Red Bull liczy na powtórzenie formy z minionego weekendu, Mercedes wręcz przeciwnie. Ile zespoły będą w stanie zmienić w ciągu tygodnia? Sporą rolę mogą odegrać miększe opony oraz pogoda. Zapraszam na zapowiedź Grand Prix Austrii.
Harmonogram
Czwartek, 1 lipca
godz. 12:30 – 16:00 – Konferencja prasowa
Piątek, 2 lipca
godz. 09:30 – 10:15 – Trening F3
godz. 11:30 – 12:30 – Pierwszy trening F1
godz. 12:55 – 13:35 – Trening W Series
godz. 13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa
godz. 13:50 – 14:20 – Kwalifikacje F3
godz. 15:00 – 16:00 – Drugi trening F1
godz. 16:30 – 17:00 – Kwalifikacje W Series
godz. 17:25 – 18:10 – Trening Porsche Mobil 1 Supercup
Sobota, 3 lipca
godz. 10:35 – 11:20 – Pierwszy wyścig F3
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 13:25 – 13:55 – Kwalifikacje Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
godz. 16:00 – 17:00 – Konferencja prasowa
godz. 16:30 – 17:05 – Wyścig W Series
godz. 17:45 – 18:30 – Drugi wyścig F3
Niedziela, 4 lipca
godz. 11:05 – 11:50 – Trzeci wyścig F3
godz. 12:15 – 12:50 – Wyścig Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 13:20 – 13:50 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig F1
Program TV
Wyścig będzie oczywiście transmitowało Eleven Sports. Tym, którzy jeszcze nie mają tych programów, przypominam, że nadal dostępna jest promocja Player.pl, dzięki której do końca roku wszystkie kanały Eleven Sports obejrzycie za 90 zł. Zakupicie go tutaj. Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Wyścig będzie można też oglądać w F1 TV Pro, które ma już w pełni zaktualizowaną aplikację z lepszą jakością i możliwością oglądania przez Airplay i Google Chromecast. Innymi nowościami są prędkość 50 klatek na sekundę, wyższa jakość, możliwość przewijania transmisji na żywo czy nowa wyszukiwarka materiałów dostępnych w aplikacji. Zakupicie ją tutaj.
Nowi w FP1
Aż trzech „niepodstawowych” kierowców zobaczymy w ten weekend na Red Bull Ring. W barwach Williamsa pojedzie Roy Nissany, w Alfie Romeo zaprezentuje się Callum Ilott, a w Alpine wystąpi Guanyu Zhou, dla którego będzie to debiut podczas weekendu wyścigowego F1.
Występy Kubicy
Robert Kubica startował na Red Bull Ring wiele razy, a jego występy przypominam tutaj.
Tor
Liczy on sobie 4318 metrów i składa się z 10 zakrętów. Ponownie będziemy mieli na nim aż 3 strefy DRS.
Tak przedstawia się onboard toru:
Historia
Grand Prix Austrii po raz pierwszy w historii pojawiła się w kalendarzu Formuły 1 w 1964 roku. Wyścig odbył się jednak tylko „jednorazowo” (nie stał się cykliczną imprezą) i zagościł na torze, zbudowanym na wojskowym lotnisku Zeltweg. Był to pierwszy i jedyny zarazem wyścig F1 na Zeltweg. Zwyciężył Lorenzo Bandini. Rok wcześniej także rozegrano tam Grand Prix, jednak nie znajdowała się ona wówczas w kalendarzu Mistrzostw Świata „Królowej Motorsportu”.
W latach 1965-69 nie rozgrywano wyścigu. FIA ilokalne władze chciały ograniczyć coraz większe ryzyko jakie wiązało się z zawodami F1. W tym czasie, nieopodal Spielbergu, budowano dużo bardziej profesjonalny, bezpieczny (jak na tamte czasy) i szybki Ostereichring.
To właśnie tam, na okres od 1970 do 1987, przeniesiono Grand Prix Austrii. Wywołało to powszechną radość wśród kierowców. Bardzo wyboisty i słabo zabezpieczony tor Zeltweg nie należał bowiem do ich ulubionych obiektów.
W 1988 roku obiekt wypadł z kalendarza. Władze F1 uznały go za mało bezpieczny i z coraz bardziej starzejącą się infrastrukturą.
Dopiero w 1995 roku torem Ostereichring zainteresowali się inwestorzy ze znanej telekomunikacyjnej spółki A-1. Sfinansowali oni przebudowę obiektu, w którą zaangażowany był nawet sam Herman Tilke. Remontu generalnego dokonano zimą 1995-96. Skrócono pętlę i postawiono na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa. Na „nowym” A-1 Ringu rozgrywano zawody F1 w okresie 1997-2003.
Ponowną przebudowę tor pod Spielbergiem przeszedł w 2004 roku. Wybudowano nową trybunę główną i garaże. Obiekt nazwano Spielberg New. Po początkowym fiasku przywracania do świetności austriackiego toru, właścicielem terenu został Dietrich Mateschitz, szef i założyciel koncernu Red Bull. W 2010 roku obiektowi przyznano licencję FIA najwyższego stopnia, a w 2011 odbyło się oficjalne otwarcie.
W lipcu 2013 potwierdzono, że od 2014 roku, Grand Prix Austrii powraca do kalendarza F1.
Tak przedstawiają się wyniki rywalizacji z 2020 roku (Wyniki wszystkich sesji tutaj).
Opony
Na drugi weekend wyścigowy na Red Bull Ring Pirelli przywiezie najbardziej miękki zestaw swoich mieszanek. Przed tygodniem opony były o jeden stopień twardsze.
Pogoda
Można śmiało założyć, że popada tuż po wyścigu.
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 395,5 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 387,5 | |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 226 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 165,5 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 160 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 159 | |
8 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 115 | |
9 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 | |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | 74 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 43 | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 34 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | Williams Mercedes | 16 | |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 7 | |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | |
19 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 0 | |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 7 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 6 | 01/04/24 - 3 pkt | |
Kevin Magnussen | 5 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Daniel Ricciardo | 2 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Fernando Alonso | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Nikita Mazepin | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
George Russell | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!