Robert Kubica Grand Prix Włoch 2019

Analiza GP Włoch – mniejsze prędkości, dziwna strategia i drugi sektor

Działo się wiele w Grand Prix Włoch i statystyki oraz dane z rywalizacji na Monzy dobrze to pokazują. Co było nietypowego w tych dotyczących Roberta Kubicy?

Partnerem wpisu jest:

Wyniki wyścigu

 

Wyniki GP Włoch 2019

Tak zmieniały się pozycje kierowców w tym wyścigu:

Wszystkie czasy

 

Robert Kubica był szybszy od George Russella w dwóch fazach wyścigu – na początku oraz na końcu. Najpierw Russell był uwikłany w inne pojedynki, a potem Kubica wykorzystał nowe pośrednie opony. Czystym tempem Polak dziś wyraźnie przegrywał. Kubica zaliczył około 7 szybszych okrążeń od Russella, a Anglik był szybszy na około 45.

Wszystkie czasy Grand Prix Włoch 2019

Najszybsze kółko

 

Robert Kubica w tym sezonie jeszcze ani razu nie uzyskał lepszego czasu okrążenia w wyścigu niż George Russell. Tym razem – za sprawą wymuszonej zmiany opon – był tego bliski. Brakło mu 147 tysięcznych sekundy. Polak wykręcił swój czas na 47. kółku, a George Russell na 51 kiedy uciekał przed Sebastianem Vettelem.

W momencie, kiedy jeszcze jechali na takich samych oponach najlepszy czas okrążenia Russella był o 859 tysięcznych lepszy od wyniku Kubicy.

Czasy Williamsów były o 3 sekundy gorsze od rekordu wyścigu, jednak należy pamiętać, że Lewis Hamilton zjechał po nowe opony w końcówce wyścigu.

najszybsze kółka Monza

Sektory

 

Bardzo ciekawe jest zestawienie najlepszych sektorów Roberta Kubicy i George Russella. W pierwszym Polak był ostatni, tracąc w nim 56 tysięcznych do Russella. W drugim Kubica… miał 10. czas, szybszy o 147 tysięcznych od Russella. W trzecim to Anglik był szybszy o 208 tysięcznych. Kombinowany czas okrążenia Russell ma zatem lepszy o 0,117 sekundy.

sektory GP Włoch

Prędkości

 

Maksymalna prędkość w tym wyścigu wyniosła aż 359,7 km/h i należała do Sebastiana Vettela. Prędkość maksymalna Roberta Kubicy to 337,7, a zatem 22 km/h mniej. Russell zanotował 345,4 – 7,7 km/h więcej niż Kubica.

Najmniejszą prędkość miał Kubica na linii startu/mety – 4,5 km/h mniejszą niż Russell. Spora była przewaga Russella gdy zaczynał 3. sektor – aż 8 km/h.

prędkości Monza

Strategia

 

Jazda z oboma kierowcami Williamsa nie daje jednoznacznej odpowiedzi czy taka strategia była planowana od początku, czy w przypadku Roberta Kubicy uległa zmianie, nie mniej ekipa z Grove zdecydowała się ostatecznie na przedzielenie strategii Kubicy i Russella. Zgodnie z danymi Pirelli, zastosowano wobec nich zbliżone czasowo strategie – Russell zjechał wcześniej i dostał twarde opony, a Kubica później i założono mu opony miękkie.

Warto przy omawianiu strategii zwrócić uwagę na bardzo dziwną rzecz. Robert Kubica jako jedyny podczas tego weekendu wyścigowego nie przejechał ani jednego okrążenia na innych oponach na suchą nawierzchnię niż miękkie.

Założono mu komplet nowych opon i można domniemywać, że Robert miał dojechać na nich do mety. Decyzję tę można uznać za o tyle dziwną, że tempo wyścigowe Kubicy na tej mieszance w piątek było fatalna i Robert kręcił czasy o 0,5 – 1 sekundę gorsze od Russella, jadącego symulację na oponie pośredniej.

Nawet jeżeli Williams uznał, że miękka mieszanka i tak będzie w przypadku Kubicy szybsza, to czemu nie założył jej również na ostatni stint Polaka. Na 8 okrążeniach to, że byłaby to opona używana raczej nie miałoby znaczenia. Założono jednak nową oponę pośrednią, na której Robert uzyskiwał dobre czasy.

strategie monza 2019

Opony

 

Co ciekawe, najdłuższe stinty wykonywane na poszczególnych mieszankach były bardzo podobne. Leclerc przejechał 33 kółka na oponie twardej, Giovinazzi 31 okrążeń na oponie pośredniej, a Ricciardo 30 okrążeń na oponie miękkiej. Degradacja opon na Monzy była dość mała.

opony Monza 2019

Pit-stopy

 

Robert Kubica doświadczył w tym wyścigu dwóch rodzajów pit-stopów. Szybki i bezproblemowy dał mu ponownie pierwsze miejsce w tabeli zmian opon z czasem 2.15. Jednak ten chronologicznie pierwszy był najdłuższym spośród pit-stopów, w których nie wymieniano skrzydła.

najszybsze pit-stopy Monza

Stratę widać dobrze na poniższym zestawieniu i można wyciągnąć wniosek, że Robert mógł wyjechać około 8 sekund wcześniej.

pitstopy Monza

Performance

 

Tradycyjnie na koniec zaglądamy do wykresów Performance, a w nich po raz 8. z rzędu lepszy wynik ogólny ma Robert Kubica. Polak ma wyższe od Anglika wskaźniki wciskanego gazu w stosunku do prędkości, mocniejszych przeciążeń na hamowaniach oraz przeciążeń podczas wchodzenia w zakręty.

Performance Włochy

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 15 listopada

Gerhard Berger wygrywa GP Australii, odnosząc 3. zwycięstwo w karierze.

Nico Rosberg triumfuje w GP Brazylii, odnosząc 13. zwycięstwo w karierze. Było to jego 40. podium.

Bardzo dobry rajd Wielkiej Brytanii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Polacy tylko w dwóch na 19 OS-ów nie znajdują się w pierwszej dziesiątce. Raz zajmują czwarte, raz trzecie i raz drugie miejsce, zgarniając punkt na Power Stage. „Błoto, tak wiele błota. Nawet po opuszczeniu Walii, zajmowało ono sporo czasu podczas kolejnych dni. Samochód potrzebował troski po Rajdzie Wielkiej Brytanii. Nie było żadnych wypadków, nie była zatem uszkodzona, ale ilość wody i błoga była ogromna po 4 dniach rywalizacji. Uwielbiam pracować nad samochodem, ale od początku tygodnia wyjęliśmy z niego mnóstwo błota! Myślę, że jest to element pasji, którą ma się do sportu. Muszę poświęcić się w tym aspekcie po rajdzie i spędzić nad tym kilka dni, dlatego napisanie wam, jak poszło mi w Wielkiej Brytanii zajęło mi nieco więcej czasu. Myślę, że ten rajd był podsumowaniem drugiej części sezonu w moim wykonaniu. Miks pecha i momentów, w których moja forma i przyjemność z jazdy były bardzo wysokie. Weekend nie zaczął się w najlepszy sposób, bo na shakedownie mieliśmy problemy – coś zepsuło się w skrzyni biegów i straciliśmy olej. To wszystko wpłynęło na morale, ale następnego dnia rozpoczęliśmy dość ostrożnie. Mieliśmy dobry rytm, bez przygód, ale wiedzieliśmy, że to będzie długi weekend. Na trzeciej próbie mieliśmy kapcia kilka kilometrów po starcie. Straciliśmy prawie trzy minuty. Popołudniu straciliśmy kolejne 30 sekund [p moim wyjeździe. Niczego nie uszkodziliśmy, ale błoto zebrane z przodu sprawiło, że znacznie podniosła się temperatura. Drugi dzień rywalizacji rozpoczęliśmy z właściwym podejściem. Czekało nas 105 kilometrów zanim mogliśmy zmienić opony, ale nasze czasy były równe i dobre. Potem przyszły dwa ostatnie OS-y tego dnia, rozgrywane w nocy. Ostatni raz jeździłem po ciemku na szutrze rok wcześniej, ale pomimo tego, że widoczność nie była dobra (ze względu na deszcz i wiatr), podobało mi się. Wiatr był szalony kiedy czekaliśmy na dojazdówkach, nawet w samochodzie. Czuliśmy się jak podczas turbulencji w samolocie. Ostatni dzień wynagrodził nam trudy dwóch wcześniejszych. Zaczęliśmy dobrze, ale zużyliśmy opony, dlatego na Power Stage założyliśmy dwie nowe. Poszło bardzo dobrze i na dwóch ostatnich OS-ach zajęliśmy 2. i 3. miejsca. Byłem naprawdę zadowolony z tego, jak prowadziłem, a warunki były niesamowite – błoto i szalony deszcz, ale przyczepność była dobra mimo dużej ilości wody i udało mi się znaleźć właściwe czucie. Bez problemów moglibyśmy aspirować do 4. czy 5. miejsca, ale 3. miejsce na ostatnim OS-ie było dużą satysfakcją. Mieliśmy problemy w rajdach, szczególnie na początku sezonu, kiedy doświadczaliśmy miksu moich błędów i pechowych okoliczności. Ale od kilku rajdów byłem zadowolony z tempa, jakie mieliśmy. Czasem problemy techniczne przeszkadzały nam w kluczowych momentach, co nie jest dobre na morale, ale z tygodnia na tydzień miałem poczucie właściwego rozwoju. Wiele osób pyta mnie, co będę robił w 2016 roku. Moja Fiesta jest rozebrana, ale powoli przywracamy jej wygląd, żeby była gotowa do powrotu na trasy w pełnej formie. Pracuję nad tym, aby walczyć o czołowe pozycje w Monte Carlo, pierwszej rundzie WRC 2016, ale na tę chwilę nic nie jest jeszcze pewne. Nadchodzące tygodnie będą kluczowe i mam nadzieję, że niebawem będę mógł przekazać wam dobre wieści” – mówi Robert Kubica po zakończeniu rajdu.

Robert Kubica mówi, że podjął już decyzję w sprawie startów w 2019 roku. Nie ujawnia jej jednak.

Najnowsze wpisy