Ich wyścigi przebiegały zupełnie inaczej, ale w obu przypadkach emocji – i tych pozytywnych i tych negatywnych nie brakowało. Zapraszam do przeczytania komunikacji z inżynierami Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena z Grand Prix Hiszpanii 2022.
Max Verstappen
Po starcie Max otrzymuje polecenia zmiany ustawień oraz różnice do innych kierowców.
„Jedziesz za blisko Leclerca Max, spróbuj schłodzić samochód jak tylko umiesz. Przegrzewa się w tym momencie lewa tylna opona” – słyszy Verstappen na 4. okrążeniu.
Zaledwie kółko później, Max jest proszony o dalsze schładzanie auta na prostej i wyjście z cienia aerodynamicznego Leclerca. Okrążenie później znów jest proszony o chłodzenie auta.
Na 9. okrążeniu kierowca jest pytany o ustawienia przedniego skrzydła na kolejny stint i odpowiada, że są one dobre.
Chwilę później Verstappen wypada w zakręcie nr 4. Inżynier mówi mu od razu, że opony są w dobrym stanie i dodaje, że dostał duży podmuch wiatru w zakręcie nr 4.
Max wydaje dwa niezrozumiałe dla mnie komunikaty, a na 12. okrążeniu jest informowany, że nie otworzył mu się DRS na ostatnim okrążeniu. „Próbuj dalej” – mówi inżynier.
Verstappen zjeżdża do boksów i dostaje typowe instrukcje dotyczące ustawień w alei serwisowej i ustawienia na stanowisku. Po pierwszym pełnym komunikacie po wyjeździe, Verstappenowi jest mówione, że jego DRS zadziałał.
„Russell dostał polecenie by ostrożnie obchodził się z oponami” – słyszy Verstappen. Dostaje on informację o tempie Leclerca oraz propozycje zmiany ustawień.
„DRS się nie otwo…” – zaczyna mówić inżynier, ale przerywa mu krzyk Maxa. „Je*any DRS!”. Po kolejnej zmianie ustawień silnika, Max znów klnie na DRS. Inżynier zaczyna mówić, że ma go dostępnego, ale Verstappen odpowiada, że nie pracuje. „Nie możemy sprawić nawet, że DRS działa” – irytuje się kierowca.
„Uważaj na Russella bo przesuwa się na hamowaniu” – słyszy Verstappen.
„Max, spróbuj wciskać guzik po ostatnim krawężniku. Na ostatnim okrążeniu prawdopodobnie go zamknąłeś” – dodaje inżynier. „Bo wciskam go je*ane 50 razy i się nie otwiera” – denerwuje się kierowca. „Spróbuj jedno wciśnięcie po ostatnim krawężniku” – mówi zespół.
„Przesuwa się na hamowaniu” – mówi Verstappen, a inżynier odpowiada, że sędziowie się tym nie zajmują obecnie. „Jeżeli nie chodzi o ciebie, jest to widocznie dozwolone” – dodaje sarkastycznie inżynier.
„Leclerc skarży się na spadek mocy – słyszy na 27. okrążeniu Verstappen. Chwilę później jest ściągany do boksów, a wyjeżdżając zespół mówi mu, że walczy z Sainzem.
„Masz pozycję na torze, jedziemy teraz swój wyścig” – mówi inżynier. Na 30. okrążeniu poprosi kierowcę o lift and coast przez 3 sekundy na okrążeniu. „Chcemy schłodzić teraz silnik”.
„Checo jest na 1. miejscu, Russell 1,5 sekundy za nim, jesteś 14 sekund za Checo” – mówi inżynier.
Na kolejnych okrążeniach będą mu podawane różnice do kierowców, informacje o niebieskich flagach. Na 34. kółku Verstappen jest proszony o podwojnienie lift and coast.
„Russell planuje stint o długości 30 okrążeń. Będziemy mieli przewagę opon na koniec” – słyszy Max, który jest jednocześnie proszony o stabilne i równe tempo bez wyskoków.
Kierowca pyta, na jakich oponach są Perez i Russell i słyszy, że na pośrednich. Na 41. kółku jest proszony o feedback dotyczący ustawień przedniego skrzydła i mówi, że są dobre. Dostaje również polecenie zmiany trybu silnika. Na 43. kółku zostanie poproszony o przyciśnięcie, a potem zjazd do boksów.
„Będziesz ścigał się z Russellem” – słyszy kierowca wyjeżdżając, ale jest daleko z przodu przed Russellem.
„Ten stint potrwa 22 okrążenia” – mówi inżynier i wydaje kolejne polecenia zmiany ustawień. „To będzie bardzo prostolinijny stint” – słyszy Verstappen.
Poskarży się niedługo później na brak DRS-u, a w odpowiedzi zostanie poproszony o nieużywanie go podczas dublowania.
Po informacji, że Russell i Perez zjechali do boksów, Verstappen pyta, czy nie będą zagrożeniem, ale dostaje zapewnienie, że jest bezpieczny do końca wyścigu.
„Ich miękkie opony dostały już w kość, robią słabsze czasy” – mówi inżynier. „OK, dowiedźmy to do mety” – mówi kierowca. Zostanie on jeszcze ostrzeżony przed silnym wiatrem w zakręcie nr 4.
Po minięciu linii mety inżynier pogratuluje kierowcy.
„Brawo Max, czasem trzeba wygrywać w tak ciężki sposób”.
„Cudownie. Nie był to łatwy start, ale obróciliśmy to na naszą korzyść. Wielkie brawa dla zespołu, świetna robota zespołu i dziękuję dla Checo. Jest świetnym kolegą zespołowym” – odpowiedział Max.
W ostatnim komunikacie włączył się Christian Horner, który pogratulował Maxowi i przeprosił za DRS. „Ładny powrót po tym momencie w zakręcie 4” – powiedział Horner, a Max z uśmiechem odparł: „Było przynajmniej bardziej interesująco”.
Lewis Hamilton
Pierwszym komunikatem Hamiltona jest przekleństwo i informacja, że został uderzony. Zespół poleca mu zjazd do boksów. Po wyjeździe z boksów Lewis dostaje polecenia zmiany ustawień.
Po wyjeździe Lewis zgłasza, że auto musi być uszkodzone bo prowadzi się fatalnie. Inżynier odpowiada, że z poziomu boksów nie widać uszkodzeń. Hamilton dostaje polecenia zmiany ustawień.
Na 4. okrążeniu Hamilton mówi: „Gdybym był na waszym miejscu, oszczędziłbym silnik. Sorry”. Jest to sugestia by nie marnować nowej jednostki na jazdę z tyłu i wycofać się. Lewis ma w tym momencie 54 sekundy straty do Leclerca i 45 do Bottasa. 30 sekund przed nim jedzie Latifi.
„Lewis, nadal uważamy, że możemy dziś zdobyć punkty. P8, może lepiej” – odpowiada Peter Bonington. Hamilton dopytuje, gdzie są jego rywale.
Na 7. okrążeniu Lewis proszony jest o lift and coast by schłodzić silnik. Dostaje on też informację, że dwóch kierowców wypadło w zakręcie 4.
Hamilton dopytuje się o różnice między kierowcami, jest też proszony o zwiększenie poziomu lift and coast.
Kierowca zapyta również, co z incydentem z Magnussenem, a inżynier poinformuje go, że nie zostało tu podjęte dochodzenie przez sędziów. „Oczywiście…” – skomentuje sarkastycznie.
Na 12. kółku Hamilton jest proszony o lift and coast 200 metrów przed zakrętami. Pytany o balans przed pit-stopem, mówi że jest dobry. Cały czas dopytuje o swoje tempo względem innych kierowców. Po zmianie ustawień, po raz kolejny jest mu przypominane by robił lift and coast – tym razem na 300 metrów przed zakrętem.
„Myślę, że będzie ciężko w tym wyścigu” – mówi Lewis, jadąc na 14. miejscu. „Nadal jesteśmy w tym wyścigu. Bez samochodu bezpieczeństwa nadal jedziemy po punkty” – odpowiada inżynier.
Hamilton jest ściągany do boksów, a po wyjeździe znów jest proszony o lift and coast – tym razem na 200 metrów przed. Kierowca dostaje dużo informacji o rywalach oraz poleceń zmiany ustawień – znacznie więcej niż np. Verstappen.
Lewis dopytuje czy ma dobre tempo, czy ma je utrzymywać. Na 30. okrążeniu Lewis dostanie informację, ze jest najszybszym kierowcą na torze. Nadal musi chłodzić silnik.
„Masz takie same tempo jak Sainz, on ma 9 okrążeń młodsze opony” – mówi inżynier. Lewis dopyta, jak daleko jest Carlos i dostanie informację, że 9 sekund.
Na 40. okrążeniu Lewis skarży się na małą liczbę informacji: „Nie wiem nic, nie wiem gdzie jestem, kto jest przede mną, jakie mam tempo, czy mam je trzymać, jaki jest plan. Nic” – mówi kierowca.
3 okrążenia później Lewis dostaje pierwszą informację o złamaniu limitów toru w 12. Na następnym kółku inżynier znów powie, że zostały one złamane i poprosi kierowcę o uważanie. „Ile mam już ostrzeżeń?” – pyta Lewis. Dostanie odpowiedź, że 3.
Hamilton mówi, że balans jest dobry przed kolejnym pit-stopem. Po zmianie ustawień wyjeżdża z pit-stopu. Dopytuje w tym momencie, czy ściga się z Norrisem czy nie i dostaje potwierdzenie.
Na 50. kółku Lewisowi ponownie polecone jest lift and coast. Ponownie zostanie mu przypomniane, żeby uważał na limity toru w zakręcie 12. Odpowie, że nie złamał ich od poprzedniego czasu, a inżynier doda, że to było tylko przypomnienie.
„Bono” powie, że Lewis był blisko złamania limitów toru w zakręcie 9. Gdy wyprzedzi Sainza, zostanie za to pochwalony i zapyta, ile zostało jeszcze okrążeń i ile ma straty do Russella. Usłyszy, że 13 sekund i 5 kółek.
„Dbaj o samochód” – słyszy Lewis, ale on dopytuje, jakie jest tempo aut z tyłu. Jest ponownie proszony o lift and coast. „Silnik się przegrzewa” – mówi inżynier. Po chwili doda, że Lewis musi robić lift and coast jak najwięcej jak tylko się da i że jest ryzyko odpadnięcia z wyścigu.
„Jeżeli trzeba będzie oddać miejsce, oddaj je, jest ryzyko DNF. Wciskaj tylko 50% gazu, sytuacja jest krytyczna” – słyszy Hamilton.
„Oh nie, chłopie. Dajcie mi ustawienia” – mówi Lewis. „Nie ma na to ustawień” – odpowie inżynier. Hamilton dopytuje, czy temperatury spadają i dostaje potwierdzenie, ale musi utrzymywać ten poziom jazdy. Gdy zapyta, czy może wciskać gaz do dechy, usłyszy, że nie.
Już na mecie inżynier pogratuluje kierowcy dobrej jazdy i powie, żeby toczył się do mety.
„Lewis, przepraszam za temperatury pod koniec. Byłeś dziś najszybszy, byłeś najlepszym samochodem. To było tempo na zwycięstwo. Fantastyczna jazda. Byłeś 50 sekund za Verstappenem na starcie, teraz jesteś 40, brawo” – powiedział Toto Wolff.
„Dziękuję wam za zachętę do jazdy, za ten samochód. Poprawki się sprawdzają, ciśnijmy dalej. Dziękuję” – mówi Lewis. „Brawa dla George`a. Świetna jazda” – mówi Hamilton, który dopytał jeszcze czy udało się zachować silnik, a Bono odparł, że raczej tak.
Inni
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców na mecie wyścigu:
Oto najlepsze onboardy z całego weekendu, wybrane przez F1:
A to zestawienie najlepszych komunikatów radiowych:
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!