnej.
Dziewiąty Bottas ma 46 punktów, a 17. Zhou zaledwie 5. To przepaść i dlatego nie czuję się głupcem, przyznając Zhou tak niską ocenę.
Moja ocena: 5/10
Statystyki
Miejsce w generalce: 6
Punkty: 51
Najwyższa pozycja na starcie: 5
Najwyższa pozycja w wyścigu: 5
Obecność w Q3: 8
Odpadnięcie w Q2: 13
Valtteri Bottas | Guanyu Zhou | |
---|---|---|
Pozycja | 9 | 17 |
Punkty | 46 | 5 |
Pole position | 0 | 0 |
Zwycięstwa | 0 | 0 |
Podia | 0 | 0 |
Najwyższa pozycja w wyścigu | 5 | 9 |
Najwyższa pozycja na starcie | 5 | 8 |
Wyżej w wyścigu | 11 | 2 |
Wyżej w kwalifikacjach | 10 | 3 |
Lepszy czas wyścigu | 9 | 3 |
Wizyty w Q3 | 6 | 2 |
Odpadnięcie w Q2 | 6 | 7 |
Średnia pozycja w kwalifikacjach | 11,08 | 14,38 |
Średnia pozycja na mecie | 10,46 | 14,62 |
Ukończone wyścigi | 10 na 13 | 8 na 13 |
Wyprzedzenia | 35 | 63 |
Przejechane kilometry | 3597 | 2924 |
Koszty dla zespołu | $0,192 | $2,804 |
Zarobki | $10 mln | $1 mln |
Waszym zdaniem
Zachęcam do wyrażenia swojej opinii o zespole Alfy Romeo po 13 wyścigach tego sezonu:
Jak oceniasz postawę całego zespołu Alfy Romeo F1 Team Orlen po 13 wyścigach sezonu 2022?
Czy według Ciebie pozycja zespołu w klasyfikacji generalnej odzwierciedla potencjał jego auta?
Czy według Ciebie Alfa Romeo ma szansę na poprawę swojej pozycji w sezonie 2022?
Jak oceniasz postawę Valtteriego Bottasa w dotychczasowych wyścigach?
Jak oceniasz postawę Guanyu Zhou w dotychczasowych wyścigach?
Share your Results:
Oceniliście Haasa
Postawę Haasa w sezonie 2022 oceniliście na 6,21 w 10-stopniowej skali. Według aż 42% z Was pozycja Haasa w klasyfikacji generalnej „mniej więcej” odzwierciedla potencjał ich bolidu. Według 36% z Was prędkość ta nie jest odzwierciedlona wynikami.
Według aż 60% z Was, Haas może jeszcze poprawić swoje miejsce w tym sezonie. Według 19% osób nie jest to możliwe.
Kevin Magnussen uzyskał średnią 6,38 Waszych głosów, a Mick Schumacher 4,66.