Pióra wycieraczek to jedna z najprostszych części samochodu, która pełni jedynie funkcję czyszczącą. Nieprawidłowości w działaniu piór wycieraczek są natychmiast widoczne: na szybie pojawiają się plamy i smugi, choć wycieraczka działa, na pierwszy rzut oka, prawidłowo. Spróbujmy je zrozumieć.
To, że między wycieraczkami zimowymi a letnimi jest różnica, nie ulega wątpliwości. Wycieraczki, przeznaczone do użytku w zimie, wykonane są z gumy, która znacznie lepiej radzi sobie z gromadzeniem się śniegu i lodu. Pod wpływem ujemnych temperatur pozostaje bardziej elastyczna. To wszystko dzięki temu, że producenci wycieraczek stosują specjalną konstrukcję i skład gumy, która ze wszystkimi powyższymi problemami radzi sobie mniej więcej raz, bo jej powierzchnia odpycha wodę.
Już dowiedzieliśmy się, że wycieraczki występują w wersji zimowej, letniej i uniwersalnej, ale oprócz tego można je jeszcze, w zależności od konstrukcji, podzielić na bezramkowe, ramkowe i hybrydowe.
Szczotki do tuszy. Są najstarszym i najczęściej stosowanym rodzajem wycieraczek, w których ramię wycieraczki połączone jest z systemem ruchomych ramion.
Szczotki bezramkowe. Stanowią one sprężystą metalową taśmę, która jest sztywno połączona z taśmą gumową. Metalowa taśma jest początkowo wygięta w łuk, który jest prostowany przez siłę dźwigni, dzięki czemu dociska do szyby równomiernie na całej długości.
Szczotki hybrydowe. Wycieraczki te początkowo pojawiły się w samochodach japońskich, ale obecnie stają się coraz bardziej powszechne. Wycieraczki hybrydowe posiadają elementy konstrukcyjne poprzednich dwóch typów.
Trzymaj się kilku pomocnych wskazówek, które pomogą Ci wymieniać pióra wycieraczek jak najrzadziej:
Jeśli szyba czołowa wykazuje oznaki oblodzenia, nie należy jej czyścić wycieraczkami. Spowoduje to powstanie skorupy lodu uszkadzającej gumowe elementy.
Gdy pada śnieg, wskazane jest podniesienie lub całkowite usunięcie wycieraczek. Faktem jest, że powtarzający się cykl rozmrażania i zamrażania może naruszyć integralność części gumowej. Innym potencjalnym zagrożeniem jest włączenie wycieraczek, które przez noc przymarzły do powierzchni szyby.
Wraz z wodą na przednią szybę dostaje się piasek i drobne zanieczyszczenia. Wszystkie te cząstki zatykają rowki gumy i niszczą ją. Dlatego pamiętaj, aby regularnie czyścić szczotki.
Nie zapominaj, że wycieraczek powinieneś używać tylko do czyszczenia mokrej powierzchni. Gdy pogoda jest sucha, używaj ich tylko z myjką do szyb.
Staraj się parkować w cieniu. Promieniowanie UV degraduje strukturę gumy, która staje się bardziej krucha i sztywna.
Zaleca się sprawdzanie piór wycieraczek co sześć miesięcy. Na co zwrócić uwagę:
Stan ramy szczotek-obecność korozji, zwłaszcza na łączeniach i mocowaniach. Krawędź gumy-obecność pęknięć, rozdarć i innych uszkodzeń, a także obecność zaokrąglonych krawędzi, które zakłócają kontakt pióra wycieraczki z szybą. Jak równomiernie szczotka przylega do szyby. Stan ramienia-jak pewnie zamocowane jest pióro wycieraczki na ramieniu wycieraczki.
Przestrzegać podstawowych zasad eksploatacji. Dzięki temu pióra wycieraczek będą służyć znacznie dłużej. Ważny jest również wybór marki. Preferuj tylko sprawdzone pióra wycieraczek od pewnych i zaufanych producentów. Nie można jednak za każdym razem odnawiać tego samego elementu gumowego, dlatego prędzej czy później każde pióro wycieraczki wymaga wymiany.
Wybierając nowe wycieraczki, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na ich rozmiar i format mocowania do klocków. Nie wszystkie wycieraczki uniwersalne będą odpowiednie do Twojego samochodu-mogą nie posiadać odpowiednich adapterów.
Długość szczotek nie powinna przekraczać rozmiaru przedniej szyby, w przeciwnym razie możesz uszkodzić silnik wycieraczek. Jeśli długość jest prawidłowa, ale krawędź pióra wycieraczki nadal wystaje poza szybę, musisz wyregulować wycieraczki.
Źródło informacji:
Informacja o wycieraczkach w samochodach z euautoczesci.pl
Informacja o wycieraniu szyb w samochodach z przeglad-samochodowy.pl