Nawet kilka milionów dolarów mogą oszczędzić zespoły, jeżeli ich kierowcy nie rozbijają bolidów w trakcie sezonu. Jak to wygląda w 2019 roku? Który z kierowców uszkodził najwięcej części? Ile one kosztowały?
Od początku sezonu użytkownik basspro24chevy na Redditcie prowadzi klasyfikację „World Destructors Championship”, przedstawiającą koszt części rozbijanych przez kierowców w poszczególnych rundach sezonu 2019.
Jako kwoty przyjął on krążące po internecie sumy, wypisane poniżej:
Przednie skrzydło: $170 tys.
Deflektory $93 tys.
Monokok $675 tys.
Przednie zawieszenie $125 tys.
Koło $2 tys.
Panel boczny $80 tys.
Tylne zawieszenie $100 tys.
Tylne skrzydło $82 tys.
Podłoga $75 tys.
Skrzynia biegów $500 tys.
Hamulce $10 tys.
Zapasowy monokok $275 tys.
W swoim zestawieniu bierze on pod uwagę również przedsezonowe testy, ale ja ograniczyłem się do wyścigów. Obejmuje ono elementy wymienione w skutek uderzeń w bandy, wypadnięć z toru i kolizji z innymi kierowcami. Nie są tu brane pod uwagę awarie, takie jak na przykład Roberta Kubicy z GP Belgii.
W zestawieniu brakuje dwóch Grand Prix – Rosji i USA. A jak wiemy, w Rosji George Russell uszkodził zawieszenie swojego auta, dlatego jako że Williams interesuje nas najbardziej, doliczyłem ten fakt.
W swoich zestawieniach basspro24chevy podaje kwoty, bez łącznego zestawienia poszczególnych części. Ja postanowiłem skupić się w prezentowanej poniżej tabeli na uszkodzonych częściach.
Robert Kubica i George Russell uszkodzili po jednym monokoku i obaj zepsuli je w Baku. Tu warto zaznaczyć, że Williams otrzymał/otrzyma odszkodowanie od toru w Baku za niedokładnie przymocowaną studzienkę, która spowodowała wypadek George Russella. Obaj uszkodzili po 5 skrzydeł (przednich i tylnych łącznie), 2 razy zawieszenie i 2 razy podłogę. Różnica w kwocie między kierowcami Williamsa wynika z tego, że Russell uszkodził swój monokok na torze, a u Roberta Kubicy musiał zostać wymieniony między wyścigami po wykryciu uszkodzeń. Autor zestawień przyjął zatem koszt zapasowego monokoku, a nie głównego.
Najwięcej skrzydeł zniszczyli Albon i Stroll. Poniżej pełne zestawienie:
M | Kierowca | Skrzydła | Sekcje boczne | Monokok | Zawieszenie | Koło | Podłoga | Skrzynia bieg?w | Hamulce | Koszt |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Albon | 10 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 1 | 4 | $4,869 mln |
2 | Stroll | 10 | 2 | 3 | 2 | 6 | 1 | $2,943 mln | ||
3 | Magnussen | 2 | 3 | 1 | 2 | 4 | 4 | 1 | 1 | $2,765 mln |
4 | Giovinazzi | 6 | 3 | 2 | 5 | 1 | 3 | $2,712 mln | ||
5 | Bottas | 6 | 4 | 3 | 5 | 2 | 4 | $2,573 mln | ||
6 | Russell | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | $2,137 mln | |
7 | Hamilton | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | $2,104 mln | |
8 | Kubica | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | $1,780 mln | |
9 | Perez | 6 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | $1,768 mln | ||
10 | Grosjean | 5 | 1 | 2 | $1,729 mln | |||||
11 | Leclerc | 4 | 2 | 1 | 1 | 3 | $1,446 mln | |||
12 | Verstappen | 4 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | $1,271 mln | ||
13 | Gasly | 2 | 1 | 2 | 1 | $1,247 mln | ||||
14 | Raikkonen | 2 | 2 | 1 | 4 | 5 | 1 | 1 | $1,218 mln | |
15 | Vettel | 4 | 1 | 1 | 1 | $0,9 mln | ||||
16 | Kvyat | 1 | 2 | 2 | 2 | 4 | $0,892 mln | |||
17 | Hulkenberg | 3 | $0,685 mln | |||||||
18 | Norris | 3 | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 | $0,660 mln | ||
19 | Ricciardo | 2 | 1 | 1 | $0,510 mln | |||||
20 | Sainz | 2 | 1 | $0,415 mln | ||||||
Jeżeli chodzi o zespoły, to najwięcej stracił Red Bull, choć wiele z uderzeń Alexa Albona miało miejsce w Toro Rosso. Jako że to „jedna rodzina”, nie dzieliłem tego.
M | Zespół | Koszt |
---|---|---|
1 | Red Bull | $6,14 mln |
2 | Racing Point | $4,711 mln |
3 | Mercedes | $4,677 mln |
4 | Haas | $4,494 mln |
5 | Alfa Romeo | $3,930 mln |
6 | Williams | $3,917 mln |
7 | Ferrari | $2,346 mln |
8 | Toro Rosso | $2,139 mln |
9 | Renault | $1,195 mln |
10 | McLaren | $1,075 mln |