Około godziny 14:00 ruszy relacja live z dzisiejszych wydarzeń na torze Monza w ramach Grand Prix Włoch – a będzie się działo! Słusznie zwróciliście mi jednak uwagę, że dobrze byłoby przypomnieć zasady sprintów kwalifikacyjnych. Oto one.
Sprinty
Głównym celem sprintów kwalifikacyjnych jest wyłonienie kolejności startowej do niedzielnego wyścigu, a nie walka o punkty za 3 pierwsze miejsca. Piątkowe kwalifikacje służą ustaleniu kolejności startowej sobotniego sprintu kwalifikacyjnego, a nie niedzielnego wyścigu.
Podstawowe
Wyścigi sprinterskie mają być rozegrane przy okazji trzech tegorocznych rund – na Silverstone (17 okrążeń), Monzy (18 okrążeń) i podczas jednej pozaeuropejskiej rundy (mówiło się o Interlagos, ale rozegranie tego wyścigu stoi pod znakiem zapytania). Ogólny dystans każdego z wyścigów to 100 km.
Jakie sesje?
Podczas tych weekendów wyścigowych w piątek będzie odbywał się pierwszy trening, a następnie kierowcy przejadą sesję kwalifikacyjną w tradycyjnym formacie z 3-ma dostępnymi kompletami opon miękkich.
W sobotę rano będzie miał miejsce drugi trening, a następnie zawodnicy na podstawie piątkowych kwalifikacji ustawią się do „Sprintu kwalifikacyjnego” czyli wyścigu na dystansie 100 km. Wyniki tego sobotniego wyścigu posłużą ustawieniu kierowców na starcie do niedzielnego wyścigu głównego. Pierwsza trójka sobotniego sprintu otrzyma punkty do klasyfikacji generalnej kierowców w systemie 1. miejsce = 3 punkty, 2. miejsce = 2 punkty, 3. miejsce = 1 punkt.
Podstawowe
Spore zmiany dotyczą opon. W piątkowym treningu kierowca będzie mógł użyć tylko dwóch zestawów opon. Na kwalifikacje otrzyma 5 zestawów miękkich opon, których będzie mógł używać w dalszej części weekendu. Na sobotni trening kierowca otrzyma jeden zestaw opon – zespół zdecyduje, którą mieszankę. Podobnie będzie w Sprincie Kwalifikacyjnym – jedna wybrana mieszanka przez zespół. Dwa pozostałe komplety opon będzie można użyć w wyścigu. Ekipy będą mogły zdecydować, na której mieszance wystartuje zawodnik do wyścigu.
Co ważne, w wyścigu nie będzie obowiązkowego pit-stopu. W Sprincie będzie dostępny system DRS i obowiązywały będą wszystkie inne zasady znane z niedzielnej rywalizacji – dotyczące kar, samochodu bezpieczeństwa, wirtualnej neutralizacji, flag itd.
Po piątkowych kwalifikacjach obowiązywał będzie parc ferme do Sprintu Kwalifikacyjnego, a zatem ekipy nie będą mogły dokonywać zmian w autach innych niż choćby regulacja przedniego skrzydła czy ciśnień w oponach. Jeżeli zespoły zauważą graniczne zużycie elementów sprzęgła (również na danych), będą mogły je wymienić, przekazując wymieniany element do inspekcji FIA, która potwierdzi lub zakwestionuje słuszność jego wymiany.
Ci, którzy nie ukończą Sprintu Kwalifikacyjnego, będą ustawiać się na starcie w niedzielę w kolejności, w której odpadali z wyścigu, a zatem jeżeli ktoś odpadł jako pierwszy, stanie na polu 20. W przypadku uszkodzenia samochodu, ekipa będzie mogła go naprawić, a zespół otrzyma zwrot środków za naprawę od FIA do kwoty $500 tys.
Po zakończeniu Sprintu kwalifikacyjnego nie będzie ceremonii podium, ale zostanie przygotowane coś skromniejszego pomiędzy nią a ceremonią po zakończeniu kwalifikacji. Będzie też “okrążenie chwały”.
Harmonogram tego weekendu: (tylko jeżeli chodzi o F1. Inne serie – tutaj).
Piątek, 10 września
godz. 14:30 – 15:30 – Pierwszy trening F1
godz. 18:00 – 19:00 – Kwalifikacje F1
Sobota, 11 września
godz. 12:00 – 13:00 – Drugi trening F1
godz. 16:30 – 17:00 – Sprint kwalifikacyjny F1
Niedziela, 12 września
godz. 15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1
Gdzie oglądać?
Obszernie opcje oglądania poszczególnych sesji weekendu omawiam tutaj, jednak na szybko przypomnę, że pakiet Eleven Sports 1 możecie kupić w player.pl tutaj.
F1 TV Pro z dostępem do onboardów na żywo i z odtworzenia, do wszystkich serii wyścigowych weekendu, do archiwalnych wyścigów, wyścigów z angielskim komentarzem, pełnego live timingu i wielu innych udogodnień możecie zakupić tutaj.