Dopiero po raz drugi miałem okazję przygotowywać dla Was komunikację radiową Micka Schumachera. Ten świetny w jego wykonaniu wyścig był jednocześnie dość spokojnym z perspektywy kokpitu. Na koniec pojawiło się rzadkie w wykonaniu Micka przekleństwo.
Mick Schumacher
Przed startem Mick dostaje szczegółowe informacje na temat procedury startowej, opon rywali i ustawień.
Po starcie inżynier informuje kierowcę Haasa kto jest przed nim i za nim i ile tracą rywale. Na 3. okrążeniu pada komunikat, że system DRS jest dostępny.
„Otwierasz przewagę, dobra robota” – mówi na 4. okrążeniu inżynier. Dwa okrążenia później kierowca jest pytany o balans i odpowiada, że jest dobry
„Wiem, że chodzi o DRS, ale czuję, że mógłbym być trochę szybszy” – mówi Mick, jadąc tuż za Kevinem Magnussenem na 7. okrążeniu. Na następnym kółku Haas poleci mu nieco odpuszczać przed zakrętami by schłodzić opony.
Na 8. okrążeniu Mick jest chwalony i pyta czy może dostać zaatakowania kierowców, znajdujących się przed Magnussenem. Jest to kolejna sugestia zamiany pozycji. „Nie teraz, DRS jest problemem dla wszystkich, jak Ocon go straci to wtedy spróbujemy” – odpowiada inżynier.
„Russell zjechał, Kevin powinien być w stanie teraz zaatakować Ocona, a potem my spróbujemy” – mówi kilka okrążeń później inżynier.
Na 12 okrążeniu Mick mówi: „Czuję, że musimy przejść na plan B”. Potem ponownie zgłasza, że mógłby jechać szybciej. Zespółodpowie: „Rozumiemy Mick”
Kółko później pojawia się pierwsze ostrzeżenie za limity toru, okrążenie później następne: „OK” – mówi kierowca proszony o unikanie ich przekraczania.
„Potrzebuję czystego powietrza” – mówi na 13. okrążeniu kierowca. Gdy dwa okrążenia później Magnussen zostanie ściągnięty do boksów, inżynier powie Schumacherowi: „OK Mick, użyj teraz opon maksymalnie”. Okrążenie później to Mick zostanie ściągnięty do boksów. „Ścigamy się na wyjeździe z Ricciardo”.
Mick znajdzie się za Australijczykiem, ale niedługo potem go wyprzedzi. „Dobra robota Mick, teraz Norris” – powie inżynier.
Na 21. okrążeniu Mick dostanie polecenie zmiany ustawień, zapyta też jak hamulce i dostanie odpowiedź, że powinien je trochę schłodzić poprzez lift and coast. Kierowca dostaje też wytyczne dotyczące pozycji na torze, wchodzenia w zakręty.
Gdy Mick wyprzedzi Lando Norrisa, inżynier powie: „Dobra robota, wypracuj teraz przewagę”. Na 29. okrążeniu kierowca dostanie polecenie zmiany ustawień, a kółko później zgłasza, że auto dziwnie się zachowywało w zakrętach 6. i 7. Inżynier wyjaśnia mu, że to przez wiatr.
Na 32. okrążeniu Mick jest pytany o degradację opon i mówi że nadal jest duża na przodzie. „Użyj narzędzi” – odpowie inżynier. Następnie dojdzie do zamiany pozycji między kierowcami Haasa.
„Czy mogę zmniejszyć różnicę do Ocona?” – pyta Mick i dostaje potwierdzenie. Zapyta też, czy zmienia się kierunek wiatru, ale iżynier odpowie, że nie odczuwają tego.
Na 39. okrążeniu ponownie padnie pytanie o degradację opon, ale Mick powie, że stabilizuje się ona. Po dyskusji o ustawieniach, hamulcach i wchodzeniu w zakręty, Mick dostanie polecenie przyciśnięcia przed zjazdem do alei serwisowej.
Ponownie dostanie komunikat, że ściga się z innym kierowcą na wyjeździe z boksów – tym razem to Stroll.
„Dorwij Strolla” – słyszy kierowca, a potem jest informowany o niebieskiej fladze by przepuścić Sainza. „Podążaj za Sainzem, Stroll będzie musiał go przepuścić, wykorzystaj to” – mówi inżynier.
„21 okrążeń do końca, jesteś w świetnej pozycji, upewnijmy się tylko, że starczy nam opon do końca wyścigu” – mówi inżynier. „Doganiasz Ocona” – doda niedługo później inżynier, podając również czasy George Russella.
„Spóbuj Diff 21” – prosi kierowcę inżynier. „Ale ja jestem na diff 21” – odpowiada Mick. „Spróbuj dif 22 w takim razie” – usłyszy w odpowiedzi.
Na 54 okrążeniu Mick znów przekracza limity toru. „To było nasze 3 skasowane okrążenie, nie możesz już wyjechać poza tor” – powie inżynier.
Mick będzie chwalony za kolejne okrążenie, a na 57. usłyszy komunikat o podwójnych żółtych flagach po awarii Carlosa Sainza. Gdy wprowadzona zostanie wirtualna neutralizacja, inżynier powie kierowcy, że zostają na torze, poprosi o zmianę ustawień oraz trzymanie delty. Zostanie mu podana również informacja o rywalach, tym, kto zjeżdża do boksów i kto stanowi zagrożenie.
„Alonso już nie jest zagrożeniem, zjechał drugi raz do boksów” – usłyszy kierowca na następnym kółku.
„Czyste okrążenia, dowieźmy to do końca, nie ma zagrożenia z tyłu” – usłyszy Schumacher po zakończeniu wirtualnej neutralizacji. Na następnych kółkach będą mu podawane różnice do rywali, a końcówce proszony o przepuszczenie Leclerca i Verstappena, którzy go dublują.
„6. miejsce Mick, brawo, genialna jazda” – mówi inżynier na mecie. „Yeah boys, fu*k yeah, podwójne punkty. Jesteśmy w uderzeniu chłopaki, podwójne punkty dwa razy z rzędu” – cieszy się kierowca. Inżynier poleci mu „Mode slow”, a do kierowcy odezwie się jeszcze Gunther Steiner: „Hej Mick, fantastyczna robota”.
Inni
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigów:
Takie były najciekawsze komunikaty radiowe kierowców podczas całego weekendu.
A to zestawienie najlepszych onboardów: