KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
2022 Azerbaijan Grand Prix 2022, Saturday - LAT Images

Nowa dyrektywa FIA: Kierowcy chwalą, zespoły zaniepokojone, Mercedes się przygotował



Tak, jak można było się spodziewać, wprowadzona wczoraj dyrektywa techniczna, mająca ograniczyć efekt dobijania aut do nawierzchni, wzbudziła duże kontrowersje. Znamy jej kolejne szczegóły i komentarze z padoku.

Kolejne szczegóły

 

Wczoraj pisałem Wam o pierwszych szczegółach dotyczących nowej dyrektywy technicznej, mającej na celu ograniczenie porpoisingu. Bolidy będą przechodzić nowe badania, w których mierzony będzie m.in. poziom zużycia podłóg i belek pod podłogami. FIA będzie zbierało dane, mające ustalić akceptowalny poziom dobijania. Teraz wiemy, że dane będą zbierane podczas 3 kolejnych okrążeń bez DRS-u w trakcie badania tempa wyścigowego przez zespoły. Jeżeli kierowcy będą jechać zbyt wolno, pomiar może zostać uznany za nieważny.



Po piątkowych treningach FIA będzie dokonywała ustaleń i może nakazać zespołom zmianę ustawień, mających na celu ograniczenie porpoisingu. Ekipy nie będą mogły dokonywać niektórych zmian przed trzecim trenigiem w swoich autach. Chodzi o:
– zmianę wielkości prześwitu
– zmianę ustawień zawieszenia
– zmianę konfiguracji aerodynamicznej

Wyjątkami będą zwiększenie prześwitu, zmiana chłodzenia, zmiana ustawień przedniego skrzydła i ciśnień w oponach.

Jeżeli pomimo nakazane przez FIA zmiany ustawień porpoising nadal będzie zbyt duży, ekipa może dostać polecenie podniesienia prześwitu auta o 10mm. Jeżeli mimo to nie będzie on spełniał wymogów, zespół może nawet zostać zdyskwalifikowany.

Kierowcy zadowoleni

 

„Cieszę się, że FIA wzięła na poważnie nasze uwagi i zareagowała tak szybko. To, czego doświadczyliśmy w Baku poszło zdecydowanie za daleko. Byłem u mojego fizjoterapeuty dwa razy dziennie na leczenie. Potrzebowałem masażu nawet przed wylotem i nadal czuję ból pleców. To poważna sprawa. Nie możemy akceptować narażania naszych pleców na takie obciążenia przez półtorej godziny” – mówił Pierre Gasly w czwartek w Montrealu.



Wdzięczny za interwencję federacji był również Mick Schumacher.

„Kiedyś proste były dla nas momentem odpoczynku, rozluźnienia. Teraz musimy napinać nasze mięśnie bo cały czas przemieszczamy się na siedzeniu. Pasy naprawdę zostawiły swoje ślady na naszym ciele w Baku. Używasz mięśni, które dotychczas były bezczynne. Kiedy jesteś w samochodzie, marzysz by móc się rozciągnąć. Trudno skoncentrować się w samochodzie gdy nieustannie odczuwasz ból” – powiedział kierowca Haasa.

Swojego zadowolenia z wprowadzenia nowych przepisów nie kryli również George Russell i Carlos Sainz.

Zespoły mniej

 

Po ogłoszeniu wczorajszych zmian pojawiło się bardzo dużo wątpliwości. Jak mówią ekipy, układ sił w stawce F1 może się mocno zmienić po wprowadzeniu tej dyrektywy technicznej.



Pojawiają się już wątpliwości natury prawnej. Dyrektywa mówi jedynie o efekcie porpoisingu na tle aerodynamicznym. W Monako i Baku wiele ekip doświadczało tego efektu z powodu nierównej nawierzchni.

Wątpliwości mają też inżynierowie.

„Każdy samochód wibruje inaczej i w inny sposób styka się z nawierzchnią. Red Bull cały czas ma kontakt z nawierzchnią co widać przez lecące iskry. Inne samochody bardziej się trzęsą. Nie da się wrzucić wszystkich do jednego wora” – ostrzega jeden z inżynierów, cytowany przez Auto Motor und Sports.

Są też inne kwestie. W przypadku niektórych ekip, jest limit, do którego muszą być one podniesione.

baner formula drive wpis

„Geometria tylnego zawieszenia limituje podnoszenie samochodu. W pewnym momencie można dojść do momentu, w którym nie będzie się mogło podnieść auta. Dotyczy to na przykład Mercedesa” – mówi rozmówca AMuS. W takim wypadku, jeżeli FIA będzie chciała być konsekwentna, ekipa będzie musiała być zdyskwalifikowana.

Mercedes przygotowany

 

Wiele osób uważa, że nowe przepisy przede wszystkim dotkną Mercedesa. Okazuje się, że ekipa z Brackley jeszcze przed ogłoszeniem nowej dyrektywy planowała przywiezienie pakietu poprawek do Montrealu by ograniczyć dobijanie.

W autach Lewisa Hamiltona i George Russella pojawi się sztywniejsza podłoga z kolejnymi nacięciami na krawędziach.

To, czy i w jakim stopniu te metody zadziałają, okaże się podczas dzisiejszych treningów. Pierwszy z nich o godz. 20:00. Relacja live na blogu zacznie się około godziny 17:30.

Źródło: Auto Motor und Sport



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi