KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Formula 1 2021: Bahrain March testing

Uralkali straszy sądem, Mazepin zakłada fundację. Nadal czuje się oszukany



Nikita Mazepin zwołał dziś konferencję prasową, na której mówił więcej na temat swojego zwolnienia z Haasa. Kierowca zdawał się nie rozumieć prawdziwych powodów utraty miejsca w F1. Wspólnie ze swoim sponsorem, Mazepin chce założyć fundację o dość kontrowersyjnym celu.

Pretensje

 

Mazepin na konferencji był rozżalony zachowaniem Haasa.

„Decyzja Haasa nie była oparta na żadnej dyrektywie FIA czy wymuszona sankcjami dotyczącymi mnie, mojego ojca czy jego firmy. Dlatego to nie jest fair. Czy w sporcie nie ma miejsca na neutralność? Czy sportowiec nie może mieć prawa do własnej opinii, a co więcej do jej niewyrażania? Czy można za to karać? Czy chcemy by sport stał się kolejnym miejscem debat politycznych?” – pytał dziś retorycznie Mazepin.



Miał on również pretensje, dotyczące sposobu, w jaki dowiedział się o zwolnieniu. Według niego, ekipa powiedziała mu w Barcelonie, że jeżeli nie dostanie zakazu startów od FIA, to będzie mógł zostać w F1. O decyzji Haasa Rosjanin miał dowiedzieć się z mediów, co również mu się nie podoba.

Mazepin chciał podpisać oświadczenie FIA, dotyczące zakazu eksponowania symboli czy kolorystyki Rosji podczas wyścigów i tym samym uważał, że dzięki takiemu zachowaniu pozostanie w całym sporze neutralnym zawodnikiem.

„Do upływu terminu na podpisanie oświadczenia pozostawały 4 dni więc Haas nie miał podstaw sądzić, że go nie podpiszę” – mówił Mazepin.

Rosjanin był kilkukrotnie pytany, jak chce pozostać neutralnym kierowcą, skoro jego ojciec jest oligarchą w swoim kraju, ściśle współpracującym z władzami.



Nikita podnosił również kwestię nierównego traktowania w trakcie sezonu 2021 i zdecydowanego faworyzowania Micka Schumachera. Rosjanin nie miał dostępu do symulatora, jeździł na starszych częściach, a nawet podwoziu z 2020 roku. W trakcie sezonu Uralkali miało grozić odejściem z Haasa jeżeli Mazepin nie dostanie nowego podwozia. Ostatecznie rosyjska firma musiała zapłacić za jego wyprodukowanie. To chyba jedyny punkt dzisiejszej konferencji, w którym można się zgodzić z Mazepinem.

Nikita nie kończy

 

Kierowca podziękował niektórym kierowcom, którzy napisali do niego ze wsparciem w związku z sytuacją, w jakiej się znalazł.

„Bardzo doceniam wąską grupę kierowców, którzy mnie wsparli. Na przykład Sergio, Valtteri, Charles czy George – oni wszyscy się ze mną skontaktowali. Każdy z nich wie, jak długa jest droga do F1 i wspierali mnie w tym. Przede wszystkim wiem, że świat nie wygląda tak, jak dwa tygodnie temu. Dla mnie i dla was to był niesamowicie bolesny czas. Ci, którzy nie żyją lub nie urodzili się w tej części świata, będą widzieć tylko część tego. Ci w Rosji i na Ukrainie widzą to na wielu innych poziomach. Mam znajomych i bliskich, którzy znaleźli się po dwóch stronach tego konfliktu” – mówi Mazepin.



Nie zamierza on zamykać rozdziału pt. „Formuła 1” i w przyszłości będzie starał się wrócić do serii.

„Zamierzam nadal się ścigać, chcę być gotowym do skorzystania z szansy, jeżeli się pojawi. Na teraz moim celem jest tylko F1. Nie planuję uczetniczyć w innych seriach.

Sąd

 

O ile kontrakt z Mazepinem mógł zostać zerwany, o tyle dla Haasa komplikuje się sprawa pozbycia się Uralkali z zespołu. Haas jako jego powód podał „sytuację geopolityczną”.

Uralkali twierdzi, że ekipa nie mogła zachować się w ten sposób, zwłaszcza usuwając przedwcześnie logotypy z bolidu na ostatni dzień testów.

„Sport powinien być wolny od polityki i nacisków zewnętrznych czynników. Uralkali zamierza bronić swoich interesów poprzez procedury prawne” – pisze firma, która chce również odzyskać środki wpłacone już na poczet sezonu 2022 oraz domaga się zapłaty za szkody, jakie wyrządziła decyzja Haasa.

„Większość funduszy sponsorskich została przekazana już Haasowi, a biorąc pod uwagę fakt, że zespół zakończył umowę przed startem pierwszego sezonu, nie wywiązał się z jakichkolwiek zobowiązań na ten sezon” – głosi oświadczenie Uralkali.



Problemem jest to, że Haas tych pieniędzy nie ma, gdyż wydał je już na rozwój bolidu.

Fundacja

 

Mazepin na dzisiejszej konferencji poinformował także, że wspólnie z Uralkali, zamierza założyć fundację, do której wejdą środki pierwotnie przeznaczone na sponsoring jego miejsca w Haasie. Głównym celem tej fundacji ma być pomaganie sportowcom, którzy stracili możliwość rywalizacji przez obecną „sytuację”.

Mazepin nie powiedział skąd będą pochodzić sportowcy więc zasadnym pozostaje pytanie, czy fundacja weźmie pod swoje skrzydła również ukraińskich zawodników.

Co ciekawe, fundacja będzie nosić nazwę „We Compete As One”. Trudno tu uniknąć skojrzeń z promowanym przez Formułę 1 hasłem „We race as One”.

Źródło: autosport.com, racefans.net



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi