KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

blank

Blogowa Liga ELMS – Dlaczego samochody GTE są szybsze od GT3?

Rozpoczynając zapisy do specjalnie stworzonej dla użytkowników bloga powrotroberta.pl ligi Assetto Corsa wzorowanej na prawdziwej serii ELMS European Le Mans Series postanowiliśmy stworzyć krótki przewodnik, w którym wyjaśnimy kilka ciekawych kwestii (technicznych i regulaminowych) związanych z rywalizacją w naszej zabawie.

Oprócz prototypów klasy LMP1 (nazwa to skrót od Le Mans Prototype), do Waszej dyspozycji oddajemy również samochody w dwóch dodatkowych klasach GTE i GT3. Dzisiaj słów kilka o tym, czym różnią się między sobą te klasy i dlaczego mimo tego, że samochody GTE mają taką samą lub nawet mniejszą moc niż GT3 oraz zbliżoną wagę to są o kilka sekund szybsze na okrążeniu od swoich odpowiedników w niższej klasie.

Na początek kilka słów o obu klasach GT:

GT3 – Grand Touring Cars

blank

GT3 – Grand Touring Cars, oznaczana w amerykańskiej federacji jako GTD Grand Touring Daytona to samochody bazujące na swoich drogowych cywilnych odpowiednikach. Współcześnie to chyba najpopularniejsza klasa wyścigowa (szacuje się, że nawet 20 producentów ma w swojej ofercie samochody GT3), rozgrywane w jej ramach są zarówno mistrzostwa lokalne jak i międzynarodowe.

Klasa jest regulowane ściśle przez przepisy: Moc silnika GT3 musi się zawierać w przedziale od 500 do 600 koni mechanicznych,a waga pojazdów miedzy 1200 a 1300kg. Dozwolone jest stosowanie: ABS oraz kontroli trakcji. Z założenia twórców klasa GT3 skierowana jest do jak największego grona fanów ścigania się na różnym poziomie umiejętności. Wymagane jest w nich stosowanie dużej ilości tzw. fabrycznych podzespołów (by zmniejszyć koszt i zbliżyć osiągi samochodów). Duży docisk oraz możliwość stosowania wielu systemów wspomagających sprawia, że w samochodach GT3 oprócz zawodowców ściga się wielu amatorów-pasjonatów motoryzacji.

W seriach wyścigowych GT3 stosowany jest BOP (Balance of Power) czyli wyrównywanie osiągów samochodów, co ciekawe bardzo często ma to miejsce po… kwalifikacjach. Czyli jeżeli w wyniku kwalifikacji okaże się, że dana marka samochodu ma przewagę na tym torze nad swoimi rywalami to na wyścig nakładany na nią jest dodatkowy balast lub wymuszane zwężenie wlotu powietrza do silnika.

GTE – Grand Touring Endurance

blank

GTE – Grand Touring Endurance oznaczana w amerykańskiej federacji jako GTLM Grand Touring Le Mans, wcześniej oznaczana również jako GT2 – to samochody zbudowane w oparciu o samochody GT3 z przeznaczeniem jak sama nazwa wskazuje pod wyścigi długodystansowe. W tym wypadku jednak producenci mają dużo większą dowolność co do stosowania podzespołów wyprodukowanych wyłącznie na potrzeby samochodów tej klasy. W końcu w wyścigach endurance ogromne znaczenie ma wytrzymałość elementów samochodu.

Waga pojazdów w klasie GTE nie może być niższa niż 1245 kg, nie ma jednak sztywnych regulacji co do osiąganej mocy silnika, za to podana jest maksymalna pojemność silników: wolnossące 5.5 litra, turbo 4.0 litry. Dodatkowo regulowana jest maksymalna pojemność baku paliwa wynosząca 90 litrów. Wreszcie, dopuszczalne jest stosowanie kontroli trakcji jednak zabronione jest używanie systemu ABS, kierowca hamując jest zdany wyłącznie na swoje umiejętności i wyczucie.

Co zatem jednak sprawia, że 495 konny Chevrolet C7R GTE jest o ponad 5 sekund szybszy na okrążeniu toru SPA od Mercedesa AMG GT3 z silnikiem o mocy 520 koni mechanicznych?

GTE vs GT3

  1. Opony – Samochody w specyfikacji GTE posiadają na tylnej osi dokładnie te same opony co ich odpowiedniki w klasie GT3, jednak na przedniej osi… w samochodach GTE stosuje się opony szersze o blisko 2.9cm, a to oznacza znacznie lepszą przyczepność mechaniczną przedniej osi i tym samym większą prędkość podczas pokonywania zakrętów.
  2. Wymiaru pojazdu – samochody GTE są szersze od pojazdów GT3 o blisko 5cm, a to oznacza większa stabilność i przyczepność oraz możliwość lepszego rozłożenia masy w samochodzie.
  3. Pakiet AERO – szerszy samochód pozwala na stosowanie szerszego skrzydła tylnego a to oznacza więcej przyczepności na tylnej osi, co w połączeniu z oponami dającymi dodatkową przyczepność mechaniczną na przedniej osi sprawia, że samochody GTE znacznie zyskują w tym obszarze w stosunku do swoich odpowiedników GT3. W inny sposób regulowane są również możliwości stosowania elementów aerodynamicznych na przedniej osi (na zdjęciach powyżej widać rozbudowaną sekcję bocznych skrzydełek w Mercedesie GT3, przy braku takich rozwiązań w Corvette C7R GTE) dlatego też jest ich znacznie mniej w wypadku pojazdów GTE niż pojazdów GT3. Brak aerodynamicznego docisku na tej osi pozwala samochodom GTE na uzyskanie większej prędkości maksymalnej na prostych odcinkach, a jest jednak przy tym rekompensowany szerszymi oponami i lepszą przyczepnością mechaniczną.
  4. Możliwość używania specjalnych podzespołów wyprodukowanych na potrzeby samochodów GTE, dzięki tej możliwości producenci mogą stosować znacznie lżejsze materiały w konstrukcji podzespołów i chociaż minimalna regulaminowa waga uniemożliwia im uzyskanie przewagi nad konkurentami to dzięki zastosowaniu lżejszych elementów można ich umieścić w samochodzie więcej, a to oznacza, że mogą pracować dokładniej/wydajniej. Dotyczy to również takich elementów jak skrzynia biegów czy hamulce, a to jak doskonale wiadomo jedne z najważniejszych podzespołów w samochodach wyścigowych i nie tylko.

Jeżeli macie ochotę przekonać się na własnej skórze jaka jest różnica w prowadzeniu samochodu GT3 i GTE (przynajmniej w wirtualnym świecie) i jak wypadają one na tle prototypów LMP to zapraszamy do wzięcia udziału w lidze ELMS, którą prowadzimy dla bloga powrotroberta.pl. Poniżej krótki zwiastun emocji, które Was czekają!

Link do zwiastunu filmowego:
https://www.youtube.com/watch?v=rMt4iM1hZzM

MG

Więcej Informacji znajdziecie tutaj:

Strona Ligowa powrotroberta.pl
Formularz Zapisów
Regulamin Ligi
Kanał Discord

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi