KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Perez – nie działało nic co potrafiłem



Jednym z szerzej komentowanych tematów sezonu 2021 był debiut Sergio Pereza u boku Maxa Verstappena w Red Bullu. Debiut ten wśród dziennikarzy a w szczególności wśród kibiców charakteryzował się bardzo spolaryzowanymi opiniami. Co o minionym roku mówi sam Checo?

„Nawet jako kierowca nie doceniasz pewnych rzeczy dopóki ich nie przeżyjesz. Jazda z inną jednostką napędową jest kompletnie innym zadaniem, prowadzenie samochodu z zupełnie inną filozofią budowy, który ma wysoki tył jest kompletnie czymś innym od jazdy konstrukcją z niskim tyłem. To jak musisz osiągać pewne rzeczy jest totalnie inne i trzeba się nauczyć nowych technik. Praktycznie wszystko co robiłem do tej pory – nie działało.” – powiedział Perez magazynowi The Race.

Przypomnijmy więc – Meksykanin w sezonie 2020 miał do dyspozycji samochód o zupełnie innej charakterystyce od RB16B, kto śledził choć pobieżnie sezon ten wie, że była to kopia Mercedesa a więc konstrukcji charakteryzującej się bardzo nisko zawieszonym tyłem (z ang. low rake). Ta jedna różnica kolosalnie wpływa na właściwości jezdne i zachowanie bolidu na torze premiując przy tym pokonywanie zakrętów linią geometryczną – taki styl prezentuje obecnie Lewis Hamilton. Perez zaczynając sezon 2021 otrzymał do dyspozycji samochód, który posiadał jeden z najwyżej zawieszonych tyłów (high rake) co było potężną zmianą wymagającą dużej modyfikacji stylu jazdy. RB16B premiował pokonywanie zakrętów tzw. linią idealną – takim stylem jeździ Max Verstappen.



„Działo by się dokładnie to samo np. w przypadku gdyby Max poszedł do Mercedesa. Oba samochody generują bardzo podobne czasy okrążeń ale w ekstremalnie różny sposób. Czymś takim jak Red Bull nie jeździłem nigdy w karierze.”

Nie tylko filozofia budowy samego zawieszenia i pakietu aerodynamicznego była wyzwaniem, z którym mierzył się Checo ale kolejne kłody pod nogi rzucała jednostka napędowa a w szczególności charakterystyka oddawania mocy przez silnik elektryczny. Tutaj również obie konstrukcje bardzo się od siebie różnią. Ta trudność najwyraźniej przez cały sezon nie została w pełni zniwelowana przez Pereza – między nim a Maxem zachodzi największa różnica w ilości obrotów silnika, przy których obaj zmieniają biegi.

„Teraz rozumiem jak prowadzić ten samochód, jak wykrzesać z niego maksimum, dlatego rezultaty się poprawiły. To była bardzo powolna adaptacja do zupełnie innego samochodu i równie innego silnika. Była cała masa rzeczy do nauczenia się, nowy team, praktycznie zero testów. Przed pierwszym wyścigiem wykonałem półtora dnia testowego – to nic. Tak czy owak to był obiecujący sezon, liczyłem na więcej ale jest jak jest, cisnę dalej. Mieliśmy pozytywne dni, negatywne ale będziemy tylko silniejsi. Teraz znam ludzi, wiem kto i czego ode mnie potrzebuje i wiem jak wydobyć maksimum z ludzi wokół mnie.”

Warto spróbować patrzeć na sezon Pereza w szerszej perspektywie, zrozumieć z jak wielkim wyzwaniem mierzył się Meksykanin i jak potężną presją został obarczony. To on miał być tym, który dołoży tą ostatnią cegiełkę w drodze po mistrzostwo Verstappena. Nowy, zupełnie inny samochód, nowy team, kolosalne wymagania wśród kierownictwa RB i milionów kibiców na świecie a w garażu obok Max – taki ciężar na barkach nosił Sergio w zeszłym sezonie – to sporo. Ten ciężar złamał jak zapałki Pierra Gaslyego i Alexa Albona. Każdy z nas widział co najmniej kilka razy najważniejsze momenty GP Abu Dhabi i nawet najwięksi krytycy Pereza oglądając jego kluczową obronę przed Hamiltonem na starych softach musi choć przez chwilę pomyśleć – „Checo is a legend”.

Autor: P.S.

Źródło: the-race.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum