KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
Ocon Alpine

Kto miał nosa, kto słuchał zespołu, a kto mu się sprzeciwił



Grand Prix Rosji dało nam rzadką w obecnej Formule 1 okazję sprawdzenia, kto ma wyścigowego nosa i potrafi dobrze czytać warunki i pogodę, kto w 100% ufa zespołowi, a kto woli iść swoją drogą.

Zanim przedstawię dwa blogowe „stenogramy” z Grand Prix Rosji (Maxa Verstappena i Lando Norrisa) oraz inne najciekawsze komunikaty radiowe z tego wyścigu, chciałbym przeanalizować zamieszanie dotyczące zmiany opon gdy na 46. okrążeniu rywalizacji w Sochi zaczął padać deszcz. Jest sporo różnic w zachowaniu kierowców.

Pomoże mi w tym świetne zestawienie, przygotowane przez kanał F1 Unfiltered, które obejrzycie na końcu wpisu.

Dla jasności sytuacji przypomnienie momentów, w których poszczególni zawodnicy zjeżdżali do alei serwisowej.



Strategie GP Rosji 2021

Byli kierowcy, którzy zastosowali „pośrednią strategię” i dobrze na niej wyszli. Jednym z nich był Lewis Hamilton. Zespół informował go, że robi się coraz bardziej mokro, a opady będą się nasilać. Anglik dostał zatem dobre wytyczne, ale… pierwsze polecenie zjazdu do boksów zignorował. Podczas kolejnego kółka cały czas dostawał komunikaty, które miały zachęcić go do zjazdu, a ostatecznie zdecydował ten o przewadze, jaką ma nad Lando Norrisem oraz fakt, że zjechał Verstappen. Był też ciekawy komunikat, że „Mazepin na interach właśnie wyprzedził Norrisa”. Zapewne zjazd jedno kółko wcześniej również dałby Lewisowi wygraną, ale zignorowanie polecenia zespołu to coś rzadkiego u Hamiltona.

Max Verstappen sam cały czas raportował zespołowi, a ekipa pozostawiała decyzję jemu. Miał on wiele pytań i przypominało to dialog z ekipą, którego konkluzją był zjazd do alei serwisowej, zwłaszcza gdy Max widział kierowców wylatujących przed sobą.

Sainz dostawał polecenia dotyczące nawierzchni i przewagi, ale co ciekawe Ferrari powiedziało mu: „Oczekujemy lekkiej mżawki jak ta […] Nie oczekujemy żeby bardziej…”. Kierowca od razu kazał ekipie przygotować opony pośrednie i miękkie. To właśnie kierowca podjął decyzje – o pozostaniu na torze jeszcze jedno kółko. Co ciekawe Sainz długo zastanawiał się nad oponą miękką, ostatecznie zdecydował się na przejściowe.

Daniel Ricciardo początkowo dostał informację, że w alei serwisowej przestało padać. Po chwili inżynier dodał, że zaczęło ponownie. Zespół ostrzegł kierowcę gdzie jest najbardziej ślisko, ale potem znów padł komunikat, że przestało padać. Daniel powiedział jednak, że nie da rady utrzymać się na torze, a po komunikacie, że inne auta zjechały, również on postanowił zjechać do alei.



Co ciekawe Bottasowi ekipa powiedziała, żeby nie zjeżdżał i że nie będzie mocniej padać, ale kierowca stwierdził, że chce zjechać i tak zrobił.

Alonso zajął bardzo dobre 6. miejsce choć zjechał jako jeden z ostatnich – na 50. okrążeniu. Trzeba jednak przyznać, że radził sobie świetnie z utrzymaniem auta na wilgotnej nawierzchni. Zgłaszał sporo deszczu, ekipa mówiła, że są jeszcze bardziej suche plamy. Potem sam przyznał, że robi się lepiej. Alpine mówiło, że powinno się przejaśnić, ale w całości zdawało się na decyzje kierowcy. Ostatecznie Fernando podjął decyzję o zjeździe, choć pytał, co robią liderzy wyścigu.

Norris zgłaszał krople deszczu, ekipa powiedziała, że otwierają się parasole, ale jednocześnie lider otrzymał komunikat, że „ta intensywność deszczu utrzyma się do końca wyścigu”. Norris dostał informację, że tor aż do zakrętu 10 jest bardzo mokry i wiele aut wypada. Wówczas krzykął „Tak, zamknij się!”. Inżynier zapytał po chwili ponownie czy nie myśli o oponach przejściowych. „Nie!” – krzyknął. Po informacji, że Hamilton zjechał, Norris powiedział że widzi i że „zaangażowali się” w pozostanie na torze. „Lando, by mieć jasność – musimy mieć pewność, że utrzymasz się na torze”. Norris nie odpowiedział i dopiero 2 okrążenia później zgłosił, że to warunki na full wety i musi zjechać.

Raikkonen zgłosił, że warunki są słabe i że nie ma przyczepności, szczególnie w zakręcie 5. W ostatniej chwili Fin podjął decyzję o zjeździe, a zespół dopytał jeszcze, jakie chce opony i odpowiedział że intery.

Perez długo uważał, że jest jeszcze dobrze jak na te opony i został ostatecznie za długo, mimo że zespół dwa razy pytał czy chce intery i dawał informację, że ci na przejściowych jadą szybciej. Zjazd dopiero na 50. okrążeniu okazał się zbyt późny i Perez z 3. spadł na 9. miejsce.



Russell sam podjął decyzję o zjeździe i musiał upewniać się dwa razy, czy zespół jest gotowy na jego przyjęcie.

Niezwykle chaotyczna była komunikacja Lance Strolla, który miał problemy z radiem. Lance najpierw przecenił swoje możliwości, a ekipa nie ściągnęła go na czas.

Podobne pytania dostawał Vettel, a Aston Martin też mówił mu, że deszcz zostanie taki sam. Na następnym kółku ekipa powiedziała Vettelowi, że ma padać mocniej, ale kierowca powiedział że jest OK i został dłużej. Nie opłaciło się to.

W AlphaTauri początkowo uważali, że intery nie będą potrzebne i że warunki się nie poprawiają. Dopiero komunikaty kierowcy zmusiły ich do zmiany decyzji.

Ocon też długo nie zjeżdżał, a w Alpine uważali, że da radę. Gdy pojawił się większy deszcz, Francuz został ściągnięty.

Leclerc też dostał informację, że warunki nie będą się poprawiać, ale potem sam zgłaszał, że jest gorzej. Sam podjął jednak decyzję, że zostanie na torze. Po okrążeniu sam zaraportował zjazd.

Duży błąd zespół AlphaTauri, który dał Tsunodzie opony miękkie na początek, choć kierowca mówił, że jest na nie zbyt mokro.



Mazepin też dostał informację, że deszcz nie będzie większy. Sam podjął informację, że chce zjechać, a Haas mówił mu, że jest jeszcze za wcześnie. Kierowca powiedział, że nie utrzyma auta na torze. Warto powiedzieć, że był on zdublowany więc generalnie podjął decyzję w dobrym momencie.

Niestety, komunikacji radiowej nie miał Antonio Giovinazzi.

Warto posłuchać tych komunikatów poniżej.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi