Ja wybrałem Magnussena, Wy wskazaliście Verstappena i tak powstały pierwsze w sezonie 2022 blogowe „stenogramy”. A w nich widać, żę to, co słyszeliśmy w transmisji telewizyjnej, było jedynie częścią problemów Maxa Verstappena.
Magnussen
Po starcie Kevin otrzymuje polecenie „go push”, a następnie że dostępny jest system DRS.
„Świetna robota Kev, to jest super, tak trzymaj” – mówi inżynier.
„Zarządzanie na ostatnim okrążeniu było perfekcyjne” – dodaje później, ale Kevin nie słyszy dokładnie tego komunikatu i prosi o jego powtórzenie.
„Potrzebujemy więcej zarządzania w zakręcie 11” – mówi inżynier.
Na 10. okrążeniu Magnuseen zgłasza, że wciąż blokuje lewy przód. „Sprawdzamy” – odpowiada inżynier a po chwili przekazuje polecenia zmiany ustawień, co ma zapobiec blokowaniu kół.
3 okrążenia później Magnussen dostaje komunikat, że wiatr słabnie, a sam odpowiada, że balans samochodu jest dobry. Inżynier informuje, że Mick Schumacher był w boksie i ma opony C2. Następnie to Magnussen jest ściągany do boksów: „Będziemy ścigać się z Alonso na wyjeździe z boksów” – słyszy Kevin.
Kierowca Haasa dopytuje, na jakich oponach jedzie Fernando Alonso, a wraz z odpowiedzią dostaje polecenie zmiany ustawień.
Magnussen informuje, że zalicza obecnie większą degradację opon, ale zespół uspokaja go, że wykonuje dobrą robotę.
Co jakiś czas Magnussenowi podawane są różnice do Pierra Gasly.
„To tempo jest naprawdę dobre, a zarządzanie jest perfekcyjne – tak trzymaj” – mówi inżynier, przekazując dalsze pochwały i informacje o tempie Pierra Gasly.
„Uważaj na trakcję w 11. zakręcie” – dodaje inżynier, chwaląc też Magnussena za zarządzanie oponami. Kierowca pyta czy plan dotyczący strategii jest aktualny i otrzymuje potwierdzenie.
Na 28. okrążeniu znów pojawiają się pochwały, ale 2 okrążenia później Kevin zostanie poproszony o większe zarządzanie oponami w 11. zakręcie.
„Autem za nami jest Hamilton, ma nowe C2 – jak dojedzie do ciebie, nie trać czasu na walkę z nim” – słyszy kierowca w słuchawkach i tak też robi.
Po informacji, że Gasly zjechał do boksów, Magnussen powie: „To będzie dla niego długi stint”. Niebawem sam zostanie ściągnięty do boksów, a wcześniej usłyszy: „Możesz cisnąć w 12. zakręcie, jeżeli to poprawi czas. Możesz zacząć mordować opony”.
W boksie Magnussen dostaje informację, że będzie walczył z Gaslym i jest proszony o przejście na trym mode push. Po wyprzedzeniu Gaslyiego jest chwalony: „Mega robota, mega”. Magnussen zapyta, kto jest teraz przed nim i dostanie informację, zę Guanyu Zhou na oponach, które mają już 20 okrążeń. Gdy niedługo później wyprzedzi Zhou, zostanie pochwalony.
Na 44. okrążeniu kierowca pyta czy przyblokował opony na poprzednim kółku. Tak, trochę pod koniec okrążenia” – odpowiada inżynier.
„Co robi Ferrari?” – pyta Magnussen i dostaje informację, że Sainz zjechał na 3. pit-stop by obronić się przed Perezem.
Po ogłoszeniu wirtualnej neutralizacji, Kevin pyta o tryb, na jakim ma jechać oraz jak wygląda jego sytuacja. Inżynier dokładnie mu ją wyjaśni, a na następnym kółku Duńczyk zostanie ściągnięty do boksów z informacją, że jest to „darmowy pit-stop”.
Po postoju znów Magnussenowi przedstawiana jest sytuacja, a kierowca dopytuje o Valtteriego Bottasa: „Jego tempo było dobre, ale dasz radę się przed nim obronić” – odpowiada inżynier.
Tak też się dzieje, choć przez następujące po restarcie okrążenia Kevin będzie dostawał informacje dotyczące różnicy do Bottasa i tego, czy Fin ma dostępny system DRS.
„Uważaj na jadącego powoli Verstappena” – mówi inżynier gdy Holender będzie miał problemy. Na okrążenie przed końcem Kevin jest chwalony i dostaje informację, że Bottas nie ma już DRS-u.
Po mecie słychać okrzyk radości Kevina, ale inżynier od razu mówi mu, że są podwójne żółte flagi w 1. zakręcie i musi uważać.
„Genialna robota Kevin” – mówi potem inżynier, a kierowca odpowiada: „Wasza też”. Następnie włącza się Gunther Steiner, w swoim stylu gratulując Magnussenowi.
„Nie mogę uwierzyć, nie wierzę. Ale robotę wykonaliście, te wszystkie 2 g*wniane lata opłaciły się, super. P5 chłopaki, cmon” – powie Magnussen.
Verstappen
Max na pierwszych okrążeniach otrzymuje polecenia zmiany ustawień. Co ciekawe, dopiero na 1. i 2. kółku dostał on informacje dotyczące opon, na których jadą kierowcy Ferrari.
Już na 3. okrążeniu Max zgłasza, że „silnik robi śmieszne rzeczy w środku zakrętów”. Kierowca otrzymuje polecenia zmiany ustawień, również silnika.
Już na 5. kółku hamulce Red Bulla zaczynają się przegrzewać i Max jest proszony o zwiększenie poziomu lift and coast. Na kolejnym okrążeniu Max jest proszony o zwiększenie poziomu odpuszczania.
Na 6. kółku inżynier pyta kierowcę jak wygląda hamowanie silnikiem, a ten odpowiada, że normalnie.
Gdy okrążenie później inżynier znów poprosi o zwiększenie poziomu lift and coast, Max odpowie: „Ale ja już ledwo hamuję!”.
Na 9. okrążeniu inżynier mówi, że temperatury hamulców się poprawiają, ale kółko później daje szczególowe instrukcje dotyczące hamowania w poszczególnych zakrętach, tak by nadal obniżać ich temperaturę.
„Trakcji zupełnie nie ma” – powie na 13. okrążeniu mistrz świata. Pytany o ustawienia przedniego skrzydła, odpowie, że są one odpowiednie, ale nadal nie ma trakcji.
Verstappen zjeżdża do boksów i dostaje polecenia zmiany ustawień, dostaje też polecenie uważania na białą linię przy wyjeździe. Inżynier prosi kierowcę by nie niszczył opon na pierwszych kółkach.
Kółko później Max dostaje informację, że na wyjeździe z boksów jest Charles Leclerc. Podczas walki inżynier i kierowca nie odzywają się. Gdy Leclerc upora się z atakami Verstappena, temu drugiemu inżynier przekaże, że hamulce znów się przegrzewają. Po poleceniu większego lift and coast, Max narzeka, że nie może przez to zbliżyć się do Leclerca.
Na 20. znów pada prośba o lift and coast, a na kolejnym inżynier prosi o skupienie się na chłodzeniu hamulców. „To jest prawie niemożliwe by ścigać się w ten sposób” – mówi Max.
Na 25. kółku kierowca zgłasza, że smaochód prowadzi się g*wnianie. „Na wejściu mam nadsterowność, a potem brak trakcji na wyjściu” – mówi Verstappen.
Max regularnie dostaje informacje dotyczące rywali – strat do nich i przewagi nad nimi oraz pit-stopów, które wykonują.
„Utknąłem z dostępnymi mi narzędziami, nie mogę poradzić sobie z samochodem” – mówi Verstappen i niedługo później jest ściągany do boksów.
Wyjeżdżając z nich, znów słyszy komunikat: „Musisz ostrożnie obchodzić się z oponami”. Po 2 okrążniach Max narzeka na to polecenie: „Drugi raz jadę ostrożnie po wyjeździe i drugi raz bez problemu mógłym być z przodu gdyby nie to. Już nigdy więcej tego nie zrobię” – deneruwje się.
Na 34. okrążeniu Max pyta, ile jeszcze zostało okrążeń. Dostaje polecenie zmiany ustawień i to niejedno. Po dłuższym okresie ciszy, Verstappen jest na 42. kółku ściągany do boksów.
Po pit-stopie – na którym, jak się później okazało – podnośnik uszkodził mechanizm wspomagania kierownicy, Max mówi: „Moja kierownica chodzi bardzo ciężko, ledwo skręcam”. Inżynier odpowiada: „Daj znać czy chcesz zjechać”, na co Max mówi: „Nie chcę, chcę wiedzieć, co się dzieje”. Red Bull odpowie, że pracują nad tym. „Może coś jest luźne, może jakiś wyciek?” – mówi kierowca, ale inżynier zaprzecza i pyta, czy kierownica chodzi opornie w obu kierunkach. Max potwierdza.
Max słyszy później komunikaty dotyczące wirtualnej neutralizacji, a następnie wyjazdu samochodu bezpieczeństwa, które kwituje mocnum przekleństwem. Pyta też, na której są pozycji. Wkrótce dostanie komunikaty o zjeźdze do boksów Carlosa Sainza, Sergio Pereza i Charlesa Leclerca.
„Jak wyglądał mój czas z tym sterowaniem?” – pyta kierowca. „Dobrze, tempo było dobre” – odpowiada inżynier. „Sprawdzajcie co to może być, może coś utknęło gdzieś” – dodaje Max.
Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa, inżynier prosi kierowcę by wykorzystał tę okazję do schłodzenia hamulców. „Zostajemy, jeżeli chodzi osterowanie, nie obawiamy się o niezawodność” – mówi inżynier. Max dostaje polecenia zmiany ustawień, ale nadal skarży się, że trudno jest sterować autem. „Sytuacja jest stabilna, musisz z tym żyć. Jeżeli nie da się jechać, daj znać” – odpowiada inżynier.
Verstappen pyta o przewagę nad Sainzem, ale zaraz potem zaczną się problemy.
– „Co się dzieje z baterią?” – pyta, a po komunikacje inżyniera, że wszystko z nią w porządku, Verstappen złości się: „Nie, nie jest, co się ku*wa dzieje? Przerywa”. Inżynier odpowiada, że to nie problem z baterią.
„Widzimy usterkę, to nie bateria” – mówi inżynier, a na pytanie Maxa co ma zrobić, odpowiada, że „nic nie da się zrobić”. W ostatnim komunikacie słychać ciche „f*ck” ze strony inżyniera, a następnie: „Spróbuj dotrzeć do boksów”.
Inne
Tak przedstawiały się komunikaty radiowe wszystkich kierowców po zakończeniu Grand Prix Bahrajnu:
Takie komunikaty jako najciekawsze wybrała Formuła 1:
A to zestawienie najciekawszych onboardów z weekednu: