Russell George (1)

Vlog powrotroberta.pl #71 – Dlaczego bolid Kubicy jest gorszy od auta Russella

O bardzo prawdopodobnej przyczynie problemów Roberta Kubicy z autem i powodach, dla których prowadzi się ono gorzej od samochodu George Russella. Gdzie został popełniony błąd i czy jest on łatwy do wyeliminowania?

Zdaję sobie sprawę z tego, że wiele osób może traktować takie teksty jako próbę usprawiedliwiania kogokolwiek, jednak wydaje mi się, że warto aby zaznaczać, że Robert Kubica nie może podjąć równej walki z George Russellem. I choć w obecnej sytuacji – co podkreśla również Polak – nie powinno chodzić o rywalizację o 19. i 20. miejsca to jednak media i niektórzy kibice już ferują wyroki na temat formy poszczególnych kierowców.

Postanowiłem przedstawić Wam zatem prawdopodobną przyczynę większej niestabilności bolidu Roberta Kubicy, szczególnie w zakrętach. Zapraszam do obejrzenia lub posłuchania poniżej.

Ponieważ pod ostatnim nagraniem pojawiła się prośba o wersje tekstowe vlogów, dlatego poniżej esencja tego, o czym mówię powyżej.

Problemem auta Roberta Kubicy jest prawdopodobnie zbyt niska sztywność konstrukcji nośnej jego auta, co sprawia, że przy obciążeniach zawieszenie nie pracuje prawidłowo oraz zaburzany jest efekt aerodynamiczny. Znacznie większe ryzyko jest również uszkodzeń m.in. podłogi, gdyż jej elementy są niżej podczas przejeżdżania przez tarki niż przy właściwej sztywności konstrukcji. Jej brak powoduje również wibracje, które mogą przekładać się na większe zużycie opon i wibracje. To dlatego również te same ustawienia w bolidach George Russella i Roberta Kubicy mogą dawać inne dane na wykresach.

Prawdopodobnie błąd został zrobiony nie w fazie projektowania (znaczy, tu też, bo nawet bolid Russella jest 4 sekundy wolniejszy od innych, ale nie to jest przedmiotem tekstu), a na etapie produkcji, co może mieć związek choćby z właściwościami włókien węglowych, które mogą się różnie zachowywać w zależności od kierunku ich ułożenia.

Niestety, jeżeli ta hipoteza jest prawdziwa, to wyeliminowanie problemu nie będzie łatwe, ale jednocześnie nikt w Williamsie nie będzie mógł mieć pretensji do Roberta Kubicy. Sam fakt stworzenia również dwóch tak różnych aut może bardzo niepokoić.

W tej sytuacji, gdy jedynie auto George Russella jest zgodne z założeniami Williamsa, nie dziwi, że to Anglik może dostawać nowe części jako pierwszy, gdyż w przypadku auta Roberta Kubicy mogą one nie działać prawidłowo.

I znów, podobnie jak w przypadku wszystkich mniej optymistycznych wieści, mam nadzieję, że się mylę.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 22 maja

Pierwsze zwycięstwo w F1 odnosi Maurice Trintignant, wygrywając GP Monako. Pierwszy raz na podium stają Cesare Perdisa i Eugenio Castellotti. Po raz ostatni w F1 jedzie Alberto Ascari. Pierwsze i jedyne podium w Formule 1 zgarnęła w tym wyścigu Lancia.

Wolfgang von Trips odnosi pierwsze zwycięstwo w F1, wygrywając GP Holandii.

Drugie zwycięstwo w F1 odnosi Jackie Stewart, triumfując w GP Monako. Po raz pierwszy best lapa wyścigu uzyskuje Lorenzo Bandini, a John Surtees zalicza 50. start w F1.

Urodził się Pedro Diniz (98 startów).

Jody Scheckter odnosi 6. triumf w F1, wygrywając GP Monako. Pierwszy raz z pole position startował John Watson, a w F1 zadebiutował Riccardo Patrese.

Alain Prost wygrywa po raz 7. w F1, triumfując w GP Belgii. Jedyne najszybsze kółko wyścigu w karierze wykręca Andrea De Cesaris. W F1 debiutuje Thierry Boutsen.

Kimi Raikkonen triumfuje w GP Monako, odnosząc 4. zwycięstwo w karierze. Pierwszy raz na podium staje Mark Webber.

Sebastian Vettel wygrywa GP Hiszpanii, odnosząc 14. zwycięstwo w karierze.

Na torze Monza odbywają się testy zespołu SMP Racing, startującego w kategorii LMP2 w WEC. Nie może brać w nich udziału Sergey Sirotkin, dlatego zastępuje go… Robert Kubica. Władze ekipy są bardzo zadowolone z jazdy Kubicy Dallarą P217 Gibson. „To będzie dla mnie przyjemność pomagać SMP Racing do tak wymagającego wyścigu jak 24H Le Mans. Mamy wiele pracy podczas tych dwóch dni testów, ale jestem przekonany, że wspólnie z Maurizio i Viktorem zbierzemy przydatne informacje aby optymalnie ustawić samochód” – komentuje test Kubica.

„Uwielbiam ich. Są nadzwyczajni. Pojawili się na testach, gdy było jasne, że mamy poważne problemy. Ich widok wraz z wielką flagą wspierającą Roberta był wzruszający. To samo działo się w Australii. Wokół naszego zaplecza było mnóstwo zagorzałych polskich fanów dopingujących Roberta i cały zespół. Myślę, że to nieocenione wsparcie, zwłaszcza gdy nie idzie zbyt dobrze. Jesteśmy bardzo wdzięczni polskim fanom w tej chwili i mamy nadzieję, że zdołamy nieco odwrócić sytuację, by Robert mógł pokazać trochę swojego talentu, który bez wątpienia ma. To dla nas główny cel – wynagrodzić wsparcie i wiarę polskich kibiców nie tylko w Roberta, ale i cały zespół” – mówi Claire Williams o polskich kibicach dla Autosportu.

Najnowsze wpisy