Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      

MENU:

220053-australian-gp-race

Wraca sprint – co trzeba wiedzieć?



Niektórzy są zwolennikiem tego pomysłu, inni przeciwnikami, ale wszyscy obejrzą go w ten weekend w nieco innym wydaniu. Co zmieniło się w sprintach kwalifikacyjnych w porównaniu z poprzednim sezonem?

Podsumowanie zmian

 

W porównaniu z ubiegłym rokiem nie zmieniło się wiele, choć dwie z dokonanych modyfikacji mają ogromne znaczenie.

Pierwszą są punkty. W ubiegłym roku dostawała je tylko pierwsza trójka wyścigu – zwycięzca 3, zawodnik z drugiego miejsca 2 i trzeci kierowca 1. W tym roku nagradzanych punktami będzie aż 8 zawodników według schematu 8-7-6-5-4-3-2-1.



Druga ważna zmiana to ważna rzecz dla statystyków Formuły 1. Od sezonu 2022 tytuł zdobywcy pole position będzie należał do zwycięzcy kwalifikacji, a nie jak w poprzednim sezonie do zwycięzcy sprintu.

Inny w tym sezonie jest również zestaw torów, na których będą odbywały się sprinty – zaczniemy Imolą, a następnie taki krótki wyścig odbędzie się w Austrii i tak jak w ubiegłym roku w Brazylii.

Sprinty

 

Głównym celem sprintów kwalifikacyjnych jest wyłonienie kolejności startowej do niedzielnego wyścigu, a nie walka o punkty za 8 pierwszych miejsca. Piątkowe kwalifikacje służą ustaleniu kolejności startowej sobotniego sprintu kwalifikacyjnego, a nie niedzielnego wyścigu. Ogólny dystans każdego ze Sprintów to 100 km.

Podczas 3 weekendów wyścigowych w piątek będzie odbywał się pierwszy trening, a następnie kierowcy przejadą sesję kwalifikacyjną w tradycyjnym formacie z 3-ma dostępnymi kompletami opon miękkich.



W sobotę rano będzie miał miejsce drugi trening, a następnie zawodnicy na podstawie piątkowych kwalifikacji ustawią się do „Sprintu” czyli wyścigu na dystansie 100 km. Wyniki tego sobotniego wyścigu posłużą ustawieniu kierowców na starcie do niedzielnego wyścigu głównego. Pierwsza ósemka sobotniego sprintu otrzyma punkty do klasyfikacji generalnej kierowców w systemie:
1. miejsce = 8 punktów,
2. miejsce = 7 punktów,
3. miejsce = 6 punktów,
4. miejsce = 5 punktów,
5. miejsce = 4 punkty
6. miejsce = 3 punkty
7. miejsce = 2 punkty
8. miejsce = 1 punkt

Ważna jest kwestia wykorzystania opon. W piątkowym treningu kierowca będzie mógł użyć tylko dwóch zestawów opon. Na kwalifikacje otrzyma 5 zestawów miękkich opon, których będzie mógł używać w dalszej części weekendu. Na sobotni trening kierowca otrzyma jeden zestaw opon – zespół zdecyduje, którą mieszankę. Podobnie będzie w Sprincie Kwalifikacyjnym – jedna wybrana mieszanka przez zespół. Dwa pozostałe komplety opon będzie można użyć w wyścigu. Ekipy będą mogły zdecydować, na której mieszance wystartuje zawodnik do wyścigu.

Co ważne, w Sprincie nie będzie obowiązkowego pit-stopu. W Sprincie będzie dostępny system DRS i obowiązywały będą wszystkie inne zasady znane z niedzielnej rywalizacji – dotyczące kar, samochodu bezpieczeństwa, wirtualnej neutralizacji, flag itd.

Po piątkowych kwalifikacjach obowiązywał będzie parc ferme do Sprintu, a zatem ekipy nie będą mogły dokonywać zmian w autach innych niż choćby regulacja przedniego skrzydła czy ciśnień w oponach. Jeżeli zespoły zauważą graniczne zużycie niektórych elementów, będą mogły je wymienić, przekazując wymieniany element do inspekcji FIA, która potwierdzi lub zakwestionuje słuszność jego wymiany.



Ci, którzy nie ukończą Sprintu Kwalifikacyjnego, będą ustawiać się na starcie w niedzielę w kolejności, w której odpadali z wyścigu, a zatem jeżeli ktoś odpadł jako pierwszy, stanie na polu 20. W przypadku uszkodzenia samochodu, ekipa będzie mogła go naprawić, a zespół otrzyma zwrot środków za naprawę od FIA do kwoty $500 tys.

Po zakończeniu Sprintu kwalifikacyjnego nie będzie ceremonii podium, ale zostanie przygotowane coś skromniejszego pomiędzy nią a ceremonią po zakończeniu kwalifikacji.

Harmonogram rywalizacji na Imoli w pierwszym tegorocznym Sprincie zobaczycie tutaj.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Fuji WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 29 lipca
godz. 14:00 – 15:00 – 1. trening
godz. 17:00 – 18:00 – 2. trening

Sobota, 30 lipca
godz. 13:00 – 14:00 – 3. trening
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 31 lipca
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi