KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank

„Będziemy pracować, wrócimy silniejsi, ale no ku*wa…” – GP Monako z Leclerciem i Perezem



Dla jednego był to bardzo szczęśliwy wyścig, drugi będzie chciał o nim jak najszybciej zapomnieć. Zapraszam do przeczytania komunikacji z inżynierami Charlesa Leclerca oraz Sergio Pereza podczas Grand Prix Monako.

Charles Leclerc

 

W pierwszych komunikatach Leclerc jest informowany, że będą minimum dwa okrążenia za samochodem bezpieczeństwa. Kierowca dopytuje o opony i szczegóły dotyczące procedury startu.
Xavier Marcos Padros jednak nie odpowiada. „Radio check Xavi?” – mówi Charles i dostaje odpowiedź, że będzie on lotny.

Po otrzymaniu polecenia zmiany ustawień, następuje start wyścigu. Leclercowi podawane są różnice do poszczególnych kierowców, ma też komunikat, że nie będzie już padało w ciągu najbliższych 25-30 minut.

Na 5. okrążeniu inżynier informuje kierowcę, że „Sainz jest szybszy od nas tylko w zakręcie 7, gdzie ma wyższą prędkość w środku zakrętu”. Dwa okrążenia później mamy podobny komunikat, tym razem Leclerc jest informowany, że „Sainz hamuje później w zakręcie 10”.



„Niektóre samochody są na oponach przejściowych, ale nie są od nas szybsi w tym momencie” – zgłasza inżynier na 9. okrążeniu. Po kolejnych komunikatach dotyczących różnic i tempa innych kierowców, Leclerc jest informowany, że jego okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte.

Na 12. okrążeniu Charles jest chwalony za poprzednie okrążenie. Inżynier podaje czasy oraz mówi do kierowcy, że traci do Sainza w wierzchołku zakrętu 12. Kierowca Ferrari dostaje też polecenie zmiany ustawień.

Dwa kółka później Leclerc jest proszony o informację na temat warunków na torze i odpowiada, że „szybko przesycha”. „Wszyscy kierowcy myślą o przejściu od razu na slicki, daj znać co o tym myślisz” – mówi inżynier, a Leclerc odpowiada, że to może być dobry pomysł, ale jeszcze na to za wcześnie.

Kierowca był proszony o zjechanie na mokrą część toru by schłodzić opony, podane zostały mu znów różnice do Sainza.

„Perez zjechał po intery” – mówi inżynier, a Leclerc odpowiada, że „przejściowe z pewnością będą szybsze”. Na 18. kółku Leclerc jest wzywany do boksów, podawane są mu również polecenia zmiany ustawień.



„Będzie blisko z Perezem na wyjeździe” – mówi inżynier do kierowcy, ale Leclerc wyjeżdża aż 4 sekundy za Meksykaninem. „Robisz dobrą robotę” – mówi inżynier.

Leclerc znajduje się za Albonem, a inżynier informuje go, że kierowca Williamsa ma niebieskie flagi. „Come on Alex” – mówi Leclerc na początku okrążenia. Chwilę później krzyczy „Oh come on! What the f*ck! Oh!” Inżynier mówi kierowcy Ferrari, że Albon ma już solidne niebieskie flagi, ale Albon nie puszcza kierowcy Ferrari.

Gdy Leclerc znajdzie się przed Albonem po błędzie Taja, inżynier powie mu, że jest szybszy od Pereza. Pod koniec okrążenia Charles usłyszy: „Box now, box for hard”. Leclerc zjeżdża, a po 6 sekundach od komunikatu wzywającego kierowcę do boksów, inżynier krzyczy „zostań, zostań, zostań”. Jest już jednak za późno. „F*uck, f*ck! Dlaczego! Co ty/wy robicie!” – krzyczy głośno Charles, a inżynier zagłusza to komunikatami dotyczącymi zmiany ustawień.

„Wyścig jest długi, robisz dobrą robotę, kontynuuj” – mówi inżynier do kierowcy na 22. okrążeniu. Leclercowi będą podawane informacje o pit-stopach rywali, czasach i różnicach.

Niedługo później Schumacher zalicza wypadek i inżynier informuje kierowcę – najpierw o wirtualnej neutralizacji, a następnie o samochodzie bezpieczeństwa. Leclerc dostaje pełny raport sytuacyjny, a sam pyta, czy ktoś skarży się na graining. Inżynier odpowiada, że nikt z przodu.



Na 30. okrążeniu kierowca dostaję informację, że nie będzie już deszczu do końca wyścigu, a wszyscy zamierzają jechać na tych oponach do końca. „Perfekcyjnie” – odpowiada ironicznie kierowca. Wówczas dostaje informację, że jest czerwona flaga. Zjeżdża do boksów i wysiada z auta.

Przed restartem kierowca jest informowany, że musi „nauczyć się” biegów ponownie, są mu również przekazywane instrukcje dotyczące ustawień. Leclerc pyta ponownie, czy spodziewany jest deszcz do końca wyścigu, ale dostaje informację, że nie. Pytany o strategię, mówi, że „nieważne, straciłem za dużo”.

Po restarcie Leclerc dostaje sugestie zmiany ustawień oraz czasy kierowców jadących niedaleko niego. Charles pyta o stan opon i strategię, ale inżynier mówi mu, że może cisnąć te opony aż do końca wyścigu. Kierowca jest chwalony za poprawienie zakrętów 6. i 7.

„Za każdym razem, gdy się zbliżam do nich, opony się przegrzewają. Niewiele mogą zrobić” – mówi Leclerc. Inżynier upomina go by wystrzegał się mikro zablokowań przedniej osi.

Inżynier prosi kierowcę o inne wchodzenie w zakręt numer 6 by mieć lepsze wyjście.

baner-mubi-blog-do-wpisu (1)

Po minięciu linii mety inżynier informuje kierowcę, że zajął 4. miejsce. „Brak słów. Brak słów. Ajajaj. Sezon jest długi, ale nie możemy tak robić” – mówi Leclerc. W międzyczasie włącza się Mattia Binotto i następuje rozmowa po włosku.

Gdy ponownie odezwie się inżynier, powie: „Wykonałeś dziś dobrą robotę. Pracuj nadal ciężko”. Leclerc odpowie: „Nie mogłem dziś zrobić nic lepiej. Takie słowa nie sprawiają, że czuję się dziś lepiej jeżeli chcesz wiedzieć. To trudny dzień, musimy spisywać się lepiej. Będziemy ciężko pracować, wrócimy silniejsi, ale ku*wa…” – odpowiada kierowca.

Sergio Perez

Po pierwszych okrążeniach Perez zgłasza, że potrzebuje czegoś na trakcję bo jest szybszy od Sainza. Pytany jak warunki, odpowiada, że się poprawiają. Po chwili otrzymuje polecenia zmiany ustawień.

Na 9. okrążeniu ponownie pyta, co może zrobić by poprawić trakcję. Dostaje sugestię zmiany ustawień, a sam odpowiada, że samochód nie skręcił w zakręcie 15. „Przyglądamy się temu” – mówi inżynier. Po chwili polecił kierowcy użycie „handbrake” w zakręcie 15.



Perez pyta, jakie jest tempo Leclerca i otrzymuje odpowiedź wraz z sugestią zmiany ustawień. Tylne opony w jego aucie przegrzewają się na 12. okrążeniu i jest proszony o ich schłodzenie. Na 13. kółku kierowca zgłasza, że to zdecydowanie pora na opony przejściowe. Zespół prosi o schłodzenie opon.

Po kolejnych sugestiach dotyczących ustawień, Perez prosi zespół o informację, co ma robić z oponami. Na 17. kółku jest ściągany do boksów. Po wyjeździe jest zachęcany do ciśnięcia.

Perez otrzymał informację, że Sainz zjeżdża, ale po chwili to odwołano. „Sainz jedzie długo, przejdzie od razu na slicki” – mówi inżynier, informując kierowcę o jego sytuacji. Gdy obaj kierowcy Ferrari zjadą do boksów, kierowca Red Bulla jest proszony o ciśnięcie. Dostaje również sugestię zmiany ustawień.

Pytany, jak warunki, Perez odpowiada, że już czas na slicki bo traci na prostych. Po chwili dostanie informację, że Ferrari zjechały po twarde opony. Na kolejnym kółku jest proszony o ciśnięcie i zjazd do boksów.

Gdy Perez wyjeżdża z alei serwisowej, inżynier mówi mu, że będzie blisko na wyjeździe z innymi kierowcami o to walka o prowadzenie. Na 24. kółku Checo słyszy, że przed nim są zdublowani kierowcy: „Zabierzcie ich z drogi” – mówi zawodnik.

baner formula drive wpis

Perez jest proszony by uważał na opony i hamulce. Dostaje on również zarys sytuacji na torze. Po wypadku Schumachera, jest proszony o unikanie kawałków auta, dostaje też polecenie zmiany ustawień.

Inżynier prosi kierowcę ponownie by uważał na temperaturę opon, ale Perez odpowiada, że musi utrzymać temperaturę opon. Następnie mamy sporo zmian ustawień w bolidzie z numerem 11.

Po czerwonej fladze Perezowi wydawane są konkretne instrukcje dotyczące ustawień i procedur. Kierowca opuszcza auto.

Przed restartem Perez prosi o wyczyszczenie lusterek, otrzymuje też polecenie zmiany ustawień oraz informację o swojej sytuacji. Gdy auta ruszą za samochodem bezpieczeństwa, Sergio zgłosi, że samochód bezpieczeństwa jedzie bardzo wolno. Później ponowi ten komunikat.

Po restarcie, Perezowi dawane są sugestie zmiany ustawień oraz otrzymuje różnice do kierowców za nim. Kierowca jest też proszony o uważanie na opony.

Gdy zostanie zapytany jak balans, odpowie, że jest OK, ale zaczyna mieć graining. Pyta też o różnice, które będzie miał regularnie podawane aż do końca wyścigu. Inżynier dość często będzie go również prosił o zarządzenie oponami.



Perez zostanie ostrzeżony, że przed nim jest do zdublowania kolejka 12 aut, będzie też proszony by uważał na graining. Broniąc się przed Sainzem, Perez usłyszy by „użył dostępnych narzędzi”. Inżynier będzie mu podpowiadał kolejne ustawienia.

Po minięciu linii mety, inżynier powie: „Proszę bardzo. Monako!”. Perez wpadnie w euforię. „Checo wygrałeś Monako. Co za wspaniała jazda, brawo!” – powie Christian Horner.

„Dziękuję chłopaki, tak się cieszę, mogąc być częścią tego zespołu. Brawa dla was, brawa dla wszystkich. Niesamowity weekend” – odpowiada Perez. „Nie śnię, prawda?” – pyta Perez. „Nie, wygrałeś naprawdę” – mówi inżynier. „Przepraszam za wczoraj chłopaki, dziś odwdzięczę się wam szampanem” – dodaje kierowca.

Inni

 

Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po minięciu linii mety GP Monako:

Poniżej zestawienie najciekawszych komunikatów z całego weekendu, wybranych przez Formułę 1.

To najciekawsze onboardy z minionego weekendu według Formuły 1:

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi