KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
large-2021 Italian Grand Prix - Sunday (2)

Mniej strategii, samolotów i elastycznych skrzydeł



Rewolucja techniczno – ekologiczna w Formule 1 na sezon 2022 wymusi kolejne zmiany, a nie wszystkie z nich spodobają się kibicom. Pocieszać może wizja mniejszego zamieszania z elastycznymi skrzydłami.

Bez przelotów, ale…

 

Skrzydeł w sezonie 2022 będzie mniej i nie chodzi jedynie o aerodynamikę bolidów. Formuła 1 planuje zakazać przelotów niektórych samolotów podczas ceremonii przedstartowych podczas weekendów wyścigowych.

Dokładniej chodzi o przeloty samolotów wojskowych. Tym ruchem F1 chce po pierwsze zadbać o środowisko i ograniczyć niepotrzebne spalanie paliwa, a po drugie zapobiec ewentualnym demonstracjom siły wojskowej podczas takich przelotów.



Przeloty tuż przed startem były tradycją podczas wielu wyścigów, ale F1 zostawiła furtkę, ograniczając jedynie przeloty wojskowych samolotów. Tym sposobem zachowany zostanie m.in. przelot słynnych Red Arrows przed Grand Prix Wielkiej Brytanii.

O podobny wyjątek walczą również organizatorzy Grand Prix Włoch, którzy chcą utrzymać przeloty nad torem Monza, tworzące barwy włoskiej flagi.

Trudniej o elastyczność, ale…

 

W ubiegłym roku sporą część sporów dotyczących legalności poszczególnych bolidów zajmowała kwestia legalności skrzydeł w zakresie ich uginania się pod naporem powietrza. Zarzuty najmocniej było słychać w stosunku do Red Bulla i Mercedesa.

W sezonie 2022 nie powinniśmy mieć tak dużo narzekań na ten element.

„Wrażliwość aero-elastyczna zmieniła się i jest dobrze wyjaśniona przez regulacje, co było długo dyskutowane. Niektóre testy są bardziej rygorystyczne, na przykład testy tylnych skrzydeł będą bardziej wymagające. Po tym, co niekiedy działo się w 2021 roku, przykładano do tego dużo uwagi” – wyjaśnia James Key, dyrektor techniczny McLarena w rozmowie z Autosportem.



„Przednie skrzydło na 2022 rok to ogromny element, ale nadal ma bardzo restrykcyjne wytyczne dotyczące sztywności. Oczywiście zawsze znajdzie się parę trików by z tym pogrywać, ale nie sądzę, by było o to łatwo. Jest kilka elementów na samochodzie, które mają określony poziom sztywności, który będzie można eksplorować legalnie” – dodaje.

Mocniejsze, ale…

 

Niestety, na ile interesująco zapowiada się ściganie w F1 w sezonie 2022, na tyle nie możemy liczyć na to, że rozgrywki strategiczne staną się ciekawsze za sprawą ciekawszego a zarazem bezpiecznego zużywania opon.

Tego, że zdecydowana większość wyścigów będzie odbywała się na jeden pit-stop boi się Mario Isola – szef motorsportu Pirelli.



„Nowe opony zostały zaprojektowane by osiągać cele założone przez kierowców, zespoły, FIA i F1. Mieszanki mniej się przegrzewają, a kierowcy chcę więcej atakować, dając więcej akcji na torze, której my chcemy. Szerszy zakres pracy i określony poziom degradacji są niezbędne by wymuszać określone strategie. W przypadku braku degradacji, wszyscy będą wybierać najbardziej miękką mieszankę” – mówi Isola.

Pytany, czy wyścigi w sezonie 2022 będą odbywały się głównie na jeden pit-stop, Isola wyraża nadzieję, że tak nie będzie.

„Mamy nadzieję, że nie będzie mniej wariantów strategicznych ponieważ ideą, zgodnie z którą projektowaliśmy te opony, jest by nadal możliwe były różne strategie. Prawdą jest jednak, że przy nowym produkcie z mniejszą degradacją, możliwe jest mniej pit-stopów i większość wyścigów będzie z jedną zmianą opon. Dla mnie to nie problem, jeżeli mamy ciekawe wyścigi z akcją na torze” – mówi Isola.

Źródła: Autosport.com, planetf1.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi