Poniżej znajdziecie przewodnik przed sezonem Długodystansowych Mistrzostw Świata WEC 2025. To trzeba wiedzieć!
Kalendarz
Sezon 2025 Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) będzie składał się z 8. rund – jednego wyścigu 24-godzinnego, jednego 10-godzinnego, jednego 8-godzinnego i 5 sześciogodzinnych.
Runda | Nazwa | Data |
---|---|---|
Prolog | 21-22 lutego | |
1 | Qatar 1812 km | 26-28 lutego |
2 | 6h Imoli | 18-20 kwietnia |
3 | 6h Spa | 8-10 maja |
4 | 24h Le Mans | 12-15 czerwca |
5 | 6h Sao Paulo | 11-13 lipca |
6 | Lone Star Le Mans | 7 września |
7 | 6h Fuji | 28 września |
8 | 8h Bahrajnu | 8 listopada |
Kto jedzie?
Skupię się tu oczywiście na kategorii Hypercar, która interesuje nas najbardziej. W niej zgłoszonych do całego sezonu mamy 18 aut od 8 producentów: Alpine, Aston Martin, BMW, Cadillaca, Ferrari, Peugeota, Porsche i Toyota. Dwa auta prywatne będą należały do AF Corse #83 oraz Protona #99.
W porównaniu z poprzednim rokiem nie mamy Lamborghini i Isoty Fraschini. Nie ma też dwóch aut prywatnych Porsche.
W gronie kierowców mamy wielu znakomitych zawodników – byłego mistrza świata Formuły 1 i 13 innych byłych zawodników tej serii.
Oto pełna lista zawodników hypercarów:
Numer | Zespół | Samochód | Kierowca 1 | Kierowca 2 | Kierowca 3 |
---|---|---|---|---|---|
7 | Aston Martin THOR Team | Aston Martin Valkyrie | Tom Gamble | Ross Gunn | Harry Ticknell |
9 | Aston Martin THOR Team | Aston Martin Valkyrie | Roman De Angelis | Alex Riberas | Marco Sorensen |
5 | Porsche Penske Motorsport | Porsche 963 | Julien Andlauer | Michael Christensen | Mathieu Jaminet |
6 | Porsche Penske Motorsport | Porsche 963 | Matt Campbell | Kevin Estre | Laurens Vanthoor |
7 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid | Mike Conway | Kamui Kobayashi | Nyck de Vries |
8 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid | Sebastien Buemi | Brandon Hartley | Rio Hirakawa |
12 | Cadillac Hertz Team Jota | Cadillac V-Series R | Alex Lynn | Norman Nato | Will Stevens |
38 | Cadillac Hertz Team Jota | Cadillac V-Series R | Earl Bamber | Sebastien Bourdais | Jenson Button |
15 | BMW M Team | BMW M Hybrid V8 | Kevin Magnussen | Raffaele Marciello | Dries Vanthoor |
20 | BMW M Team | BMW M Hybrid V8 | Robin Frijns | Rene Rast | Sheldon van der Linde |
35 | Alpine Endurance Team | Alpine A424 | Paul-Loup Chatin | Ferdinand Habsburg | Charles Milesi |
36 | Alpine Endurance Team | Alpine A424 | Jules Gounon | Frederic Makowiecki | Mick Schumacher |
50 | Ferrari AF Corse | Ferrari 499P | Antonio Fuoco | Miguel Molina | Nicklas Nielsen |
51 | Ferrari AF Corse | Ferrari 499P | James Calado | Alessandro Pier Guidi | Antonio Giovinazzi |
83 | AF Corse | Ferrari 499P | Robert Kubica | Yifey Ye | Phil Hanson |
93 | Peugeot TotalEnergies | Peugeot9X8 | Mikkel Jenson | Paul Di Resta | Jean-Eric Vergne |
94 | Peugeot TotalEnergies | Peugeot9X8 | Loic Duval | Malthe Jakobsen | Stoffel Vandoorne |
99 | Proton Competition | Porsche 963 | Neel Jani | Nico Pino | Nicolas Varrone |
Tak przedstawia się lista zgłoszeń LMGT3:
Gdzie oglądać?
Zasadniczo w porównaniu z poprzednim sezonem nie zmienia się nic i prawa do transmisji WEC w Polsce będą miały nadal 3 stacje: Eurosport, Eleven Sports i Polsat Sport. Trzecie treningi pokazuje na YouTube samo WEC.
W zależności jednak od poszczególnych rund, różnić będą się kanały, na których faktycznie będzie transmitowana seria. I tak pierwszą rundę będzie można w całości zobaczyć tylko w Polsacie Sport Premium 2. Początek i koniec rywalizacji pokaże Eurosport 2, a początek Polsat Sport 2. Kwalifikacje pokaże Polsat Sport 2.
W streamingu opcje oglądania są dwie – obie oczywiście płatne. Pierwsza to platforma Max, gdzie Eurosport będzie transmitował całość rywalizacji. Druga to WEC TV, gdzie można oglądać wszystkie transmitowane sesje, ale z anielskim komentarzem.
Zmiany
Te są naprawdę niewielkie. Oprócz przyjścia Astona Martina i odejścia Lamborghini i Isoty Fraschini, mamy wymóg posiadania przez producentów dwóch aut w głównej kategorii. Nie można już zatem jechać z jednym samochodem.
Nie ma natomiast znaczących zmian jeżeli chodzi o przepisy czy aspekty techniczne. Warto wspomnieć o wprowadzeniu minimalnej wagi kierowcy – 82 kg. Dzięki temu zrównywane są szanse zawodników.
Oczywiście ze wszystkich tych rund będę przeprowadzał relacje live na blogu. Zapraszam!