KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

„Jestem dobrej myśli” – wywiad z Agatą Smółką o Ferrari Challenge Europe i nie tylko

W przerwie startów Roberta Kubicy w Formule 1 możemy zajrzeć na chwilę do innych kategorii i występów Polaków w nich. A w tym przypadku Polek. Zapraszam Was do przeczytania rozmowy Przemysława Garczyńskiego z Agatą Smółką.

Agata Smółka – jedyna Polka startująca w Ferrari Challenge Europe, a zarazem jedna z zaledwie dwóch kobiet walczących o punkty w jej klasie wyścigowej. W swoim drugim sezonie walczy obecnie o zwycięstwo w serii. Porozmawiałem z nią chwilę na temat rywalizacji na torze i nie tylko – zapraszam do lektury.

Zacznijmy od początków… Skąd się wzięło w Tobie zainteresowanie motorsportem?

Zamiłowanie do szybkiej jazdy samochodem towarzyszyło mi od zawsze, więc kiedy tylko nadarzyła się okazja do wzięcia udziału w wyścigach, nie zastanawiałam się ani minuty. Wiedziałam,  że to dokładnie to, co chcę teraz robić.

Wcześnie podjęłaś decyzję o spróbowaniu swoich sił?

Ścigam się od dwóch lat. Wcześniej brałam udział w małych lokalnych imprezach, ale zawsze ciągnęło mnie, żeby sprawdzić siebie na najlepszych torach Europy.

Decyzję o startach w wyścigach podjęłam dosyć spontanicznie po zakończeniu sezonu w 2017 roku. Od pierwszego dnia porównywałam swoje czasy okrążenia toru z pozostałymi  uczestnikami i chciałam być lepsza. Wyścigi po prostu mnie wciągnęły.

W ubiegłym sezonie w ramach Ferrari Challenge zadebiutowałaś w zespole Rossocorsa w klasie Shell Am. Dużo czasu zajęły Ci przygotowania?

Zazwyczaj na miesiąc przed wyścigiem zwiększam intensywność treningów na siłowni, do tego dochodzi odpowiednia dieta, dużo ruchu, jak i ćwiczenia na symulatorze, które pozwalają mi na zapoznanie się z danym torem.

Ferrari Challenge to 4-dniowa impreza z czego 2 dni przeznaczone są na testy, sprawdzam wtedy tor w realu, widzę jak zachowuje się mój samochód, sprawdzam prognozy pogody. Weekend to już starty w wyścigach, do tego czasu muszę znać już tor na pamięć i skupić się na jak najlepszym prowadzeniu samochodu.

blank

Dlaczego akurat Ferrari Challenge Europe, a nie np. Lamborghini Super Trofeo, jak – do niedawna – Artur Janosz?

Swego czasu zaprzyjaźniłam się z ekipą z katowickiego Ferrari i kiedy padła propozycja startu w wyścigach, nie było nad czym się zastanawiać.

Ferrari to unikatowa marka. Zapytaj jakiegokolwiek miłośnika samochodu o najbardziej znany sportowy czerwony samochód i wszyscy wskażą na logo z czarnym koniem. Włoska marka jest dla mnie idealnym połączeniem designu i mocy, za którą stoi jeszcze piękna, usiana nagrodami historia. Ferrari to jedne z najlepszych sportowych samochodów na świecie, na które miło się patrzy, a do tego ten dźwięk silnika …

Ubiegły rok zakończyłaś na czwartym miejscu w swojej klasie (Coppa Shell Am), z dorobkiem 5 podiów (zawsze tuż za zwycięzcą), 1 pole position i 1 najszybszego okrążenia. W światowym finale na Monzy zajęłaś drugie miejsce w swojej klasie. Ewidentnie widać jednak, że nadal nie powiedziałaś ostatniego słowa:  W tym roku, po dziewięciu rundach na trzynaście w sezonie, zajmujesz drugie miejsce, z czterema podiami w tym dwoma zwycięstwami. Od lidera klasyfikacji dzieli Cię zaledwie piętnaście punktów. Idziemy po mistrza?

No jasne, że tak !!!

Współzawodnictwo strasznie mnie wciąga, wiec nie może być inaczej 😉

Jesteś jedną z zaledwie dwóch kobiet – obok Lisy Clark –  ścigających się w klasie Shell Am. Jak odnajdujesz się w świecie, nie ukrywajmy, zdominowanym przez mężczyzn?

Jak siedzę za kółkiem, ważny jest dla mnie wyścig i wygrana.Nie ma dla mnie znaczenia, czy w samochodzie obok siedzi mężczyzna czy kobieta.

Która tegoroczna wygrana sprawiła Ci więcej radości – otwierający sezon wyścig w Bahrajnie, czy majowy triumf na Red Bull Ringu?

Red Bull Ring, gdyż nie tylko zajęłam I miejsce w klasie Shell Am, ale również III w generalnej klasyfikacji. Tor mi po prostu siadł i gdyby wyścig był dłuższy, to kto wie, co zadziałoby się dalej 😉

blank

Komu kibicujesz w Formule 1 i dlaczego Ferrari? 😉

To aż takie oczywiste? 😉

Moim obecnym faworytem jest zdecydowanie Charles Leclerc.

Zaparkujmy na chwilę Twoje Ferrari 488 Challenge oraz inne wyścigówki w boksach. Czym Agata Smółka jeździ na co dzień?

Od niedawna jestem bardzo szczęśliwą posiadaczką BMW M2, 370 koni, do setki niewiele ponad 4 sek. No i znowu miło mruczący 3-litrowy silnik…

Kiedy nie jesteś za kółkiem, a do weekendu wyścigowego daleko, najchętniej…

Nadal dużo czasu spędzam na treningach, nie mogę pozwolić sobie na wypadnięcie z formy. Jeśli faktycznie mam dużo czasu do kolejnych wyścigów, pozwalam sobie na częstsze spędzanie  czasu z bliskimi mi osobami. Dużo też podróżuję, bo to moje drugie największe hobby po wyścigach. Lubię być w ruchu – jeśli nie jestem na torze to znajdziesz mnie w samolocie z przewodnikiem w ręku. Obecnie na celowniku mam Tybet.

blank

Najbliższy wyścig Ferrari Challenge Europe dopiero pod koniec września, na Imoli. Jak zamierzasz spędzić tak długą przerwę wakacyjną? Jakieś dodatkowe wyścigi, by nie wypaść z rytmu?

Koniec września zbliża się dużymi krokami. Mam już rozpisany plan treningów.

Planuję też dodatkowe testy w symulatorze oraz jazdy na torze – to absolutna konieczność,  żeby dobrze przygotować się do startu. Tor Imola nie jest tak wymagający technicznie, jak np. Nürburgring. Jestem dobrej myśli.

Co sądzisz o W Series, gdzie ściga się Gosia Rdest? Od przyszłego roku zawodniczki mają być uprawnione do zdobywania punktów do superlicencji, analogicznie do bliźniaczych serii F3.

Bardzo kibicuję dziewczynom, bo to super sprawa, że mogą zdobyć dodatkowe doświadczenie.

Wszystko jest bardzo profesjonalnie przygotowane: treningi na symulatorach, przygotowanie fizyczne, profesjonalna pomoc ze strony inżynierów i mechaników, aż po organizację samej imprezy.

Jestem ciekawa, kto wygra ten sezon.

Na zakończenie – jeśli mogłabyś spędzić jeden dzień na torze u boku któregoś z obecnych (lub byłych) zawodników Formuły 1, udzielającego Ci porad i sugestii dotyczących jazdy, kogo byś wybrała i dlaczego?

Tu może Cię trochę zaskoczę, gdyż nie będzie to kierowca Ferrari, a kierowca Mercedesa – Lewis Hamilton – ze względu na ogromne doświadczenie w F1 i jego pozytywne podejście do młodszych kierowców, m.in. ulubionego przeze mnie Charlesa Leclerca

Żałuję, że nie dane mi było spotkać Nikiego Laudy. To dla mnie absolutna ikona historii motoryzacji. Przejażdżka z nim byłaby dla mnie prawdziwym zaszczytem.

Z Agatą Smółką rozmawiał Przemysław Garczyński

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi