Z pewnością nie takiego zakończenia świetnego dla niego Grand Prix Włoch oczekiwał Antonio Giovinazzi, który stracił szanse na świetne miejsce przez swój błąd. Jak przebiegał jego wyścig? Zapraszam też na podsumowanie najciekawszych komunikatów radiowych innych kierowców.
Giovinazzi
Podobnie jak w Holandii, przed startem Antonio otrzymuje jedynie odliczanie. Rusza bardzo dobrze i walczy z Ferrari, udaje mu się wyprzedzić Sainza i walczy z Leclerciem. Doszło tam do drobnego kontaktu.
Giovinazzi vs Leclerc. Vuelta 1
Dejo esto por aquí y me voy
Un afectuoso saludo https://t.co/RObM0D2b7y pic.twitter.com/6GZmCEEkCL
— David Moreno (@_DMS16) September 12, 2021
Gdyby zadowolił się 6. wówczas miejscem, pewnie punkty byłyby blisko. Niestety dla siebie, w drugiej szykanie atakował również Monakijczyka. Antonio ściął szykanę i wpadł prosto pod koła Sainza bo za wszelką cenę chciał zachować pozycję. W tej sytuacji mógł zachować się znacznie lepiej.
#Giovinazzi #Sainz 😳#MonzaGP #F1
📹@F1 pic.twitter.com/UyG5Wl8G56
— F1-SCA (@f1sca) September 12, 2021
Długo po zderzeniu inżynier nic nie mówi, a potem instruuje Giovinazziego żeby trzymał się delty podczas wirtualnej neutralizacji. „Muszę zjechać” mówi Antonio. Inżynier potwierdza oczekiwanie na niego w boksach.
„Musimy zmienić nos, jak samochód?” – pyta inżynier i dostaje odpowiedź: „Jeszcze nie wiem, nie mam przedniego skrzydła”. Antonio wjeżdżając do boksów dostaje przypomnienie o limiterze i białych liniach. Bardzo długo nie mógł ruszyć ze stanowiska serwisowego, ale udało się wrzucić dobry bieg i odjechać. Wyjechał około 40 sekund za ostatnim kierowcą.
Giovinazzi zaczyna gonić rywali i regularnie dostaje informacje o swoim tempie, jest za nie chwalony i jest proszony o feedback dotyczący opon.
Cały czas Włoch dostaje też polecenia zmiany ustawień oraz instrukcje, kiedy wciskać przyciski „overtake” i „special” oraz jak wchodzić w poszczególne zakręty. Uwagi dotyczyły m.in. łapania wierzchołka w Lesmo i prędkości w tym zakręcie. Inżynier prosił też kierowcę by skupił się na przygotowaniach do zakrętu 2.
Antonio jest około 20 sekund za Robertem Kubicą, gdy pojawia się samochód bezpieczeństwa. Dzieje się to w idealnym dla Włocha momencie – w środku Parabolici. Antonio jest informowany, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte i zjeżdża do boksów, ponownie otrzymując instrukcje, łącznie z tą aby wyłączył radio, które pozostawił włączone.
Antonio po wyjeździe z boksów dostaje polecenie oszczędzania paliwa i nie przegrzewania hamulców oraz zmiany ustawień na SOC9.
Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa Włoch zapyta, czy wszyscy przed nim byli już w alei serwisowej i otrzyma potwierdzenie.
„Punkty są nadal możliwe” – mówi inżynier do Włocha tuż przed wznowieniem. Tuż przed Antonio walczyli będą przez następne okrążenia Vettel i Kubica. Włoch dostanie polecenie używania przycisku overtake gdy Niemiec i Polak będą tracili czas.
Giovinazzi wciąż dostaje bardzo dużo poleceń zmian ustawień, ma też zbierać energię.
Z onboardu Giovinazziego świetnie widać, jak Vettel ładował baterie, przygotowując się do ataku na Kubicę. Mimo to Antonio nigdy nie był blisko wyprzedzenia kierowcy Astona Martina.
Gdy pojawi się żółta flaga po odpadnięciu Mazepina, Antonio jest informowany, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte. Co ciekawe Robertowi wówczas powiedziano, że jest zamknięte, ale jest to zrozumiałe, bo Włoch miałby „darmowy” pit-stop, a Polak nie.
Po wznowieniu Vettel wyprzedza Kubicę, ale Giovinazzi nie dostaje żadnej informacji co ma robić. Nie dostanie również wiadomości, że Robert Kubica ma go przepuścić, co doprowadza do niepewności przy mijaniu Polaka.
„Big push, spróbuj złapać Vettela, mamy 4 okrążenia do końca” – mówi chwilę później inżynier do kierowcy. Na ostatnie okrążenia Giovinazzi również schodzi z trybami silnika – najpierw do SOC5, a potem do SOC3.
Po minięciu linii mety inżynier informuje Giovinazziego o tym, że wyścig się skończył Włoch nie odpowiada, nie dostaje już również żadnego znaczącego komunikatu.
Inni
Bardzo ciekawe są komunikaty radiowe Maxa Verstappena – z jego pit-stopu oraz kolizji z Hamiltonem. Kierowca denerwował się najpierw na długi pit-stop (11,1 sekundy), a potem na zbyt dużą liczbę komunikatów. Gdy doszło do zderzenia, powiedział: „To dostajesz, jak nie zostawiasz miejsca”.
Od Lewisa Hamiltona w tej sytuacji nie usłyszeliśmy wiele.
W moim zestawieniu najciekawszych komunikatów z Monzy znajdzie się również… brak komunikatu. Cisza po kontakcie Micka Schumachera i Nikity Mazepina jest bowiem bardzo wymowna.
unseen onboard of Mazepin taking out Schumacher. Schumacher locks up into turn 1 which gives Mazepin the better run into the second chicane in which he just hits him…
radio silence after the contact too..#MonzaGP #F1 pic.twitter.com/3gmoqhrkQL— Tom (@VerstappTom) September 12, 2021
Wielka radość panowała oczywiście w kokpicie Daniela Ricciardo. Został on w miniony weekend drugim kierowcą, który w erze hybrydowej wygrał wyścigi dla dwóch różnych ekip.
Cieszył się także Lando Norris.
Formuła 1 wybrała najciekawsze według siebie komunikaty z całego weekendu i umieściła je w osobnej kompilacji. Jest w niej m.in. sytuacja między Yukim Tsunodą a Robertem Kubicą.
Tak przedstawiały się komunikaty radiowe wszystkich kierowców po zakończeniu GP Włoch.