Wiele ciekawych faktów, pozwalających lepiej zrozumieć ten wyścig można wyczytać z danych Grand Prix Kanady 2022. Zapraszam na liczbowe podsumowanie tego wyścigu.
Wyniki
Skrót
Najlepsze czasy
Gdyby nie naciski ze strony Sainza, Verstappen mógłby pomyśleć o punkcie za najszybsze okrążenie, ale z drugiej strony, gdyby nie Verstappen przed nim, Sainz mógłby uzyskać jeszcze lepszey wynik. Ostatecznie dzieliło ich bardzo niewiele, ale warto też zauważyć, że świetny czas miał Leclerc.
Hamilton miał w tym wyścigu zdecydowanie lepsze tempo od Russella i widać to w danych. Mercedesy dopiero drugi raz w tym sezonie traciły tak niewiele do czołówki jak wczoraj.
Najlepsze sektory
W pierwszym i drugim najlepsze czasy miał Max Verstappen, będąc nieznacznie szybszym od Carlosa Sainza. W trzecim jednak to Hiszpan miał przewagę. Składając ich najlepsze sektory w jedno okrążenie, to Verstappen ma o 13 tysięcznych lepszy wynik.
Zaskakują świetne czasy Guanyu Zhou. Chińczyk w ostatnim sektorze miał 4 wynik.
Prędkości
Skrzydło z niższym dociskiem opłaciło się i Ferrari chyba pierwszy raz w tym roku kończy weekend z najwyższą prędkością Maksymalną. Leclerc uzyskał aż 342,7 km/h. Prawie 3 km/h mniej zanotował Perez, który przecież przejechał niewielką liczbę okrążeń i miał jeszcze sporo paliwa w swoim aucie. Red Bulle były bardzo szybkie bowiem jadący cały wyścig bez DRS-u Verstappen uzyskał podobny wynik jak np. Hamilton.
Mercedesy jednak nie miały prędkości na prostych – najgorszą w tym wyścigu zanotował Russell, zaledwie 307,6 km/h czyli o 35,1 km/h mniej niż Leclerc.
Dane potwierdzają słowa Fernando Alonso – nawet z usterką miał on znacznie wyższą prędkość niż Esteban Ocon – dokładnie o 7,1 km/h.
Pit-stopy
W Kanadzie najszybszym pit-stopem popisał się Williams, zmieniając koła Albonowi w 2,38 sekundy. Tym razem mieliśmy aż 15 pit-stopów poniżej 3 sekund.
Ponownie fatalnie spisał się Haas. Ich pit-stop z wymianą skrzydła trwał aż 17,5 sekundy. W czołówce trudno szukać też Alfy Romeo.
Czas w alei serwisowej
Najwięcej spędził tam podczas wyścigu Lando Norris – aż 67 sekund podczas dwóch pit-stopów. Jego pierwsza zmiana trwała 43 sekundy – około 20 sekund dłużej niż standardowo.
Najkrótszy czas jednego zjazdu razem ze zmianą opon zaliczył Yuki Tsunoda – 23,248.
Strategie
Były one oczywiście determinowane przez wydarzenia na torze – wirtualną neutralizację oraz samochód bezpieczeństwa. Najlepszą strategię mieli prawdopodobnie Ocon, Zhou i Ricciardo, którzy dwukrotnie wykorzystali neutralizacje. Słaby był wybór strategiczny Alpine dotyczący Fernando Alonso.
Opony
W tym wyścigu użyte zostały tylko dwie mieszanki opon.
Ode mnie i vlog
Ze względu na swoją obszerność, tekst „Ode mnie” pojawi się w osobnym wpisie, podobnie jak wypowiedzi kierowców po GP Kanady. Wstępnie vloga planuję na poniedziałkowy wieczór – oczekujcie informacji na blogu.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 454 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 308 | |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 305 | |
4 | George Russell | Mercedes | 275 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 246 | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 | |
7 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 122 | |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 | |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 49 | |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 37 | |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 37 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 | |
14 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | 23 | |
15 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 18 | |
16 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 12,5 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 12 | |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 6 | |
19 | Alex Albon | Williams Mercedes | 4 | |
20 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 2 | |
21 | Nyck de Vries | Williams Mercedes | 2 | |
22 | Nico Hulkenberg | Aston Martin Mercedes | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Logan Sargeant | 7 | ||
Max Verstappen | 7 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 4 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Sergio Perez | 3 | 26/11/24 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
George Russell | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Franco Colapinto | 2 | 28/10/25 - 2 pkt | |
Oliver Bearman | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 0 | 1 | |
Kevin Magnussen | 0 | 1 | |
Lando Norris | 2 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 6 | 7 | 7 | 4 | 2 | 3 | 7 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 7 | |
Esteban Ocon | Alpine | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | |
Fernando Alonso | Alpine | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 6 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 6 | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 9 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 6 | 5 | 5 | 6 | 3 | 4 | 7 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 8 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 8 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | |
George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 7 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 6 | 6 | 6 | 6 | 2 | 3 | 7 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Alex Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |