Motor Racing - Formula One World Championship - Belgian Grand Prix - Qualifying Day - Spa Francorchamps, Belgium

Na tym torze zacznie DTM – coś o Spa Francorchamps



Areną zmagań pierwszej rundy DTM w sezonie 2020 będzie malowniczo położony tor SPA – Francorchamps – jeden z ulubionych obiektów wielu zawodników. Przesiąknięty historią, położony w Ardenach tor, rozciąga się między miejscowościami Malmedy i Stavelot.

Po raz pierwszy, idea organizacji wyścigu w tym miejscu zrodziła się w 1922 roku w głowie Julesa de Tiera, właściciela gazety „Liège La Meuse”, który poszukiwał miejsca, gdzie można by wskrzesić przerwane przez I Wojnę Światową rozgrywanie wyścigu długodystansowego La Meuse Cup. Po spotkaniu w hotelu Des Bruyères we Francorchamps z baronem Josephem de Crawhezem (ówczesnym burmistrzem SPA) oraz kierowcą wyścigowym Henri Langlois van Ophem postanowiono, że arenę zmagań utworzą trasy 32, 23 i 440 łączące Spa-Francorchamps z Malmédy i Stavelot.

Początkowo, odbywały się tam tylko wyścigi motocykli. Rok później, w 1923 roku Royal Automobile Club of Belgium zorganizował swoją pierwszą Grand Prix Belgii we Francorchamps. Był to wyścig wytrzymałościowy dla samochodów, wygrany przez Barona de Tornaco-Bruyère’a.



Dopiero w 1925 roku, na torze SPA odbył się pierwszy wyścig bolidów jednomiejscowych. Zorganizowano tam Grand Prix Europy. W zawodach triumfował Antonio Ascari, ojciec późniejszego kierowcy i mistrza świata F1 Alberto.

Od połowy lat dwudziestych, na torze SPA rozgrywany jest też drugi najstarszy w Europie wyścig długodystansowy: 24 godziny SPA – Francorchamps.

W 1928 roku, aby uniknąć wpadających na trasę kamieni, całość toru wyasfaltowano. W wybudowano spektakularny łuk, który został ochrzczony Raidillon (często mylony przez kibiców z sekcją Eau Rouge). Ten szybki zakręt o dużym nachyleniu (17%) miał stać się wizytówką toru, a wkrótce stał się najbardziej ekscytującym łukiem w kalendarzu F1.

Po siedmiu latach przerwy spowodowanej drugą wojną światową, w 1947 roku wyścigi ponownie zawitały na tor SPA wraz z zawodami Europejskiej GP Międzynarodowej Formuły. Wyścig wygrał Jean-Pierre’a Wimille z teamu Alfa Romeo.

Formuła 1 zadebiutowała pod Malmedy do razu, w pierwszym sezonie swego istnienia, w 1950 roku. Inauguracyjny wyścig wygrał Juan Manuel Fangio.

Grand Prix na torze SPA rozgrywano do roku 1969, kiedy to uznano, że obiekt ten jest zbyt niebezpieczny i wyścigi przeniesiono na tory Nivelles i Zolder. Przyczyniły się do tego śmiertelne wypadki, jakie na torze SPA – Francorchamps mieli w latach 60-tych Brytyjczycy: Chris Bristow i Alan Stacey.

Tor poddano wówczas licznym modyfikacjom. M. in. zamontowano wtedy pierwsze bariery ochronne czy przebudowano sekcję między zakrętami Les Combes i Blanchimont. Powstała dużo krótsza, ale znacznie bezpieczniejsza „pętla”.

Prace ukończono na początku 1979 roku, ale Formuła 1 wróciła na SPA dopiero po tragicznym wypadku Gillesa Villeneuva na torze Zolder, w 1983 roku. Jeszcze raz, w 1984 roku wyścig o GP Belgii rozegrano na Zolder. Od tej pory, tylko dwukrotnie nie odbyła się Grand Prix Belgii na SPA – w 2003 roku, kiedy zabroniono sponsoringu F1 przez koncerny tytoniowe i zabrakło głównego sponsora wyścigu, a także w sezonie 2006, w którym na torze dokonywano niezbędnych modyfikacji i ulepszeń (przebudowano choćby szykanę „Bus stop”, wybudowano nowe pit lane).

Przez lata tor SPA był wielokrotnie modyfikowany. Początkowo trasa toru miała długość 15 kilometrów, ale z racji bezpieczeństwa po II wojnie światowej przeszła pewne zmiany. W 1930 roku szykana w Malmedy została wyeliminowana i ominięta, co jeszcze bardziej przyspieszyło pętlę, ale szykanę zrekonstruowano w 1935 roku. W 1939 r. „Virage de Ancienne Douane” został wypłaszczony dając tym samym początek zakrętom Eau Rouge i Raidillon. W 1947 roku szykanę w Malmedy ponownie wyeliminowano i ominięto, a następnie do pętli toru włączono prostą Masty. Niewielki prawy łuk, który pierwotnie zwał się Holowell (zakręt przed Stavelot po drugiej prostej Masty) został z czasem zlikwidowany. Wszystkie te zmiany zmodyfikowały ostateczną konfigurację starego toru SPA o długości 14 km, a także uczyniły z niego najszybszy otwarty tor drogowy na świecie. W ostatnich latach starego toru, latach 60-tych, kierowcy mogli osiągnąć średnią prędkość dochodzącą nawet do 240 km/h. Największą zmianą było jednak skrócenie obwodu toru o połowę.

Linia start/meta, która pierwotnie znajdowała się na zjeździe, tuż przed Eau Rouge, została w 1981 roku przesunięta na prostą przed nawrotem La Source. To właśnie tam, w 1998 roku, doszło po starcie do ogromnego karambolu, z którego wyjechało tylko 6 bolidów. Start powtórzono, a zawodnicy skorzystali z bolidów zapasowych.

Tor ten wydatnie pokazuje, że na SPA bardzo ważne są umiejętności kierowcy. Wynika to w dużej mierze z zakrętów Eau Rouge i Blanchimont, które muszą być przejechane maksymalnie szybko, aby uzyskać wysoką prędkość na prostych po nich, co pomaga kierowcy w optymalnym pokonaniu okrążenia.

Jeśli chodzi właśnie o to okrążenie toru, tuż po starcie następuje ciasny, prawy łuk La Source, który właściwie przejechany, daje znakomite wyprowadzenie do zakrętów Eau Rouge i Radillon. Na zjeździe do Eau Rouge należy trzymać się lekko prawej strony toru, płynnie, na 6 biegu pokonać „siodło” jakim jest Eau Rouge (z franc. „Różowa woda” – nazwa wywodzi się z tego, że po ulewnych deszczach, w najniższym punkcie toru często gromadziła się woda, która od złóż w pobliżu przybierała takie zabarwienie) i udać się w górę do wierzchołka zakrętu Radillon. Współczesne bolidy umożliwiają przejechanie go z „gazem w podłodze”, na 6 biegu, z prędkością ok. 300 km/h. Dobre pokonanie tej sekcji umożliwia osiągnięcie maksymalnej możliwej prędkości na jednej z dłuższych prostych w kalendarzu F1 – Kemmel. W 2000 roku była ona „świadkiem” niesamowitej walki, kiedy to Mika Hakkinen z teamu McLaren wyprzedzał, przy okazji dublowania Riccardo Zonty, Michaela Schumachera z Ferrari. Po niej następuje szykana Le Combes- słynna arena starcia Hamilton vs Rosberg z 2014 roku, a po niej lekko nachylone zakręty Malmedy, Rivage czy Puhon, będące niejako zjazdami po wspinaczce w I sektorze.

Drugi sektor kończy nam prawo – lewa szykana Fagnes. Trzeci sektor to w zasadzie kombinacja szybkich zakrętów, prowadzących do najwolniejszej na torze szykany Bus Stop. Po jej przejechaniu, kierowcy wychodzą na prostą startową i znów zmierzają do nawrotu La Source.

Od początku istnienia toru, miejsce to słynie z nieprzewidywalnej pogody, gdzie kierowcy mają do czynienia z tym, że jedna część trasy może być słoneczna, podczas gdy sąsiedni sektor może być pochmurny i deszczowy. W tym roku synoptycy prognozują pogodę słoneczną, ewentualnie lekkie zachmurzenie, ale brak opadów przez cały weekend wyścigowy.



DTM na Spa

 

W tym wieku DTM nie ścigała się wiele na Spa. Jedyny przypadek to 2005 rok. Wyścig ten zdominował były kierowca F1, Mika Hakkinen, który zdobył pole position, wygrał wyścig i uzyskał jego najlepszy czas okrążenia.

Piotr Ciesielski



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 12 sierpnia

Po raz pierwszy w swojej karierze z pole position rusza Rene Arnous. Trzecie zwycięstwo odnosi jednak Alan Jones. To jednocześnie 3. zwycięstwo Williamsa w historii.

Podczas wyścigu 1000 km de Motorsport w Toronto ginie Manfred Winkelhock (47 startów w F1).

Trzecie i ostatnie zwycięstwo w karierze odnosi Thierry Boutsen.

Starszy inżynier wyścigowy Williamsa, Dave Robson, mówi, że problemem Roberta Kubicy w sezonie 2019 może być brak rozumienia opon. „Podejrzewam, że sprowadza się to do opon. Kiedy różnice są duże, samochody są identyczne więc myślę, że o to chodzi”.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Hiszpanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy wyścig DTM

Lausitrzing

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

godz. 11:00 – Pierwszy trening
godz. 15:00 – Drugi trening
godz. 12:00 – Trzeci trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje
godz. 15:10 – Wyścig

godz. 13:00 – 1. trening
godz. 16:30 – 2. trening

godz. 10:45 – 1. Kwalifikacje
godz. 13:33 – 1. wyścig

godz. 10:45 – 2. kwalifikacje
godz. 13:33 – 2. wyścig

Popularne tagi