Trwają ostatnie przygotowania do GP Włoch, najszybszej rundy w kalendarzu F1. Jaka będzie pogoda i jak zapowiada pierwszy z trzech domowych wyścigów zespół Alfy Romeo?
Alfa zapowiada
“Ściganie się we Włoszech pod marką Alfa Romeo na naszych samochodach zawsze jest czymś szczególnym, a teraz będziemy mogli zrobić to tydzień po tygodniu. Da to zespołowi dodatkową motywację do osiągnięcia dobrego wyniku i budowania formy po Spa. Pokazaliśmy pewne pozytywne znaki w Belgii i chcemy nadal naciskać w tym kierunku. Wiemy, że niektóre tory będą pasowały nam bardziej niż inne, ale naszym nadrzędnym celem pozostaje zmaksymalizowanie formy naszego pakietu podczas każdej z rund” – powiedział szef Alfa Romeo Racing ORLEN, Frederic Vasseur.
Kimi Raikkonen mimo prawie 20 lat w F1 i jazdy w świetnych ekipach, nigdy na Monzy nie wygrał. Na podium stawał 4 razy – pierwszy raz wspólnie z Robertem Kubicą w 2006 roku.
“Ściganie się na Monzy zawsze przywołuje miłe wspomnienia z moich lat w Ferrari, ale kiedy siedzisz w samochodzie, skupiasz się na pracy, którą masz do wykonania w trakcie weekendu. Nasz ostatni wyścig był solidny, ale musimy wykonać jeszcze lepszą pracę by finiszować w punktach. Nasz cel się nie zmienia – chcemy wyjść do Q2 i uzyskać najlepszą możliwą pozycję startową, z której będziemy w stanie coś zrobić w wyścigu. Widzieliśmy w poprzednich wyścigach, że mała zmiana formy może sprawić dużą zmianę w pozycji na mecie, szczególnie w środku stawki więc musimy po prostu robić swoje najlepiej jak potrafimy” – powiedział Fin.
Antonio Giovinazzi może miło wspominać ubiegłoroczny wyścig o GP Włoch. Była to jedna z czterech rund w kalendarzu, w której punktował, zajmując 9. miejsce.
“Domowy wyścig zawsze znaczy dla mnie wiele, szczególnie w tym roku. Włochy doświadczyły wiele w 2020 roku i jestem zdeterminowany by zrobić tu wszystko co w mojej mocy by dostarczyć rodakom nieco uśmiechu. Bez fanów na trybunach, to nie będzie to samo, ale wiem, że wielu wspierających nas będzie oglądać wyścig z domu i będę się ścigał dla nich. W ubiegłym roku przejechałem tu jeden z moich najlepszych wyścigów, dojeżdżając w punktach i będzie wspaniale, móc osiągnąć w tym roku podobny rezultat. Widzieliśmy w ubiegłym tygodniu, że zrobiliśmy krok naprzód więc mam nadzieję, że będziemy w stanie walczyć w środku stawki również teraz” – powiedział Włoch.
Pogoda
Prognozy różnią się między sobą. Według niektórych, padać nie będzie w trakcie weekendu wyścigowego. Jeszcze inne przewidują ryzyko opadów – delikatnych – w niedzielę. Najchłodniej ma być w piątek – 26 stopni, a najcieplej w niedzielę – nawet 30 stopni.
Harmonogram
Czwartek, 3 września
godz. 09:00 – 12:30 – Pit Lane Walk
godz. 14:00 – 17:35 – Konferencja prasowa
Piątek, 4 września
godz. 09:35 – 10:20 – Trening F3
godz. 11:00 – 12:30 – Pierwszy trening F1
godz. 12:55 – 13:40 – Trening F2
godz. 13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa F1
godz. 14:05 – 14:35 – Kwalifikacje F3
godz. 15:00 – 16:30 – Drugi trening F1
godz. 17:00 – 17:30 – Kwalifikacje F2
godz. 17:55 – 18:40 – Trening Porsche Supercup
Sobota, 5 września
godz. 10:25 – 11:10 – Pierwszy wyścig F3
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 13:45 – 14:15 – Kwalifikacje Porsche Supercup
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
godz. 16:45 – 17:50 – Pierwszy wyścig F2
Niedziela, 6 września
godz. 09:45 – 10:30 – Drugi wyścig F3
godz. 11:10 – 12:00 – Drugi wyścig F2
godz. 12:25 – 13:00 – Wyścig Porsche Supercup
godz. 13:20 – 14:00 – Parada kierowców F1
godz. 15:10 – Wyścig F1
Opony
Podobnie jak to było w Belgii, Pirelli przywiezie pośredni zestaw swoich mieszanek, a zatem od C2 do C4.
O torze
Monza to legendarny tor, jeden z najbardziej zasłużonych w Formule 1. Wyścigi na nim odbywają się od 1921, a gdy w 1950 roku powstała F1, tylko raz zdarzyło się (w 1980 roku) by grand Prix Włoch nie odbywała się własnie na tym obiekcie.
Liczy on sobie 5793 metrów i jedzie się po nim zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najdłuższa prosta, będąca prostą startową, liczy sobie 1120 metrów. Kierowcy rozwijali na tym torze 360 km/h, a średnia prędkość okrążenia to aż 240 km/h.
Tor wymaga małej siły docisku i średniego chłodzenia. Kierowcy jadą z gazem w podłodze przez aż 83% okrążenia, zużywając 1,89 kg paliwa na okrążenie.
W tym roku kierowcy pokonają 53 okrążenia, co da dystans wyścigu równy 306,72 km.
Przydatne linki
Program telewizyjny na GP Belgii znajdziecie tutaj
Historia występów Roberta Kubicy na Spa do przeczytania tutaj