KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Robert Kubica Grand Prix Włoch 2019

Analiza GP Włoch – mniejsze prędkości, dziwna strategia i drugi sektor

Działo się wiele w Grand Prix Włoch i statystyki oraz dane z rywalizacji na Monzy dobrze to pokazują. Co było nietypowego w tych dotyczących Roberta Kubicy?

Partnerem wpisu jest:

blank

Wyniki wyścigu

 

Wyniki GP Włoch 2019

Tak zmieniały się pozycje kierowców w tym wyścigu:

Wszystkie czasy

 

Robert Kubica był szybszy od George Russella w dwóch fazach wyścigu – na początku oraz na końcu. Najpierw Russell był uwikłany w inne pojedynki, a potem Kubica wykorzystał nowe pośrednie opony. Czystym tempem Polak dziś wyraźnie przegrywał. Kubica zaliczył około 7 szybszych okrążeń od Russella, a Anglik był szybszy na około 45.

Wszystkie czasy Grand Prix Włoch 2019

Najszybsze kółko

 

Robert Kubica w tym sezonie jeszcze ani razu nie uzyskał lepszego czasu okrążenia w wyścigu niż George Russell. Tym razem – za sprawą wymuszonej zmiany opon – był tego bliski. Brakło mu 147 tysięcznych sekundy. Polak wykręcił swój czas na 47. kółku, a George Russell na 51 kiedy uciekał przed Sebastianem Vettelem.

W momencie, kiedy jeszcze jechali na takich samych oponach najlepszy czas okrążenia Russella był o 859 tysięcznych lepszy od wyniku Kubicy.

Czasy Williamsów były o 3 sekundy gorsze od rekordu wyścigu, jednak należy pamiętać, że Lewis Hamilton zjechał po nowe opony w końcówce wyścigu.

najszybsze kółka Monza

Sektory

 

Bardzo ciekawe jest zestawienie najlepszych sektorów Roberta Kubicy i George Russella. W pierwszym Polak był ostatni, tracąc w nim 56 tysięcznych do Russella. W drugim Kubica… miał 10. czas, szybszy o 147 tysięcznych od Russella. W trzecim to Anglik był szybszy o 208 tysięcznych. Kombinowany czas okrążenia Russell ma zatem lepszy o 0,117 sekundy.

sektory GP Włoch

Prędkości

 

Maksymalna prędkość w tym wyścigu wyniosła aż 359,7 km/h i należała do Sebastiana Vettela. Prędkość maksymalna Roberta Kubicy to 337,7, a zatem 22 km/h mniej. Russell zanotował 345,4 – 7,7 km/h więcej niż Kubica.

Najmniejszą prędkość miał Kubica na linii startu/mety – 4,5 km/h mniejszą niż Russell. Spora była przewaga Russella gdy zaczynał 3. sektor – aż 8 km/h.

prędkości Monza

Strategia

 

Jazda z oboma kierowcami Williamsa nie daje jednoznacznej odpowiedzi czy taka strategia była planowana od początku, czy w przypadku Roberta Kubicy uległa zmianie, nie mniej ekipa z Grove zdecydowała się ostatecznie na przedzielenie strategii Kubicy i Russella. Zgodnie z danymi Pirelli, zastosowano wobec nich zbliżone czasowo strategie – Russell zjechał wcześniej i dostał twarde opony, a Kubica później i założono mu opony miękkie.

Warto przy omawianiu strategii zwrócić uwagę na bardzo dziwną rzecz. Robert Kubica jako jedyny podczas tego weekendu wyścigowego nie przejechał ani jednego okrążenia na innych oponach na suchą nawierzchnię niż miękkie.

blank

Założono mu komplet nowych opon i można domniemywać, że Robert miał dojechać na nich do mety. Decyzję tę można uznać za o tyle dziwną, że tempo wyścigowe Kubicy na tej mieszance w piątek było fatalna i Robert kręcił czasy o 0,5 – 1 sekundę gorsze od Russella, jadącego symulację na oponie pośredniej.

Nawet jeżeli Williams uznał, że miękka mieszanka i tak będzie w przypadku Kubicy szybsza, to czemu nie założył jej również na ostatni stint Polaka. Na 8 okrążeniach to, że byłaby to opona używana raczej nie miałoby znaczenia. Założono jednak nową oponę pośrednią, na której Robert uzyskiwał dobre czasy.

strategie monza 2019

Opony

 

Co ciekawe, najdłuższe stinty wykonywane na poszczególnych mieszankach były bardzo podobne. Leclerc przejechał 33 kółka na oponie twardej, Giovinazzi 31 okrążeń na oponie pośredniej, a Ricciardo 30 okrążeń na oponie miękkiej. Degradacja opon na Monzy była dość mała.

opony Monza 2019

Pit-stopy

 

Robert Kubica doświadczył w tym wyścigu dwóch rodzajów pit-stopów. Szybki i bezproblemowy dał mu ponownie pierwsze miejsce w tabeli zmian opon z czasem 2.15. Jednak ten chronologicznie pierwszy był najdłuższym spośród pit-stopów, w których nie wymieniano skrzydła.

najszybsze pit-stopy Monza

Stratę widać dobrze na poniższym zestawieniu i można wyciągnąć wniosek, że Robert mógł wyjechać około 8 sekund wcześniej.

pitstopy Monza

Performance

 

Tradycyjnie na koniec zaglądamy do wykresów Performance, a w nich po raz 8. z rzędu lepszy wynik ogólny ma Robert Kubica. Polak ma wyższe od Anglika wskaźniki wciskanego gazu w stosunku do prędkości, mocniejszych przeciążeń na hamowaniach oraz przeciążeń podczas wchodzenia w zakręty.

Performance Włochy

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi