To był ciekawy wyścig i nie brakuje interesujących danych z jego przebiegu, szczególnie tych dotyczących czasów sektorów oraz prędkości. A co mówili o nim w Alfie? Zapraszam na podsumowanie Grand Prix Kataru!
Wyniki
Skrót
Best lapy
Było to oczywiście spowodowane strategią, ale godne odnotowania jest to, że ostatni Nikita Mazepin miał lepszy czas wyścigu od szóstego Lance Strolla i niemal identyczny z Valtterim Bottasem…
Sektory
W ostatnim sektorze najgorszy wynik miał… Valtteri Bottas. Widać też, jak dobre było tempo Norrisa w końcówce dzięki nowszym oponom.
Prędkości
I tu też niespodzianka – drugą najniższą prędkość w punkcie pomiaru miał Lewis Hamilton. Starszy silnik, brak skrzydła z Interlagos i jest efekt, choć jednocześnie był to jedyny kierowca, który nie korzystał ze slip streamu i DRS-u jednocześnie.
Pit-stopy
“Powietrze” sprzyjało szybkim zmianom. Mieliśmy aż 11 pit-stopów poniżej 2,5 sekundy. Trzeba podkreślić coraz lepszą formę Ferrari w tym aspekcie.
Strategie
Najbardziej skuteczną, choć jednocześnie najbardziej ryzykowną strategią była ta na jeden postój. Skutecznie udało się ją zastosować 8 kierowcom.
Opony
W użyciu były wszystkie trzy mieszanki i widać duże różnice w przebiegach poszczególnych.
Alfa podsumowuje
“Mieliśmy lepszą niedzielę po trudnym weekendzie na torze, który był trudny dla naszego samochodu. Nasze tempo w treningach i kwalifikacjach było popsute przez uszkodzenia, które zbieraliśmy w trakcie sesji. Dziś pojechaliśmy lepiej, zostawiając z tyłu Haasa i Williamsa i to było pozytywne. Obaj kierowcy mieli bardzo dobry start, skutecznie wyprzedzaliśmy i koniec końców byliśmy 3 sekundy za Tsunodą i Ricciardo. 14. i 15. miejsca są maksimum, jakie mogliśmy osiągnąć. Teraz mamy tydzień na przegrupowanie po trzech wyścigach z rzędu i przygotowanie się na dwie ostatnie rundy sezonu” – powiedział Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen ukończył rywalizację na 14. miejscu.
“Byłem zaskoczony wyprzedzeniami, które byliśmy w stanie zrobić i był to interesujący wyścig. Nie spodziewałem się po nim wiele, może walki z tymi, z którymi walczyliśmy wczoraj. Mieliśmy jednak dobry start i potem poprawialiśmy się wraz z przebiegiem rywalizacji. Stoczyliśmy dobre pojedynki i goniliśmy McLarena i AlphaTauri. Myślę, że zrobiliśmy maksimum” – skomentował Fin.
Pozycję niżej finiszował Antonio Giovinazzi.
“Zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy i nie sądzę, by więcej niż 15. miejsce było dziś możliwe. Mieliśmy świetne pierwsze okrążenie, zyskaliśmy 4 miejsca, a potem toczyliśmy pojedynki na torze aż do końca wyścigu. Wczoraj mieliśmy problemy, ale wiedzieliśmy, że przy dobrym wyścigu możemy finiszować przed Haasami i Williamsami. Zdecydowaliśmy się na dwa pit-stopy, gdyż wiedzieliśmy, że degradacja będzie duża, a krawężniki nie oszczędzają opon. Koniec końców byliśmy szybsi niż nasi rywale i biorąc pod uwagę to, skąd startowaliśmy, możemy być usatysfakcjonowani naszym wyścigiem” – powiedział Włoch.
Ode mnie
Debiut na Losail raczej wypadł pomyślnie dla nas, jako kibiców. Było ciekawie, choć trzeba przyznać, że kary na starcie i słabsze kwalifikacje np. Pereza sprawiły, że emocji było więcej niż standardowo. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że gdy zespołom brak informacji, ich tempo kwalifikacyjne potrafi się mocno różnić od wyścigowego. Widzieliśmy to na przykładzie AlphaTauri, Alfy, Alpine czy McLarena.
Wydawało się rónież, że nieco bliżej Hamiltona niż w kwalifikacjach był Verstappen, choć Lewis przyznał, że mocno unikał krawężników i nie cisnął mocno opon. Mimo wszystko, Lewis w dwa wyścigi stał się faworytem do tytułu, choć osobiście daję Verstappenowi 45% szans na tytuł.
Obaj ci kierowcy nie mają teraz sobie równych w Formule 1 i trudno spodziewać się, aby w normalnych okolicznościach ktoś włączył się do ich walki. Max nie miał żadnych problemów z odrobieniem kary na starcie w niedzielę i po raz kolejny pojechał świetnie. Obaj z Lewisem zasłużyli za najwyższe noty za wyścig, ale jednak przegapienie flag przez Maxa kładzie się cieniem na jego weekendzie. Fakt – ostatecznie nie stracił nic, ale w tak ciasnej walce taki błąd może zadecydować o tytule.
O swojej ocenie Fernando Alonso i jego wyścigu napiszę później, nie mniej forma Alpine była dużym zaskoczeniem, a Marcin Budkowski ma powody do zadowolenia. W tej ekipie wreszcie “potrafi zatrybić”. Mają w tym sezonie już dwa podia, walczą zachowując spokój i konsekwentnie – choć bardzo powoli – pną się w górę. W tym roku będą mieli 5. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a zatem ich absolutne minimum.
Nie wiadomo, czy strategia Red Bulla uratowała Sergio Pereza przed awarią opony czy przez nią stracił podium, ale z pewnością nie pomogła wirtualna neutralizacja. Oceniając sam wyścig, Sergio zrobił dobrą robotę, ale te kwalifikacje…
Bardzo zaskoczył mnie w tym wyścigu Stroll, ale Aston Martin był jednym z tych zespołów, który miał nadspodziewanie dobre tempo wyścigowe. Lance od czasu do czasu potrafi pojechać właśnie taki wyścig, ale jest to raczej rzadkością.
Gdyby nie przebita opona Lando Norrisa, odbierająca mu 4. lub 5. miejsce, Ferrari nie byłoby zadowolone z tego wyścigu. Ale podwójne punkty i kolejne powiększenie przewagi nad McLarenem ratuje im dzień, choć z tempem wczoraj było średnio. Nic już raczej nie uratuje natomiast podium w klasyfikacji konstruktorów dla McLarena i jest to rozczarowanie biorąc pod uwagę początek sezonu. Jednocześnie Daniel Ricciardo znów zaczął być cieniem samego siebie.
Na minutę przed wyścigiem, to zapowiadał się rewelacyjny weekend dla AlphaTauri. Potem wszystko się posypało – nie było tempa, nie było dobrej strategii i nie było punktów.
W Alfie – co widać wyżej – się cieszą, ale raczej nie mają powodu. Przez cały weekend mieli fatalne tempo i choć kierowcy nie popełnili rażących błędów, to raczej w Hinwil szybko będą chcieli zapomnieć o tym weekendzie, podobnie jak w Grove. W Haasie natomiast cieszyli się, że wreszcie mogli z kimś powalczyć.
Vlog
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing Honda | 395,5 |
2 | Lewis Hamilton | ![]() | Mercedes | 387,5 |
3 | Valtteri Bottas | ![]() | Mercedes | 226 |
4 | Sergio Perez | ![]() | Red Bull Racing | 190 |
5 | Carlos Sainz | ![]() | Ferrari | 165,5 |
6 | Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 160 |
7 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 159 |
8 | Daniel Ricciardo | ![]() | McLaren Mercedes | 115 |
9 | Pierre Gasly | ![]() | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 |
10 | Fernando Alonso | ![]() | Alpine | 81 |
11 | Esteban Ocon | ![]() | Alpine | 74 |
12 | Sebastian Vettel | ![]() | Aston Martin Mercedes | 43 |
13 | Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 34 |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | ![]() | Williams Mercedes | 16 |
16 | Kimi Räikkönen | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 |
17 | Nicholas Latifi | ![]() | Williams Mercedes | 7 |
18 | Antonio Giovinazzi | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 |
19 | Mick Schumacher | ![]() | Haas Ferrari | 0 |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | ![]() | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | ![]() | RedBull Racing RBPT | 860 |
2 | ![]() | Mercedes | 409 |
3 | ![]() | Ferrari | 406 |
4 | ![]() | McLaren Mercedes | 302 |
5 | ![]() | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 |
6 | ![]() | Alpine Renault | 120 |
7 | ![]() | Williams Mercedes | 28 |
8 | ![]() | AlphaTauri RBPT | 25 |
9 | ![]() | Alfa Romeo Ferrari | 16 |
10 | ![]() | Haas Ferrari | 12 |
Tak zmieniały się punkty w tej klasyfikacji na przestrzeni sezonu:
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Max Verstappen | 8 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Logan Sargeant | 7 | ||
Liam Lawson | 5 | 01/12/25 - 2 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 4 | 30.06.25 - 2 pkt | |
Jack Doohan | 4 | 22/03/26 - 2 pkt | 1 |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Lando Norris | 3 | 01/12/25 - 3 pkt | |
Carlos Sainz | 3 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 2 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Oscar Piastri | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | |
Franco Colapinto | 2 | 28/10/25 - 2 pkt | |
Oliver Bearman | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | |
Alexander Albon | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 1 | ||
George Russell | 1 | 01/12/25 - 1 pkt | |
Sergio Perez | 1 | 26/05/25 - 1 pkt | |
Yuki Tsunoda | 0 | 1 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!