Zaskakująco dobrze, ale pechowo spisuje się zazwyczaj na torze Red Bull Ring ekipa Maxa Verstappena i Sergio Pereza. Czy gospodarze tym razem sięgną po dwa zwycięstwa na swoim obiekcie? Co nas czeka w ten weekend? Zapraszam na jego zapowiedź!
Harmonogram
Czwartek, 24 czerwca
godz. 12:30 – 16:00 – Konferencja prasowa
Piątek, 25 czerwca
godz. 11:30 – 12:30 – Pierwszy trening F1
godz. 13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa
godz. 13:10 – 13:40 – Trening W Series
godz. 15:00 – 16:00 – Drugi trening F1
godz. 16:30 – 17:00 – Kwalifikacje W Series
godz. 17:25 – 18:10 – Trening Porsche Mobil 1 Supercup
Sobota, 26 czerwca
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 13:25 – 13:55 – Kwalifikacje Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
godz. 16:00 – 17:00 – Konferencja prasowa
godz. 16:30 – 17:05 – Wyścig W Series
Niedziela, 27 czerwca
godz. 12:25 – 13:00 – Wyścig Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 13:20 – 13:50 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig F1
Program TV
Wyścig będzie oczywiście transmitowało Eleven Sports. Tym, którzy jeszcze nie mają tych programów, przypominam, że nadal dostępna jest promocja Player.pl, dzięki której do końca roku wszystkie kanały Eleven Sports obejrzycie za 90 zł. Zakupicie go tutaj. Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Wyścig będzie można też oglądać w F1 TV Pro, które ma już w pełni zaktualizowaną aplikację z lepszą jakością i możliwością oglądania przez Airplay i Google Chromecast. Innymi nowościami są prędkość 50 klatek na sekundę, wyższa jakość, możliwość przewijania transmisji na żywo czy nowa wyszukiwarka materiałów dostępnych w aplikacji. Zakupicie ją tutaj.
Alfa zapowiada
„Zmierzamy do Austrii pewni tego, czego potrzeba nam by wrócić do gry po Francji. Byliśmy na fali wznoszącej i teraz natychmiast chcemy się odbić i wrócić na ścieżkę zdobyczy punktowych. Uczynienie tego podczas szczególnego dla Alfy Romeo weekendu będzie jeszcze ważniejsze. Na tak krótkim torze, stawka będzie jeszcze bliżej siebie. Ważny będzie każdy detal i będziemy musieli upewnić się, że damy z siebie wszystko w każdym aspekcie. Drugi wyścig, tak jak w ubiegłym roku, będzie szczególny. Będziemy mieli wiele danych z pierwszego weekendu, ale warunki będą inne więc trzeba będzie się zaadaptować i wyciągnąć z nich jak najwięcej” – mówi Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen startował na Red Bull Ring 11 razy i zostanie liderem pod względem największej liczby startów na tym torze w F1 wspólnie z 3 innymi kierowcami. Będzie to 163. występ Fina z numerem 7 w Formule 1 czym pobije rekord serii pod względem startów z tym samym numerem. Kimi Raikkonen zaliczył 1 najszybsze okrążenie wyścigu podczas GP Austrii, 3 razy stawał na podium, prowadził przez 43 okrążenia i zdobył 57 punktów.
„Skupiamy się w pełni na Austrii, a nie tym, co wydarzyło się we Francji. Odebraliśmy naszą lekcję i teraz jesteśmy zdeterminowani by spisać się lepiej. Austria to jeden z tych torów, które wyglądają na łatwe, ale takie nie są. Jest krótki i składa się tylko z kilku zakrętów, w których można stracić dużo czasu. Zarządzanie ruchem na torze, zarówno w kwalifikacjach jak i wyścigu będzie kluczowe, ale podobnie będą mieli wszyscy. Mam nadzieję, że zdobędziemy punkty w ten weekend. Byłby to dobry prezent dla Alfy Romeo. Koniec końców potrzebujemy wykonania lepszej pracy niż nasi rywale” – mówi Fin.
„Austria to jeden z torów, które lubię i skąd mam dobre wspomnienia. W 2019 roku zdobyłem tu pierwsze punkty w karierze, a w 2020 roku dowiozłem 9. miejsce po ekscytującym wyścigu. Nie mogę doczekać się dodania kolejnych momentów do tego. Chcemy tu złapać naprawdę dobry rytm i budować na każdej sesji by wycisnąć jak najwięcej z siebie i samochodu. Nie mogę doczekać się walki o pierwszą dziesiątkę w niedzielę. 111. urodziny Alfy Romeo to dodatkowa porcja motywacji – chcemy celebrować w dobrym stylu” – powiedział Antonio Giovinazzi.
Występy Kubicy
Robert Kubica startował na Red Bull Ring wiele razy, a jego występy przypominam tutaj.
Tor
Liczy on sobie 4318 metrów i składa się z 10 zakrętów. Ponownie będziemy mieli na nim aż 3 strefy DRS.
Tak przedstawia się onboard toru:
Historia
Grand Prix Austrii po raz pierwszy w historii pojawiła się w kalendarzu Formuły 1 w 1964 roku. Wyścig odbył się jednak tylko „jednorazowo” (nie stał się cykliczną imprezą) i zagościł na torze, zbudowanym na wojskowym lotnisku Zeltweg. Był to pierwszy i jedyny zarazem wyścig F1 na Zeltweg. Zwyciężył Lorenzo Bandini. Rok wcześniej także rozegrano tam Grand Prix, jednak nie znajdowała się ona wówczas w kalendarzu Mistrzostw Świata „Królowej Motorsportu”.
W latach 1965-69 nie rozgrywano wyścigu. FIA ilokalne władze chciały ograniczyć coraz większe ryzyko jakie wiązało się z zawodami F1. W tym czasie, nieopodal Spielbergu, budowano dużo bardziej profesjonalny, bezpieczny (jak na tamte czasy) i szybki Ostereichring.
To właśnie tam, na okres od 1970 do 1987, przeniesiono Grand Prix Austrii. Wywołało to powszechną radość wśród kierowców. Bardzo wyboisty i słabo zabezpieczony tor Zeltweg nie należał bowiem do ich ulubionych obiektów.
W 1988 roku obiekt wypadł z kalendarza. Władze F1 uznały go za mało bezpieczny i z coraz bardziej starzejącą się infrastrukturą.
Dopiero w 1995 roku torem Ostereichring zainteresowali się inwestorzy ze znanej telekomunikacyjnej spółki A-1. Sfinansowali oni przebudowę obiektu, w którą zaangażowany był nawet sam Herman Tilke. Remontu generalnego dokonano zimą 1995-96. Skrócono pętlę i postawiono na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa. Na „nowym” A-1 Ringu rozgrywano zawody F1 w okresie 1997-2003.
Ponowną przebudowę tor pod Spielbergiem przeszedł w 2004 roku. Wybudowano nową trybunę główną i garaże. Obiekt nazwano Spielberg New. Po początkowym fiasku przywracania do świetności austriackiego toru, właścicielem terenu został Dietrich Mateschitz, szef i założyciel koncernu Red Bull. W 2010 roku obiektowi przyznano licencję FIA najwyższego stopnia, a w 2011 odbyło się oficjalne otwarcie.
W lipcu 2013 potwierdzono, że od 2014 roku, Grand Prix Austrii powraca do kalendarza F1.
Tak przedstawiają się wyniki rywalizacji z 2020 roku (Wyniki wszystkich sesji tutaj).
Opony
Na pierwszy weekend wyścigowy na Red Bull Ring Pirelli przywiezie pośredni zestaw swoich mieszanek.
Pogoda
Niektóre prognozy przewidują opady deszczu, ale szansa na nie jest niewielka. Jeżeli wystąpią, to niestety w piątek.
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 395,5 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 387,5 | |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 226 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 165,5 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 160 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 159 | |
8 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 115 | |
9 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 | |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | 74 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 43 | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 34 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | Williams Mercedes | 16 | |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 7 | |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | |
19 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 0 | |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Kevin Magnussen | 10 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 7 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 6 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | 1 |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Daniel Ricciardo | 2 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Esteban Ocon | 1 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Lando Norris | 1 | ||
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Fernando Alonso | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Nikita Mazepin | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
George Russell | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!