KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

8 lat minęło, ale co to znaczy? Formuła 1 w 2010 i 2018/2019 [Aktualizacja – Co tam Panie w eFŁanie]

Robert Kubica F1 Williams Renault 2010 2018

W przewidywaniach przedsezonowych, wiele osób mówi, że są ciekawi, jak poradzi sobie Robert Kubica powracając do Formuły 1 po 8 latach. Sam Robert mówi, że będzie czuł się jak debiutant. I rzeczywiście, ci, którzy regularnie jeździli w ostatnich latach, będą mieli przewagę nad Kubicą. Ale co dokładnie zmieniło się w Formule 1 od czasu, gdy jeździł w niej Robert Kubica? Przeczytajcie!

Zanim zacznę, krótkie słowo wyjaśnienia – jest oczywistym, że nie wszystko da się bezpośrednio porównać, nie mamy również pełnej wiedzy. Do obecnych zamierzam porównywać bolid z 2010 roku. Fakt, że Robert Kubica miał okazję jeździć autem na 2011 podczas testów i pracował przy tym aucie, ale testy to testy, a przejechany cały sezon to pełne poznanie auta i nabranie nawyków oraz „naturalności”, o której mówił Robert. Robert jeździł też oczywiście autami z 2012, 2014, 2017 i 2018 roku, jednak we wszystkich przypadkach, nie były to warunki wyścigowe.

Pod uwagę wezmę oczywiście Renault R30, czyli auto Roberta. Porównywał będę natomiast głównie do roku 2018 by uniknąć zarzutów, że przecież auto na 2019 również będzie nowe dla wszystkich. Łatwiej będzie jednak tym, którzy przejechali cały sezon 2018 niż Robertowi, który ostatni pełny sezon startów zaliczył w 2010 roku, a podczas testów i treningów nie jeździł niemal w ogóle tempem wyścigowym czy kwalifikacyjnym.

Główne 

2010 – Renault R3 2018 – Williams FW41 2019 – Williams FW42
Waga 620 kg 733 kg 743 kg
Długość 5050 mm Około 5500 mm ?
Szerokość 1800 mm 2000 mm 2000 mm
Wysokość 950 mm 950 mm 950 mm
Rozstaw kół przednich 1450 mm 1600 mm 1600 mm
Rozstaw kół tylnych 1400 mm 1550 mm ?
Rozstaw osi Około 3000 mm Około 3500 mm ?

Silnik

W sezonie 2010 Renault Roberta Kubicy napędzał silnik V8 2.4L bez żadnego układu hybrydowego – jedyny przypadek styczności Kubicy w warunkach bojowych z 'hybrydowym’ autem F1 to cztery pierwsze wyścigi BMW w 2009 roku, po których BMW zrezygnowało z dalszego rozwijania tej technologii. W 2010 roku wszystkie zespoły zgodziły się zrezygnować z KERS, żeby dać sobie czas na doprowadzenie tego systemu do poziomu odpowiedniego dla F1. KERS którego używał Kubica mógł maksymalnie oddać moc 82KM przez 6,6s na okrążenie i ważył około 30 kg. W 2010 roku wyłącznie spalinowe silniki ważyły minimalnie 95 kg, miały obroty ograniczone do 18 000 RPM, rozwijały prawie 800 KM, a każdy kierowca mógł użyć 8 jednostek w ciągu sezonu.

W 2018 roku w świecie jednostek napędowych F1 rządzą dwa słowa: Hybryda i niezawodność. Układ napędowy od 2014 roku to spalinowe 1.6L V6 turbo, z ograniczeniem obrotów do 15 000 RPM i limitem przepływu paliwa. Do tego układ hybrydowy, który składa się z dwóch silników elektrycznych – jednym mechanicznie połączonym z wałem korbowym silnika (ERS-K) i mogącym odzyskiwać maksymalnie 4 MJ energii na okrążenie (zarówno przy hamowaniach jak i bezpośrednio obciążając silnik) i oddawać do 2 MJ, co w przeliczeniu oznacza dodatkowe 163 KM przez ~33s, oraz drugim, mechaniczne połączonym z osią turbiny (MGU-H) służącym głównie do odzyskiwania energii gazów spalinowych ale też do poprawiania dynamiki samej turbiny – pomagając wirnikowi rozkręcić się i zapewniając szybszą reakcję na gaz. Ilość energii odzyskiwana i wydatkowana przez MGU-H nie jest objęta żadnymi limitami. Buforem energii przepływającej przez układ hybrydowy jest ważąca między 20 a 25 kg bateria. Cała jednostka waży 145 kg i według doniesień z 2018 roku w tzw „party mode” czyli trybie maksymalnego wysilenia jednostki napędowej używanym w okrążeniach kwalifikacyjnych jest w stanie osiągnąć moc maksymalną powyżej 1000 KM (w przypadku Mercedesa i Ferrari). Postępująca presja na niezawodność doprowadziła nas do limitu 3 silników spalinowych, turbin i MGU-H na sezon oraz 2 sztuk MGU-K, baterię i ECU.

Kubica stanie do walki mając za plecami dominujący od początku tzw „ery hybrydowej” silnik Mercedesa.

Poniżej porównanie najważniejszych parametrów silników w latach 2010 i 2018.

2010 – Renault R30 2018 – Mercedes-AMG F1 M09 EQ Power+
Pojemność 2400 1600
Waga 95 kg 145 kg
Moc 800 KM ponad 950 KM
Obroty maksymalne 18000 RPM 15000 RPM
Liczba cylindrów V8 V6
Turbodoładowanie Nie Tak
Liczba jednostek na sezon 8 3

Skrzynia biegów

Gdy w 2010 roku Robert jeździł w F1, kierowcy mieli do dyspozycji siedem biegów podczas jazdy do przodu i jeden wsteczny. Obecnie jest to 8 biegów do przodu i jeden wsteczny.

Aerodynamika

Zmian aerodynamicznych było przez ostatnich 8 lat bardzo dużo. Przednie i tylne (dużo szersze) skrzydło generują więcej docisku aerodynamicznego przez co zakręty można pokonywać znacznie szybciej niż było to w 2010 roku. Wyższe są zatem przeciążenia. Przednie skrzydła były w sezonie 2018 bardzo rozbudowane, przed sezonem 2019 to się zmieni i zostaną one znacznie uproszczone. Wloty powietrza są większe, zabronione jest używanie również tzw. „płetwy rekina” dostępnej w sezonie 2010.

Bardzo ważną nowością będzie dla Roberta system DRS, wprowadzony w sezonie 2011. Specjalne skrzydło (które od 2019 roku będzie o 2 cm wyższe) unosi się, redukując opór aerodynamiczny, pozwalając kierowcy jechać szybciej. DRS może być aktywowany w wyznaczonych strefach, a w wyścigu dodatkowo tylko w momencie, w którym kierowca jedzie bliżej niż 1 sekundę za rywalem.

Opony

Zacznijmy od najważniejszego – nie licząc rajdów, Robert Kubica nie przejechał w swojej seniorskiej karierze sezonu na oponach Pirelli. Miał jednak okazję przez 2 lata jeździć w F1 na slickach. Sezon 2010 był ostatnim dla Bridgestone w F1. Dodatkowo, przez 7 lat opony Pirelli mocno się zmieniały, a łatwiej było te zmiany znieść tym, którzy rokrocznie na nich jeździli.

Zmianie uległy nie tylko dostawca opon, a wraz z nim ich charakterystyka, ale również rozmiary, twardości i dostępna ich liczba. Zobaczcie:
2010 2018 2019
Producent Bridgestone Pirelli Pirelli
Rozmiar obręczy 13 cali 13 cali
13 cali
Średnica opony 660 mm 670 mm
670 mm
Szerokość opony przedniej 245 mm 305 mm
305 mm
Szerokość opony tylnej 325 mm 405 mm
405 mm
Liczba dostępnych
kompletów na Grand Prix
14 13
13
Ogólna liczba mieszanek
4
6
5
Liczba mieszanek dostępnych
na Grand Prix dla kierowcy
2
3
3

Bezpieczeństwo

Również w tym aspekcie wiele się zmieniło w ostatnich latach, mimo że i tak w 2010 roku F1 była już bardzo bezpieczna. W 2011 roku wszedł nowy standard kasków, a w 2019 roku nastąpi kolejna aktualizacja. Wizjery będą niższe, a ochrona kierowcy jeszcze lepsza.

Podwyższony został tzw. headrest czyli wyjmowany zagłówek – o 2 centymetry.

Od sezonu 2014 w Formule 1 obowiązuje system punktów karnych, zbieranych przez kierowców za przewinienia na torze. Jeżeli dany zawodnik uzbiera więcej niż 12 oczek na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, będzie musiał pauzować 1 wyścig.

Wprowadzony został także „wirtualny samochód bezpieczeństwa”. Podczas takiej wirtualnej neutralizacji kierowcy muszą ograniczyć swoją prędkość i podwyższyć czasy okrążeń o poszczególne wartości.

Najważniejszą zmianą, wprowadzoną w 2018 roku, jest system Halo, jeszcze lepiej chroniący głowę kierowców.

Osiągi

Oczywiście nie da się w stosunku 1:1 porównywać osiągów aut z 2010 i 2018 roku, gdyż zawsze pod uwagę trzeba brać zmianę warunków na torze, zmiany na samym torze oraz kierowców, którzy prowadzą bolidy. Poniżej tabela z czasami pole position na poszczególnych torach – uzyskanymi oczywiście na suchej nawierzchni.

Tor/Rok 2010 – kwalifikacje 2010 – wyścig 2018 – kwalifikacje 2018 – wyścig
Australia 1:23.919
1:28.358
1:21.164 1:25.945
Chiny 1:34.558
1:42.061
1:31.095 1:35.785
Hiszpania 1:19.995
1:24.357
1:16.173 1:18.441
Monako 1:13.826
1:15.192
1:10.810 1:14.260
Kanada 1:15.105
1:16.972 (RK)
1:10.764 1:13.864
Abu Zabi 1:39.394 1:41.274 1:34.794 1:40.867

Zobaczcie również onboardy z poszczególnych torów z porównywanych lat:
   

   

Kwalifikacje

W ostatnich latach nastąpiła zmiana długości trwania poszczególnych segmentów kwalifikacji: Z 20, 15 i 10 minut, zrobiło się 18, 15 i 12.

Z racji mniejszej liczby kierowców, odpada ich w poszczególnych segmentach mniej. W 2010 roku było to 7 i 7 ze względu na 24 kierowców. Obecnie jest to 5 i 5.

W 2011 roku wrócono również do reguły 107%. Kierowca, który w kwalifikacjach uzyskał czas słabszy niż 107% czasu zwycięzcy czasówki, nie bierze udziału w wyścigu, chyba że otrzyma na to zgodę sędziów.

Kolejną zmianą jest to, że kierowca w 2010 roku musiał startować na oponach, na których wykręcił najlepszy czas, a nie czas z Q2, tak jak jest obecnie.

Wyścig

Zmieniła się długość trwania wyścigów – nie mogą one trwać dłużej niż 2 godziny, a w przypadku przerwania, nie może minąć więcej niż 4 godziny od rozpoczęcia wyścigu do jego zakończenia.

Do końca 2010 roku team orders były oficjalnie zakazane, wróciły w sezonie 2011.

Tory

Na koniec krótka zajawka tematu, który poruszę w kolejnym przedsezonowym wpisie. W sezonie 2019 rywalizacja w Formule 1 będzie odbywała się na 21 torach z których nowych dla Roberta Kubicy będzie 5: Baku, Red Bull Ring, Sochi, Meksyk i USA.

Jest to mały fragment zmian, jakie zachodziły w autach i działaniu Formuły 1 w ostatnich latach, jednak pokazuje nam, dlaczego Robert Kubica może czuć się jak debiutant przed sezonem 2019. Jeżeli uważacie, że jeszcze jakieś zmiany powinny znaleźć się w tym zestawieniu, dajcie znać!

Za pomoc w tworzeniu tekstu dziękuję Dzidek991

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 7 czerwca
godz. 19:30 – FP1
godz. 23:00 – FP2

Sobota, 8 czerwca
godz. 18:30 – FP3
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 9 czerwca
godz. 20:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum