KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
blank

Anatomia Powrotu – Rok 2018



Choć zupełnie się na taki nie zapowiadał, to rok 2018 okazał się właśnie tym najważniejszym dla nas w kontekście powrotu Roberta Kubicy do Formuły 1. Wielkie rozczarowanie, związane z ogłoszeniem Sergeya Sirotkina, zamieniło się w euforię, gdy 22 listopada Claire Williams poinformowała, że Robert Kubica wraca tam, gdzie jego miejsce. Zapraszam na ostatni odcinek „Anatomii Powrotu”.

2 stycznia 2018 – Nadal nie mamy oficjalnego potwierdzenia, kto będzie kierowcą Williamsa. Dostajemy jednak sygnały nieoficjalne. „W bardzo, bardzo dobrym! Za nami trudny rok i w najbliższej przyszłości nie spodziewam się nawet chwili odpoczynku, ale niezależnie od tego, jak zmęczony jestem, będę kontynuował pracę i treningi podczas przerwy. Nastrój jest pracowity, a co najważniejsze, ten rok zapowiada się na bardzo pozytywny i obiecujący” – mówi Sergey Sirotkin.

3 stycznia 2018 – „Bardzo mi przykro, że Kubica nie przekonał Williamsa. Rozmawiałem wiele razy z Nico Rosbergiem. Wiem, że próbowano wszystkiego, ale Rosjanin ma ogromny budżet. Mówimy tu o około 20 milionach. Kubica miał pomiędzy 7 a 10 milionów. Bardzo szkoda. Nawet nie wiem, wiele o Rosjaninie. Jeżeli Robert wróciłby do wyścigów, byłby to wielki sukces dla Formuły 1. Dziwię się liderom F1, że nie wyciągnęli ręki do Roberta” – mowi Flavio Briatore.

9 stycznia 2018 – „Rosyjski kierowca dzięki wsparciu SMP, przekonał do siebie zespół z Grove i dostanie szansę jazdy obok Strolla w przyszłym sezonie, a jego kontrkandydaci – Kvyat i Kubica polegli” – pisze Roberto Chinchero, informując, że Sirotkin ma w kontrakcie opcję przedłużenia na 2019 rok.

11 stycznia 2018 – „Należy sprawdzić sektory, ponieważ na niektórych okrążeniach był bardzo szybki w niektórych sektorach i może nie był w stanie pokazać tego na całym okrążeniu. Jestem pewien, że gbyby dostał nieco więcej czasu, mógłby wrócić do dawnej formy. Zasługuje na szansę pokazania, co jest w stanie zrobić. Wiem, że włożył wiele trudu i pracy w swoje przygotowania fizyczne by być gotowym do jazdy samochodem. Dajcie mu czas do zaadaptowania się i pokazania nam swojego pełnego potencjału. Wierzę, że nadal jest bardzo szybkim kierowcą” – mówi Mario Isola o Robercie Kubicy.

 

13 stycznia 2018 – Według Autosportu Robert Kubica prowadzi rozmowy z Williamsem w sprawie bycia kierowcą rezerwowym ekipy w przyszłym sezonie Formuły 1. Według Lawrence Berretto, teraz dyskusja może skupiać się na kwestii znaczenia Kubicy w roku 2018 i ilości jazdy jaką dostanie.

16 stycznia 2018 – Williams oficjalnie ogłasza Sergeya Sirotkina jako swojego kierowcę wyścigowego w sezonie 2018. „Jestem zachwycona, że po długim okresie oceny kierowców, mogę ogłosić, iż skład Williamsa w 2018 roku stanowić będą Lance Stroll i Sergey Sirotkin. Wybraliśmy kierowcę, który będzie miał dobre relacje z Lance, to bardzo ważne bo muszą razem pracować. Filozofią Williamsa zawsze było promowanie i rozwijanie młodych talentów i Sergey pasuje idealnie do tego etosu. Mamy utalentowany duet kierowców na 2018 rok i jesteśmy pewni, że dostarczą oni ekscytujących rezultatów dla zespołu” – mówi Claire Williams.

„Przebyliśmy wycieńczający i rygorystyczny proces ewaluacji kierowców na przyszły rok. Sergey zaimponował zespołowi swoim tempem i talentem, oceną techniczną i etyką pracy – zarówno w fabryce, jak i na torze. To będzie bardzo interesujące mieć Lance i Sergeya razem w aucie. Jestem pewien, że świetnie się dogadają. Sergey jest bardzo zaangażowanym kierowcą, bardzo ambitnym, żądnym sukcesu w Formule 1. To bardzo bystry kierowca, ma dyplom inżynierski, jest bardzo spokojny” – dodał Paddy Lowe.

16 stycznia 2018 – Jednocześnie Williams ogłasza, że Robert Kubica będzie kierowcą rezerwowym ekipy.

„Bardzo cieszę się, że dołączam do zespołu Williamsa jako oficjalny kierowca rezerwowy i rozwojowy w tym sezonie. Czuję, że jestem w najlepszej formie w swoim życiu, ale musiałem włożyć wiele pracy w to, by znaleźć się tu, gdzie teraz jestem. Dziękuję Williamsowi za szanse dane mi dotychczas i za wiarę we mnie. Podobał mi się powrót do padoku Formuły 1 kilka miesięcy temu i teraz będę pracował z zespołem technicznym Williamsa zarówno w fabryce, jak i na torze aby pomóc im w rozwoju FW41 i sprawieniu dużej różnicy w 2018 roku. Jeźdżąc FW36 i FW40 chcę zobaczyć, jak będzie sprawować się FW1 na torze. Będziemy pracować z zespołem żeby zmaksymalizować formę samochodu. Moim głównym celem pozostaje ściganie się w Formule 1 i to ważny krok w tym kierunku. Nie mogę doczekać się początku. Chciałbym podziękować wszystkim wspierającym mnie fanom, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Polscy kibice podążają za mną wszędzie i wspaniale jest widzieć jak wielkie mam od nich wsparcie” – mówi Robert Kubica.

Polak ma jeździć zarówno w przedsezonowych testach, jak i otrzymać niektóre piątkowe treningi. Będzie uczestniczył również niemal we wszystkich weekendach wyścigowych.



„Jestem zachwycona, że mogę ogłosić, iż Robert dołączy do Williamsa jako kierowca rezerwowy i rozwojowy w sezonie 2018. Byliśmy pod wrażeniem tego, co osiągnął i dał pokaz swojej siły, charakteru i poświęcenia wracając do Formuły 1. Jesteśmy podekscytowani, że będziemy kontynuować naszą relację z Robertem i nie możemy doczekać się pracy z nim w nadchodzącym sezonie” – stwierdziła Claire Williams.

„Wszyscy wiemy, że Robert jest legendą. Miał bardzo udaną karierę przed swoim wypadkiem. Po pierwsze i najważniejsze, chcę pogratulować Robertowi tego, co osiągnął dotychczas. Przezwyciężenie ograniczeń, powrót do formy i jazda samochodem Formuły 1 ponownie to ogromne dokonania, które tylko nieliczni uważali za możliwe. Doceniamy duży techniczny wkład Roberta dla zespołu na torze i w symulatorze i teraz będzie to możliwe podczas każdego wyścigu. Jest kierowcą, którego doceniałem przez wiele lat i cieszę się, że będę z nim współpracował w 2018 roku” – dodał Paddy Lowe.



20 stycznia 2018 – „Nigdy nie zdradzamy szczegółów kontraktów z kierowcami, ale mogę Wam zdradzić, że to wieloletni kontrakt więc spodziewajcie się oglądania Sergeya w kombinezonie Williamsa w najbliższych latach. Mamy dużą pewność co do niego” – mówi szef zarządzający Williamsa, Mike O’Driscol.

21 stycznia 2018 – „Musieliśmy dać Robertowi Kubicy więcej czasu za kółkiem. W jego przypadku sytuacja była szczególna. Konieczna była ocena jego możliwości prowadzenia bolidu Formuły 1 po wypadku, jakiego doznał w 2011 roku. Dlatego zorganizowaliśmy poważny program testowy, podczas którego powiedziałbym, że obie strony poznawały możliwości drugiej. Będziemy kontynuować ten proces nauki. Robert został naszym kierowcą rezerwowym i będzie uczestniczył w niektórych testach. Zobaczymy, gdzie nas to zaprowadzi. Kubica może stać się kandydatem do walki o miejsce w Williamsie w 2019 roku. Robert jest w podróży do pełnego powrotu do F1 z traumy, którą doświadczyło jego ramię po wypadku rajdowym. Należą mu się za to słowa uznania, bo wymagało to olbrzymiego poświęcenia, odwagi i mnóstwo pracy. Tę podróż kontynuuje w tym roku z nami jako kierowca rozwojowy i rezerwowy. Nie zawsze ostatecznie chodzi o brak czegoś. To bardzo konkurencyjny rynek, a rywalizacja o miejsce wyścigowe jest bardzo duża. Jest bardzo bardzo wielu utalentowanych kierowców, a mniej miejsc w zespołach. Dla Roberta nie będzie tu wyjątku. Musi wywalczyć sobie prawo do fotela pierwszego kierowcy, gdziekolwiek będzie on dostępny w 2019 roku” – mówi Paddy Lowe.

16 lutego 2018 – Oficjalna prezentacja bolidu Williamsa. Dowiadujemy się, że Robert Kubica otrzyma 3 treningi – w Barcelonie, Austrii i Abu Zabi. „Wolałbym być tu jako pierwszy kierowca, ale trzeba spojrzeć na to z perspektywy tego, gdzie byłem 12 miesięcy temu, kiedy nikt nie sądził, że mogę jeździć autem Formuły 1. Byłem bardziej gotowy niż kiedykolwiek, że jestem w stanie jeździć samochodem Formuły 1 mimo że moje ograniczenia są całkiem duże” – mówi Polak.

„Spotkało nas wiele negatywnych opinii w tej kwestii, których nie rozumiem. Dlaczego ludzie osądzają nas zanim zobaczą talent na torze? Zobaczmy, jak sobie poradzą, dajmy im szansę aby zobaczyć, jak dobrzy potrafią być i wtedy odbędziemy rozmowę o tym” – mówi Claire Williams o wyborze swojego składu na 2018 rok.

„Jesteśmy dużym zespołem i gościmy w tym sporcie od 40 lat więc mamy infrastrukturę, mamy ludzi – 700 pracujących – i powinniśmy być w stanie zbudować konkurencyjny samochód. I musimy w to celować. Nie chcę wyznaczać żadnych celów, myślę, że to niebezpieczne, ale nie możemy finiszować na piątym lub niższym miejscu w tym sezonie” – dodaje szefowa zespołu.

18 lutego 2018 – Robert Kubica ma testować prototyp LMP1 ekipy Manor. Robert ma ofertę jazdy w tej ekipie, ale najpierw musi ją sprawdzić.

 

19 lutego 2018 – „To się rozstrzygnęło na fotofiniszu. Niekoniecznie musiało mi czegoś zabraknąć, być może to nie był mój moment, może to miało się tak potoczyć. Zostaje niedosyt, szczególnie gdy wjeżdża się na metę i myśli się, że się wygrało, a tak się nie stało” – mówi Robert Kubica w wywiadzie dla Eleven Sports.

20 lutego 2018 – Robert Kubica bierze udział w testach Ginetty zespołu CEFC TRSM Racing. Polak przejeżdża tylko 1,5 okrążenia, gdyż w aucie występują problemy z silnikiem.

24 lutego 2018 – „Można powiedzieć, że moje życie 7 lat temu odwróciło się o 180 stopni w jednej sekundzie. Musiałem stawić czoła moim ograniczeniom, znaleźć balans w życiu i zrewidować swoje cele. To była długa podróż. Zacząłem trenować, aby gdy kiedyś zdarzy się okazja powrotu, być gotowym. W międzyczasie, podczas startów rajdowych, ważyłem 85 kilogramów więc koniecznością było schudnięcie. Teraz ważę 69 kilo. […] Musiałem nauczyć się żyć na nowo. Każdego dnia stawiałem czoła moim ograniczeniom – zarówno w domu, jak i podczas jazdy na drodze czy torze. Musiałem poznać wszystko na nowo i zaakceptować to, bo wielokrotnie moja głowa nie akceptowała mojego ramienia. Kładłem się spać odrzucając myśl, że część mojego ciała nie funkcjonuje tak, jak powinna. Kilka osób rozumiało, dlaczego zacząłem startować w rajdach po wypadku, ale niektórzy uważali mnie za głupca. Ale rajdy były dla mnie lekarstwem” – mówi Robert Kubica w wywiadzie dla Sport Week.

24 lutego 2018 – Dzień filmowy Williamsa. Jako pierwszy bolidem Williamsa na 2018 rok jeździ Robert Kubica.

26 lutego 2018 – Rozpoczynają się przedsezonowe testy w Barcelonie. Williams nie notuje dobrych czasów, choć niskie temperatury jeszcze przykrywają problemy ekipy z Grove. Lance Stroll notuje 12. czas spośród 22 kierowców, którzy jeździli, Kubica 14, a Sirotkin 15.

blank

8 marca 2018 – „Kiedyś samochody ważyły 605 kilogramów i miały 50 kilogramowy balast na pokładzie. Lżejsze były też opony. To dlatego mogliśmy atakować przez cały wyścig, robić serie kwalifikacyjnych kółek. Dziś jest to niemożliwe, trzeba wszystkim zarządzać – oponami, silnikiem, zużyciem paliwa” – mówi Robert Kubica, zapytany o obecne bolidy Formuły 1. Cały wyścig jest skalkulowany przez rozpoczęciem. Trzeba jedynie podążać za wytycznymi. W większości przypadków nie ma żadnych zmian jeżeli opony nie degradują się szybciej lub wolniej. Z zewnątrz wygląda jakby kierowcy byli zostawieni sami sobie. Wszystko dlatego, że każdy próbuje trzymać dystans by nie przegrzać opon. Nikt nigdy nie mówił mi, gdzie mam hamować czy w którym zakręcie powinienem jechać szybciej. Kierowcy mogli się stać ostatnio nieco bardziej leniwi. Nie widzę powodu, dla którego potrzeba instrukcji z boksów. Dobry kierowca powinien być w stanie sam wszystko kontrolować” – mówi Robert Kubica o obecnej Formule 1.

9 marca 2018 – Kończą się przedsezonowe testy w Barcelonie. Podczas drugiej ich tury, Robert Kubica miał jeździć dwie połówki dnia, jednak ze względu na ograniczony czas jazd Sergeya Sirotkina, Polak oddał mu jeden z dni, co było inicjatywą Roberta. Ostatecznie po 8 dniach testowych, w tym jednym rozgrywanym przy opadach śniegu, Kubica uzyskuje 18. czas. Sirotkin miał 16. a Stroll 21. Tempo Williamsa już teraz bardzo niepokoi.

9 marca 2018 – „Skoro się na to zdecydowałem, to oznacza, że jestem zadowolony i myślę, że jestem przygotowany by wykorzystać tę okazję by zbliżyć się do końca. I jeżeli dostanę szansę jazdy lub zbliżę się jeszcze bardziej do fotela wyścigowego, będę pewny, że jestem bardziej przygotowany do tego niż byłem kilka miesięcy temu” – mówi Robert Kubica po teście.

10 marca 2018 – „Powrót Roberta Kubicy, nawet w tej formie jaką mamy teraz, jest jednym z najwspanialszych powrotów sportowca – nie tylko w Formule 1, ale biorąc pod uwagę wszystkie sporty” – mówi Anthony Rowlinson, dziennikarz F1 Racing.

 

25 marca 2018 – Rozpoczął się sezon Formuły 1. Robert Kubica w boksach toru Albert Park przygląda się słabemu występowi Williamsa. W kwalifikacjach Lance Stroll zajmuje 14. miejsce, a Sergey Sirotkin jest przedostatni. W wyścigu torebka, która wpadnie do wlotu chłodzenia hamulców, sprawi, że Rosjanin odpadnie na samym początku. Stroll będzie 14. (przedostatni). Jego słabą formę Williams będzie tłumaczył złymi trybami silnika.

28 marca 2018 – Robert Kubica na konferencji w Polsce – wspólnie z Grupą Lotos ogłaszają kolejną współpracę. Robert pojawi się w reklamach koncernu oraz na napoju Dynamic. Polak zdradza również, że zrezygnował z jazdy w WEC – chce w pełni skupić się na pracy w Williamsie.

blank

„Problemem w tym roku jest czas, którego brakuje, ale akurat jest to pozytywna rzecz, bo przez ostatnie 2 lata tego czasu miałem zbyt dużo. Teraz będę miał go mało, dlatego zdecydowałem, że nie wystartuję w sezonie długodystansowych mistrzostw świata. Skupiam się na roli z Williamsem i na sezonie F1” – mówi Robert Kubica.

8 kwietnia 2018 – W Grand Prix Bahrajnu Lance Stroll i Sergey Sirotkin zajmują 14. i 15. miejsce, a ich tempo pozostawia wiele do życzenia. „Trudne odczucia po ciężkim weekendzie. Wyglądaliśmy jak idioci z zewnątrz” – mówi Sergey Sirotkin.

9 kwietnia 2018 – „Sytuacja w Williamsie jest napięta, a Paddy Lowe zdecydował się zmienić plany i przed Grand Prix Chin odwiedzić Grove by zanalizować sytuację. Są tacy, który chcieliby użycia Roberta Kubicy w pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Chin by zobaczyć, jaka jest prawdziwa forma samochodu, ale ten ruch mógłby mieć wpływ na destabilizację dwóch młodych kierowców zespołu” – pisze Giorgio Piola.

3 kwietnia 2018 – Jacques Villeneuve sugeruje, że Robert Kubica mógł specjalnie tak ustawić bolid Sergeya Sirotkina, by nie dało się nim jechać.



8 kwietnia 2018 – „Podczas pierwszego spotkania z Renault powiedziałem, że jestem im wdzięczny za tę możliwość, doceniam to, ale może się zdarzyć, że po 5 okrążeniach wrócę do boksu i powiem, że nie jestem w stanie tego robić. Po 3 okrążeniach w Walencji zrozumiałem jednak, jak potężny jest ludzki mózg i nie doceniamy go” – mówi Robert Kubica w szczerym wywiadzie dla Sky Sports.

10 kwietnia 2018 – „Sytuacja zespołu jest teraz bardziej skomplikowana niż zwykle, to bardzo ważna uwaga. Mamy dwóch młodych kierowców, jeden jest debiutantem  – to sprawia, że nasze poszukiwania poprawy auta są trudniejsze” – mówi Paddy Lowe.

15 kwietnia 2018 – 14. i 15. miejsce Lance Strolla i Sergeya Sirotkina w Grand Prix Chin. Wygrywa Daniel Ricciardo. Rosjanin skrytykował strategię swojego zespołu w trzeciej rundzie sezonu.

18 kwietnia 2018 – Claire Williams komentuje odejście Martini z ekipy wraz z końcem sezonu 2018 i utrzymaniu się w sezonie 2019: „Nie dbam o to, czy będzie to duży sponsor tytularny czy 10 partnerów, który dadzą nam po milionie funtów. Liczy się tylko to, byśmy mieli budżet do ścigania. To daje nam szansę. Jeżeli przyjdzie sponsor i będzie chciał być tytularnym, to fantastycznie. Jeżeli nie, jesteśmy na tyle mocną marką, by być w stanie stanąć na własnych nogach. Bardzo łatwo byłoby zrzucić winę za brak formy na finanse. Ale zespoły wokół nas pracują na tym samym budżecie czy podobnym, a były w stanie zrobić lepszą pracę niż my. Niestety. Problemy zaczynają się w domu, zawsze tak jest. Nie zamierzam jednak prać brudów publicznie.”

22 kwietnia 2018 – Dowiadujemy się więcej o problemach Williamsa. Skopiowany z Mercedesa system chłodzenia nie działa. Konieczna była jego modyfikacja, co zaburza aerodynamikę samochodu, to z kolei powoduje niestabilność w zakrętach. Problemem jest też niewłaściwe działanie hamulców. Williams chce na tych trzech aspektach zyskać 2 sekundy w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

24 kwietnia 2018 – „Wolelibyśmy nie komentować kontraktowej sytuacji naszych kierowców. Ogólnie jednak, mamy takie samo podejście, jak każdy inny zespół. Jeżeli kierowcy wykonają swoją pracę, ich posada będzie bezpieczna. Teraz jest za wcześnie by cokolwiek powiedzieć. Zobaczmy, jak potoczy się sezon. Sergey jest debiutantem i potrzebuje czasu. Mówienie o jego przyszłości byłoby teraz zbyt pochopne. Ale powtórzę – jeżeli kierowca wykona swoją pracę, jego miejsce jest bezpieczne” – mówi Claire Williamsa o przyszłości Sergeya Sirotkina.

29 kwietnia 2018 – Pierwsze punkty Williamsa w sezonie 2018. Lance Stroll zajmuje 8. miejsce w chaotycznym Grand Prix Azerbejdżanu. Sergey Sirotkin odpada na pierwszym okrążeniu.

4 maja 2018 – Zespół, który proponował Polakowi starty w WEC, CEFC TRSM Racing, nie przystąpił do kwalifikacji i nie wystartuje w pierwszej rundzie sezonu, 6h of Spa. Powodem są problemy finansowe. Pieniądze z Chin, na które czekano do ostatniej chwili, ostatecznie nie doszły.

11 maja 2018 – Po raz pierwszy od 7,5 roku Robert Kubica bierze udział w oficjalnej sesji weekendu wyścigowego Formuły 1. W pierwszym treningu przed Grand Prix Hiszpanii przejeżdża 24 okrążenia, uzyskując 19. czas. Za nim jest Lance Stroll.

 

„To była trudna sesja z bardzo trudnym balansem. Coś, czego w sumie oczekiwaliśmy, ale nie w aż takim stopniu. To był dla mnie szok. Mimo to czułem się całkiem komfortowo choć trudno mówić o komforcie przy tak złym balansie i tak trudnych warunkach. Myślę, że wykonałem to, o co byłem proszony i jestem zadowolony z mojej dyspozycji. Wiem, że byłem 19. ale czasem trzeba zdać sobie sprawę, że są inne priorytety i mimo że warunki i balans samochodu były bardzo, bardzo trudne, udało mi się pojechać dobrze. Czułem się jednak zażenowany gdy prowadziłem ten samochód ponieważ był tak trudny i tak wolny w niektórych miejscach. Nie mogliśmy zrobić więcej” – mówi po treningu Robert Kubica.

blank

„Po pierwsze, chciałbym pogratulować Robertowi jego pierwszej oficjalnej sesji podczas weekendu wyścigowego od kiedy opuścił sport w 2010 roku. Wykonał fantastyczną pracę dla nas dziś i to zasługa jego determinacji i charakteru, że oglądamy jego powrót do F1. Przykro mi jedynie z powodu samochodu, który daliśmy mu w pierwszym treningu, który był ekstremalnie trudny w prowadzeniu. Zrobił co mógł by dostarczyć nam przydatny feedback. Ogólnie nie był to dla nas dobry dzień” – ocenia Paddy Lowe.

16 maja 2018 – Kończą się testy w Barcelonie. Robert pokonuje podczas nich 123 okrążenia i uzyskuje czas 1:19.253 – najlepszy wynik spośród wszystkich kierowców Williamsa. „Będzie wiele rzeczy do analizowania i być może podwójnego sprawdzenia po tym, ile danych dziś zebraliśmy. To był interesujący dzień z punktu widzenia kierowcy i będzie jeszcze ciekawszy dla chłopaków w fabryce. Będą musieli przyjrzeć się danym i zobaczyć, co możemy z tego wycisnąć. Mamy ograniczony czas by znaleźć najlepszy sposób na naprawienie naszych usterek. Tego nie da się zrobić w 24 godziny. Cieszę się, że mogłem pomóc i dałem z siebie wszystko, jak zawsze” – powiedział Robert po teście.

20 maja 2018 – „Tempo jest naprawdę bardzo złe. To dlatego, że jest coś, co bardzo przeszkadza kierowcom w prowadzeniu samochodu gdziekolwiek blisko limitu. Jest wiele rzeczy, które są dobre ale nie są one widoczne ponieważ samochód zawodzi w jednym aspekcie. Samochód nie jest wystarczająco dobry i taki, jaki powinien być. Są pewne problemy, które na szczęście myślimy, że rozumiemy i jesteśmy bardzo zajęci w ich naprawianiu. Żadna z tych poprawek nie została wdrożona teraz niestety, dlatego mieliśmy tak duże problemy w Barcelonie” – mówi Paddy Lowe po teście w Barcelonie, zapowiadając plan naprawczy.

20 maja 2018 – „Powrót Kubicy do F1 był przez niektórych określany jako nierealistyczny lub jako przyjemna historia dla motorsportowych romantyków. Ale jeżeli nadal będzie prezentował taką formę, jak w Hiszpanii, to twarde fakty przemówią” – mówi Anthony Rowlinson.

21 maja 2018 – Na łamach Autohebdo pojawia się plotka, że Robert Kubica może zastąpić Brendona Hartleya w Toro Rosso, nawet już w trakcie sezonu. Nie jest ona podparta żadnym źródłem, ale i tak wywołuje falę spekulacji, szczególnie w polskich mediach. Nie mają jednak żadnych podstaw.

27 maja 2018 – Sergey Sirotkin zajmuje 16. a Lance Stroll 17. miejsce w Grand Prix Monako.

30 maja 2018 – Dirk de Beer przestał być szefem aerodynamiki ekipy z Grove. Jego obowiązki przejmuje Doug McKiernan.

9 czerwca 2018 – „Prawda jest taka, że jest niewiele wolnych miejsc w Formule 1 i będzie do nich duża konkurencja. Jest wielu utalentowanych kierowców i nie będzie to łatwe zadanie, ale spróbuję i zobaczymy. Muszę myśleć o próbowaniu, ale nie wiem co się stanie. Pewne jest to, że muszę dać z siebie wszystko przy każdej okazji” – mówi Robert Kubica.

10 czerwca 2018 – Lance Stroll nie kończy Grand Prix Kanady, a Sergey Sirotkin jest ostatnim wśród tych, którzy dojechali na metę.

14 czerwca 2018 – Mamy potwierdzenie, że Robert Kubica będzie jechał zarówno w testach Pirelli, jak i testach młodych kierowców na Węgrzech.

23 czerwca 2018 – Grand Prix Francji. Williams nadal nie robi postępów. Robert Kubica i Rob Smedley żartują, że nowe stroje Williamsa na ten weekend wyścigowy to ich jedyna poprawka. W wyścigu Sergey Sirotkin jest 15. a Lance Stroll nie kończy rywalizacji.

29 czerwca 2018 – Drugi występ Roberta Kubicy w pierwszym treningu w sezonie 2018. W Austrii realizuje bardzo nietypową pracę i robi „coś, czego w F1 jeszcze nie robił”. Ekipa od nowa próbuje ustawić samochód, resetując wszystkie ustawienia. Kubica zajmuje ostatnie miejsce, ale ekipa jest bardzo zadowolona z jego pracy.

blank

„Na pewno sytuacja teraz jest inna niż w listopadzie, kiedy było tylko jedno wolne miejsce – w Williamsie. Teraz jest więcej miejsc, więcej ekip może chcieć zmienić swoich kierowców. To, że siedzimy tu w Williamsie nie oznacza, że mierzę w powrót do ścigania tylko z Williamsem. Moim celem jest być w stawce kierowców i zobaczymy, co przyniesie przyszłość. Oczywiście, realistycznie mówiąc, nie ma wielu zespołów, z którymi mogę rozmawiać” – mówi Robert tego dnia w rozmowie z Eleven Sports.

 

4 lipca 2018 – „Realnie oceniając – mam szansę zapukać do kilku zespołów i to się stało bądź stanie. Teraz są dwa-trzy miesiące, w których wszystko będzie się rozgrywać. Mam nadzieję, że w przyszłym roku uda mi się pojechać w Grand Prix. Nie ma gwarancji, ale to jest cel” – mówi Robert Kubica podczas wizyty w Toruniu w ramach obowiązków sponsorskich.

8 lipca 2018 – 12. miejsce Lance Strolla i 14. Sergeya Sirotkina w Grand Prix Wielkiej Brytanii.

14 lipca 2018 – „Przede wszystkim szukam możliwości do jazdy. Na pewno, nie jestem w najłatwiejszej pozycji w padoku ponieważ nie było mnie tak długo w tym sporcie. Jeżeli postawić się w roli szefa czy menadżera, decyzja o zatrudnieniu mnie nie jest łatwa ponieważ mam pewne ograniczenia i często te osoby mogą woleć wybranie bezpieczniejszej opcji. Nadal jednak uważam, że mam pewne szanse by ścigać się w przyszłym roku i to mój priorytet” – mówi Robert Kubica.

18 lipca 2018 – Diario Motorsport pisze, że Robert Kubica rozmawia z Haasem. W ciągu kilku kolejnych dni doniesienia te zdementują zarówno szef tej ekipy Gunther Steiner, jak i sam Robert Kubica.

19 lipca 2018 – Coraz więcej mówi się o tym, że jeszcze przed zakończeniem sezonu Lance Stroll może przejść do Force India. Mogłoby to otworzyć szansę Robertowi Kubicy na start w sezonie 2018.

22 lipca 2018 – Żaden z kierowców Williamsa nie kończy wyścigu o Grand Prix Niemiec.

27 lipca 2018 – „Tak jest taka możliwość, choć nie wiem czemu jestem łączony z Williamsem na 2019 rok bo posiadamy kontrakt tylko na obecny sezon. Ale oczywiście prowadzimy pewne rozmowy. Najpierw jednak najwięksi gracze muszą podpisać swoje kontrakty, a potem zobaczymy co będzie. Po ostatnim roku widać, że wiele może się zmienić, również w krótkim czasie” – mówi Robert Kubica o możliwości jazdy w Williamsie jako kierowca wyścigowy. Przepowiada tym samym przyszłość.

blank

29 lipca 2018 – Dwa ostatnie miejsca kierowców Williamsa na Węgrzech.

31 lipca 2018 – „Trzeba być w odpowiednim miejscu o odpowiednim czasie, z odpowiednim uśmiechem, i może się uda. Wiadomo też, że każdy próbuje wywalczyć sobie, czy też wykorzystać, okazję do ścigania, ale moim zdaniem nie można tego robić za wszelką cenę. Tym bardziej, że w pewnych momentach przy wyborze kierowców idzie się drogami, które są mi dalekie” – mówi Robert Kubica w wywiadzie dla Rzeczpospolitej.

1 sierpnia 2018 – Kończą się testy dla młodych kierowców na Węgrzech. Robert Kubica uzyskuje w nich 8. czas – najszybszy spośród wyników na ultrasoftach. Najszybszy jest jadący w barwach Mercedesa, George Russell. „To był dobry dzień. Mieliśmy mieszany program ze zbieraniem danych na przyszły rok i próbą lepszego zrozumienia naszego samochodu na 2018 rok. Przejechaliśmy również kilka okrążeń z obecną specyfikacją by pomóc sobie na resztę sezonu. Mamy sporo danych do analizy, ale to był dobry test przed przerwą wakacyjną” – powiedział Robert Kubica. Realizował on mieszany program jazd, testując zarówno obecny pakiet i jego poprawki, jak i przednie skrzydło na 2018 rok.

3 sierpnia 2018 – „Ja nie wiem, ile jest miejsc wolnych i naprawdę nie wiem, co się wydarzy. Z reguły w tych miesiącach o wiele więcej się mówi, niż potem w praktyce się dzieje. Wszystko zależy teraz od dwóch, trzech dużych nazwisk. Od tego, co oni postanowią zrobić w swojej karierze. W zależności od ich decyzji poukłada się cała reszta” – mówi Robert Kubica w rozmowie z Cezarym Gutowskim.

3 sierpnia 2018 – Daniel Ricciardo podejmuje szokującą dla wszystkich decyzję i przechodzi do Renault. Uruchomi to lawinę zmian w Red Bullu (Gasly za Ricciardo), Toro Rosso (Kvyat za Gasly), Renault (Ricciardo za Sainza), McLarenie (Norris za Alonso, Sainz za Vandoorne), ale jednocześnie zablokuje zmiany w Force India i Williamsie.

7 sierpnia 2018 – Oficjalnie – Lawrence Stroll przejmuje ekipę Force India.

 

9 sierpnia 2018 – Roberto Chinchero pisze, że Williams rozmawia z Artemem Markelovem w sprawie jazdy w sezonie 2019.

24 sierpnia 2018 – Karun Chandhok mówi poza anteną Channel 4, że Robert Kubica ma zastąpić Lance Strolla od Grand Prix Singapuru.

blank

24 sierpnia 2018 – „Czuję się gotowy. Gdyby było inaczej, nie podpisywałbym kontraktu z Williamsem w tym roku. Mam to zatem na uwadze, że muszę być gotowy, gdyby coś się wydarzyło, gdybym miał pojechać. Oczywiście, nie jest łatwo, gdy trzeba ścigać się z topowymi kierowcami w środku sezonu. Mimo że miałem pewne okazje do jazdy autem w tym roku, nadal mam mało doświadczenia, ale jeżeli trzeba będzie, zrobię to. Myślę również, że kiedy Williams zatrudnił mnie do tej roli, również nie miał wątpliwości, na co mnie stać. To, co dzieje się obecnie, wiele krążących spekulacji, w żaden sposób na mnie nie wpływa. Wykonuję swoją pracę, a potem zobaczymy, co przyniesie przyszłość. Czasem trzeba być w dobrym miejscu i w dobrym czasie i mieć trochę szczęścia oraz ludzi wokół, którzy w ciebie wierzą” – mówi Robert Kubica. Roberto Chinchero uważa, że powrót Roberta Kubicy w sezonie 2018 jest realny, ale skomplikowany.

25 sierpnia 2018 – Portal racefans informuje, że Lance Stroll będzie mierzył fotel Force India, a w Grand Prix Włoch zastąpi go Robert Kubica.

26 sierpnia 2018 – 12. miejsce Sergeya Sirotkina i 13. Lance Strolla w Grand Prix Belgii.

28 sierpnia 2018 – Najwcześniej w Singapurze ma nastąpić debiut Lance Strolla w Force India.

2 września 2018 – Pierwsze i jedyne podwójne punkty Williamsa. W Grand Prix Włoch Lance Stroll jest 9, a Sergey Sirotkin 10.

8 września 2018 – „Lance jest naszym kierowcą i chce zmienić zespół, ale nie wiemy kiedy. Raczej dołączy jednak do Racing Point Force India. Jeżeli Lance odejdzie, bardzo prawdodpobone jest, że Robert Kubica zajmie jego miejsce w Williamsie. Zmiana nie nastąpi szybko, nadal jest bardzo dużo pytań, na które trzeba odpowiedzieć w kwestii sprzedaży Force India i jeżeli uda się znaleźć na nie odpowiedź, wszystko może przyspieszyć. Realistycznie zmiany mogą nastąpić w Sochi lub Austin” – powiedziała Claire Williams.

11 września 2018 – „Poświęciłem wiele czasu i wysiłków by mieć tę szansę i priorytetem jest by stanąć na starcie w Australii w przyszłym roku. Ale jeżeli to się nie stanie, rozważę alternatywne serie lub inne role. Tak jak powiedziałem, teraz jestem skupiony na tym, by dostać szansę” – mówi Robert Kubica w rozmowie z Autosportem.

16 września 2018 – Williams przejeżdża Grand Prix Singapuru w normalnym składzie. Lance Stroll jest 14. a Sergey Sirotkin 19.

30 września 2018 – 15. miejsce Lance Strolla i 19. Sergeya Sirotkina w Grand Prix Rosji.

7 października 2018 – Dwa ostatnie miejsca dla Williamsa w Grand Prix Japonii. Tematu wejścia Roberta Kubicy w sezonie 2018 już praktycznie nie ma. Trwa rywalizacja o miejsce na sezon 2019.

10 października 2018 – Joe Saward pisze, że możliwy jest skład Robert Kubica – George Russell w Williamsie w sezonie 2019. Według dziennikarza, Polak może liczyć na wyższe wsparcie sponsorskie.

12 października 2018 – George Russell zostaje potwierdzony jako kierowca Williamsa w sezonie 2019.



15 października 2018 – Robert Kubica gości w Polsce w ramach obchodów 15-lecia Acronisa. W trakcie konferencji upublicznione zostają taśmy z Mateuszem Morawieckim z 2012 roku, na których cieszy się z tego, że jego bank nie będzie sponsorował Roberta Kubicy, bo ten złamał rękę. Tego samego dnia Robert Kubica spotyka się z premierem, a następnie prezesem Orlenu, Danielem Obajtkiem. Pojawiają się głosy, że Orlen może wesprzeć Kubicę w walce o fotel wyścigowy na 2019 rok.

 

19 października 2018 – Najpoważniejszym kandydatem Roberta Kubicy w walce o fotel w Williamsie jest Esteban Ocon. „Chcielibyśmy zakontraktować kierowcę kalibru Estebana. Pracujemy ciężko by zatrzymać Estebana w F1. Przy obsadzie drugiego kierowcy Williams nie ma tej elastyczności i kilka innych czynników musi się zgodzić. Nadal jesteśmy na bardzo wstępnym etapie kontraktowania sponsorów. Kiedy będziemy mieli nowych partnerów, da nam to większą wolność na inne decyzje. Dlatego nie chcemy teraz przyspieszać rzeczy” – mówi Claire Williams.

19 października 2018 – Robert Kubica stawia Williamsowi ultimatum czasowe, oznajmiając, że do określonego czasu jest dostępny z wyższym budżetem. Czas ten to koniec listopada. „Nie chcę takiej sytuacji, jak w ubiegłym roku, abym w grudniu nie wiedział, co będę robił w kolejnym roku” – mówi Polak.

21 października 2018 – „Mówią, że tylko głupcy są optymistami, a w lipcu byliśmy wielkimi optymistami z Estebanem. Nie wiem zatem jakie są jego szanse, to nie nasza decyzja. Williams musi się zastanowić, kto będzie najlepszym kierowcą dla ich zespołu. Jest nie tylko Esteban, ale też Robert i potem inni i wszyscy zasługują na swoją szansę” – mówi Toto Wolff o szansach Estebana Ocona na angaż w Williamsie.

21 października 2018 – 13. i 14. miejsce, a zatem dwa ostatnie zajmują kierowcy Williamsa w Grand Prix USA.

26 października 2018 – „Szanse Estebana Ocona na angaż w Williamsie są dość ponure” – mówi Toto Wolff.

28 października 2018 – Roberto Chinchero pisze, że Robert Kubica spotkał się z Maurizio Arrivabene i otrzymał ofertę bycia kierowcą symulatora Ferrari. W międzyczasie kierowcy Williamsa zajmują 12. i 13. miejsca w Grand Prix Meksyku.

30 października 2018 – Robert Kubica przyznał, że minął termin, w którym chciał znać decyzję Williamsa w sprawie swojej przyszłości. Nie doczekał się jej, ale powinna ona podejść niebawem. Polak odniósł się również do plotek, łączących go z rolą kierowcy symulatora Ferrari. Z jego słów wynika, że miałby jeździć nie tylko po wirtualnym torze.

5 listopada 2018 – Rob Smedley odchodzi z Williamsa.

9 listopada 2018 – Autosport informuje, że Robert Kubica otrzymał ofertę na bycie kierowcą wyścigowym Williamsa w sezonie 2019.

11 listopada 2018 – 16. miejsce Sergeya Sirotkina i 18. miejsce Lance Strolla to miejsca kierowców Williamsa w Grand Prix Brazylii.

12 listopada 2018 – Auto Motor und Sport informuje, że trwa dopracowywanie szczegółów kontraktu Roberta Kubicy.

15 listopada 2018 – Robert Kubica mówi, że podjął już decyzję w sprawie startów w 2019 roku. Nie ujawnia jej jednak.

20 listopada 2018 – Otrzymujemy pewne, choć nadal nieoficjalne sygnały, że Robert Kubica zostanie ogłoszony kierowcą wyścigowym Williamsa.

22 listopada 2018 – Robert Kubica zostaje ogłoszony jako kierowca Williamsa w 2019! Powrót Roberta staje się faktem.

blank

„Po pierwsze, bardzo chciałbym podziękować wszystkim, którzy pomogli mi podczas trudnego okresu mojego życia w ciągu kilku ostatnich lat. To była pełna wyzwań podróż by wrócić do stawki Formuły 1, ale to, co wydawało się niemal niemożliwe, teraz stało się możliwe. Jestem podekscytowany tym, że będę na starcie sezonu Formuły 1 w 2019 roku. Na pewno to była długa droga by dotrzeć do tego punktu. Tym ogłoszeniem kończy się jedno wyzwanie, a zaczyna drugie czyli praca z Williamsem na torze. Nie będzie łatwo, ale ciężka praca i poświęcenie – zarówno moje, jak i George`a sprawią, że spróbujemy pomóc zespołowi być w lepszej formie i podnieść pozycję w stawce. Ten rok był trudny, ale wiele się nauczyłem i chciałbym podziękować Sir Frankowi Williamsowi i Claire za tę szansę. Powrót do stawki Formuły 1 w przyszłym sezonie będzie jednym z największych wyzwań mojego życia i jestem pewien, że ciężka praca i poświęcenie będą w stanie zmotywować zespół by osiągać dobre rzeczy wspólnie. Dziękuję ponownie wszystkim, którzy mnie wspierali i wierzyli we mnie. Będę znów w stawce za kierownicą bolidu Formuły 1 i nie mogę doczekać się ponownego ścigania”.

„Gdy spotkaliśmy się po raz pierwszy powiedziałem – jeśli macie wątpliwości, to tego nie róbmy. Bo jak będzie trudny czas, to najłatwiej będzie pokazać palcem na moją rękę. Najważniejsze, że ja wiem, co mogę zrobić. To spełnienie celu, nie marzenia. To była długa droga i chyba nie muszę przypominać, jaka to była droga. Dziękuję za doping kibiców, których teraz pozdrawiam i dziękuję. Kończy się pewien etap w moim życiu, który mi nie pasował. Wielkim wyzwaniem był powrót do F1, jeszcze większym będzie spełnienie oczekiwań, ale jak mówiłem – nie boję się i jestem gotowy. Na pewno ten rok dał mi sporo. Ten rok nie poszedł na marne i wiedziałem, że jeżeli dobrze wykorzystam ten rok, to szase na Australię 2019 będą większe. Ostatni okres był napięty, było sporo pracy. Za kulisami dużo się dzieje, to nie jest tak, że uściśnięcie dłoni decyduje i gwarantuje jazdę, to był jeździł w tym roku” – powiedział Robert Kubica w wywiadzie dla Eleven Sports.

„Im więcej mówię o przyszłym roku, tym lepiej się czuję. Wiem, czego potrzeba by być dobrym kierowcą Formuły 1 i będę się starał być jak najlepszym. Trzeba patrzeć w przyszłość. Jako kierowca będę szukał dojścia do poziomu, w którym byłem dawniej. Codziennie będą nowe wyzwania – zarówno na torze, jak i poza torem. Williams jest w takim miejscu, że większą fabrykę mamy do zrobienia w fabryce niż na torze. Do pewnego stopnia mogę w tym pomóc. Claire mówiła, że oczekuje tego ode mnie” – dodał Kubica w Eleven Sports.

„Pytanie brzmiało, co jest najlepsze dla mojej przyszłości. Nie jest sekretem, że miałem jedną bardzo mocną ofertę na moją przyszłość, ale za 10 lat trudno byłoby mi spojrzeć w lustro gdybym nie pojechał, a miałem okazję wystartować w wyścigu F1. Zastanawiałem się nad innymi ofertami, bo mam znacznie więcej do stracenia niż ludzie myślą” – powiedział Robert w wywiadzie dla Sky Sports.

 



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi