Chyba najłatwiej ogarnąć ten chaos, jaki miał wczoraj miejsce na torze Hockenheimring poprzez spojrzenie na twarde liczby. Blisko 80 pit-stopów, ogromne różnice w prędkościach maksymalnych, lepsze czasy Kubicy w sektorach. Zapraszam na liczbowe podsumowanie Grand Prix Niemiec 2019.
Wyłącznym partnerem blogowych „stenogramów” jest mubi.pl – porównywarka ubezpieczeń OC/AC online!
Wyniki
Trzeba było na nie długo czekać, ale prezentują się dla nas bardzo dobrze. Po 30-sekundowych karach dla kierowców Alfy Romeo, tak prezentują się wyniki Grand Prix Niemiec 2019! Warto nadmienić, że Lewis Hamilton odbył swoją karę podczas ostatniego postoju. Nie została mu natomiast przyznana kara za zbyt wolną jazdę za samochodem bezpieczeństwa.
Najlepsze czasy okrążeń
W takim wyścigu jak ten, najlepszy czas okrążenia w wyścigu miał mniejsze znaczenie w pojedynku Kubicy z Russellem, jednak trzeba odnotować, że to Anglik miał lepszy wynik – o 263 tysięczne. Nikt nie zjeżdżał po nowe opony by uzyskać najlepszy czas wyścigu. Różnicę w tempie możemy zatem odczytać na podstawie poniższej tabeli i okazuje się, że Williams miał tempo wyścigowe gorsze o około 3 sekundy od Verstappena.
Sektory
Robert Kubica był szybszy od George Russella w pierwszym i drugim sektorze, tracąc nieznacznie w trzecim. Czas Roberta Kubicy złożony z ostatnich sektorów wyniósł 1:19.184, a George Russella 1:19.280, a zatem Polak był lepszy o 96 tysięcznych. Co ciekawe, drugi wynik w drugim sektorze miał Kimi Raikkonen.
Wszystkie czasy Williamsa
Kierowcy Williamsa znów w komplecie dojechali do mety wyścigu. Zostali tym samym jedynymi zawodnikami w stawce, którzy tego dokonali we wszystkich dotychczasowych rundach sezonu 2019.
W tak chaotycznym wyścigu, w którym było też kilka dublowań, mieliśmy po aż 5 postojów Kubicy i Russella oraz sporo wyjazdów samochodu bezpieczeństwa. Generalnie jednak na większości kółek – szczególnie w pierwszej części wyścigu – szybszy był Russell. Robert Kubica uzyskiwał lepsze czasy w drugiej fazie rywalizacji. Panowie przez cały wyścig z wyjątkiem jednego okrążenia jechali na tych samych oponach.
Prędkości
Interesujące jest zestawienie prędkości maksymalnych. Kubica ma 12. wynik – 324,5 km/h natomiast Russell tylko 301,8 km/h. Ta różnica mogła wynikać z możliwości użycia systemu DRS w ostatniej fazie wyścigu, podczas jazdy na miękkiej mieszance. Na prostej startowej oraz w sektorach różnice między kierowcami Williamsa były niewielkie. Najszybszą prędkością maksymalną w wyścigu popisał się Pierre Gasly – 344,9 km/h.
Strategia
Trudno powiedzieć, aby w tym wyścigu było coś takiego jak idealna strategia. Najbliżej tej optymalnej był Carlos Sainz, a do jej wyegzekwowania zabrakło jedynie wcześniejszego o dwa okrążenia zjazdy do boksów po miękką mieszankę, a zatem na 44. kółku. Wówczas byłaby to strategia na trzy postoje, która z pewnością dałaby podium. Najważniejsze w osiągnięciu dobrego wyniku było wczesne zjechanie na ostatni pit-stop po miękkie opony. Zrobił tak Lance Stroll, który przecież przez cały wyścig jechał na końcu. Jeden manewr sprawił, że był bardzo bliski drugiego podium w karierze. Dobrą strategię miał również Danil Kvyat. Byłaby ona optymalna gdyby między okrążeniami 25 a 28 zjechał tylko raz po opony przejściowe.
Spośród kierowców, którzy dojechali do mety, najmniej postojów – 3 – zaliczył Sainz, a po aż 6 mieli ich Hamilton i Magnussen. Pięć postojów zaliczyli Russell i Kubica.
Opony
Tylko trzech kierowców zdecydowało się na używanie pośredniej mieszanki w tym wyścigu – po cztery okrążenia przejechali na niej Bottas i Verstappen, a jedno mniej Stroll. Najdłuższy stint na oponie miękkiej zaliczył Lance Stroll. Opona przejściowa wytrzymała aż 25 kółek w autach Alexa Albona i Lewisa Hamiltona, a 8 okrążeń na deszczowej oponie przejechał Magnussen.
Pit-stopy
Doczekaliśmy się kolejnego rekordu zmiany kół w Formule 1. Znów ustanowił go zespół Red Bulla, osiągając czas zaledwie 1.88 sekundy. Williams znów spisał się świetnie, zmieniając koła w bolidzie Roberta Kubicy w czasie poniżej 2 sekund.
Łącznie mieliśmy w tym wyścigu ponad 70 postojów na zmianę opon. Najkrótszą procedurę udało się przeprowadzić Maxowi Verstappenowi – niemal równo 19 sekund. Wszystkie pit-stopy Roberta Kubicy oprócz pierwszego trwały poniżej 20,5 sekundy. Na podwójnej zmianie Polak stracił około 4 sekund.
Performance
Tradycyjnie na koniec przedstawiam wykresy Performance z live timingu F1. Po raz kolejny wyższy ogólny wskaźnik miał Robert Kubica (5.3 vs 4.9). Polak miał aż 9.7 w kategorii „Cornering” określającej przeciążenia boczne w bolidzie. Obaj kierowcy Williamsa by uzyskać tę samą prędkość wciskali podobnie mocno pedał gazu. Znacznie więcej kontr wykonywał tym razem George Russell, który też mocniej hamował. Kubica ma również wyższy wskaźnik „Agression”.