Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      

MENU:

large-2021 Dutch Grand Prix - Sunday-9

Tuż przed startem weekendu – zasady i reguły sprintów kwalifikacyjnych



Około godziny 14:00 ruszy relacja live z dzisiejszych wydarzeń na torze Monza w ramach Grand Prix Włoch – a będzie się działo! Słusznie zwróciliście mi jednak uwagę, że dobrze byłoby przypomnieć zasady sprintów kwalifikacyjnych. Oto one.

Sprinty

 

Głównym celem sprintów kwalifikacyjnych jest wyłonienie kolejności startowej do niedzielnego wyścigu, a nie walka o punkty za 3 pierwsze miejsca. Piątkowe kwalifikacje służą ustaleniu kolejności startowej sobotniego sprintu kwalifikacyjnego, a nie niedzielnego wyścigu.

Podstawowe

Wyścigi sprinterskie mają być rozegrane przy okazji trzech tegorocznych rund – na Silverstone (17 okrążeń), Monzy (18 okrążeń) i podczas jednej pozaeuropejskiej rundy (mówiło się o Interlagos, ale rozegranie tego wyścigu stoi pod znakiem zapytania). Ogólny dystans każdego z wyścigów to 100 km.



Jakie sesje?

Podczas tych weekendów wyścigowych w piątek będzie odbywał się pierwszy trening, a następnie kierowcy przejadą sesję kwalifikacyjną w tradycyjnym formacie z 3-ma dostępnymi kompletami opon miękkich.

W sobotę rano będzie miał miejsce drugi trening, a następnie zawodnicy na podstawie piątkowych kwalifikacji ustawią się do „Sprintu kwalifikacyjnego” czyli wyścigu na dystansie 100 km. Wyniki tego sobotniego wyścigu posłużą ustawieniu kierowców na starcie do niedzielnego wyścigu głównego. Pierwsza trójka sobotniego sprintu otrzyma punkty do klasyfikacji generalnej kierowców w systemie 1. miejsce = 3 punkty, 2. miejsce = 2 punkty, 3. miejsce = 1 punkt.

Podstawowe

Spore zmiany dotyczą opon. W piątkowym treningu kierowca będzie mógł użyć tylko dwóch zestawów opon. Na kwalifikacje otrzyma 5 zestawów miękkich opon, których będzie mógł używać w dalszej części weekendu. Na sobotni trening kierowca otrzyma jeden zestaw opon – zespół zdecyduje, którą mieszankę. Podobnie będzie w Sprincie Kwalifikacyjnym – jedna wybrana mieszanka przez zespół. Dwa pozostałe komplety opon będzie można użyć w wyścigu. Ekipy będą mogły zdecydować, na której mieszance wystartuje zawodnik do wyścigu.

Co ważne, w wyścigu nie będzie obowiązkowego pit-stopu. W Sprincie będzie dostępny system DRS i obowiązywały będą wszystkie inne zasady znane z niedzielnej rywalizacji – dotyczące kar, samochodu bezpieczeństwa, wirtualnej neutralizacji, flag itd.

Po piątkowych kwalifikacjach obowiązywał będzie parc ferme do Sprintu Kwalifikacyjnego, a zatem ekipy nie będą mogły dokonywać zmian w autach innych niż choćby regulacja przedniego skrzydła czy ciśnień w oponach. Jeżeli zespoły zauważą graniczne zużycie elementów sprzęgła (również na danych), będą mogły je wymienić, przekazując wymieniany element do inspekcji FIA, która potwierdzi lub zakwestionuje słuszność jego wymiany.



Ci, którzy nie ukończą Sprintu Kwalifikacyjnego, będą ustawiać się na starcie w niedzielę w kolejności, w której odpadali z wyścigu, a zatem jeżeli ktoś odpadł jako pierwszy, stanie na polu 20. W przypadku uszkodzenia samochodu, ekipa będzie mogła go naprawić, a zespół otrzyma zwrot środków za naprawę od FIA do kwoty $500 tys.

Po zakończeniu Sprintu kwalifikacyjnego nie będzie ceremonii podium, ale zostanie przygotowane coś skromniejszego pomiędzy nią a ceremonią po zakończeniu kwalifikacji. Będzie też „okrążenie chwały”.

Harmonogram tego weekendu: (tylko jeżeli chodzi o F1. Inne serie – tutaj).

Piątek, 10 września
godz. 14:30 – 15:30 – Pierwszy trening F1
godz. 18:00 – 19:00 – Kwalifikacje F1

Sobota, 11 września
godz. 12:00 – 13:00 – Drugi trening F1
godz. 16:30 – 17:00 – Sprint kwalifikacyjny F1

Niedziela, 12 września
godz. 15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1

Gdzie oglądać?

 

Obszernie opcje oglądania poszczególnych sesji weekendu omawiam tutaj, jednak na szybko przypomnę, że pakiet Eleven Sports 1 możecie kupić w player.pl tutaj.

F1 TV Pro z dostępem do onboardów na żywo i z odtworzenia, do wszystkich serii wyścigowych weekendu, do archiwalnych wyścigów, wyścigów z angielskim komentarzem, pełnego live timingu i wielu innych udogodnień możecie zakupić tutaj.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Bahrajnu WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 30 września
godz. 12:00 – 13:00 – 1. trening
godz. 15:00 – 16:00 – 2. trening

Sobota, 1 października
godz. 12:00 – 13:00 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 2 października
godz. 14:00 – 16:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi