Dla tych, którzy są żądni wyścigowych emocji to może być ciekawy dzień – rusza bowiem sezon Formuły E, który ze względu na zmiany zasad, a przede wszystkim bolidów, może być najbardziej emocjonującym w historii. Dziś poznamy formę poszczególnych ekip na start sezonu oraz dowiemy się, który z debiutantów najlepiej wejdzie do rywalizacji. Może będzie to Felipe Massa?
Harmonogram dnia
godz. 5:00 – Pierwszy trening (odwołany ze względu na ulewę nad torem)
godz. 7:00 – Drugi trening (przesunięty przez opady deszczu)
godz. 8:50 – Kwalifikacje
godz. 13:05 – Wyścig
Transmisja
Wyścigi Formuły E możecie oglądać na żywo w Eurosporcie, ale także na YouTube na oficjalnym kanale Formuły E. Transmisje z poszczególnych sesji uruchomicie poniżej:
Samochody
Od tego sezonu, Formuła E będzie używała samochodów drugiej generacji, które mają wytrzymywać całą długość wyścigu. Wyższa moc i akumulatory, a do tego znacznie zmieniony wygląd aut (wraz z systemem Halo) mogą zapowiadać całkiem ciekawy sezon.
Samochody są obecnie 16 cm dłuższe (5,16 metra), 2,5 centymetra wyższe i mają mniejszą wagę minimalną – 900 kg. Moc maksymalna zwiększyła się do 250kw, a zatem do 335 koni mechanicznych. W wyścigu jest to 200kw (270KM). Prędkość maksymalna skoczyła z 225 km/h do 280 km/h.
Auta nie będą zatem wymagały zjazdu do pit-stopu, chyba że dojdzie np. do przebicia opony.
Przebieg rywalizacji
Przed każdym E-Prix odbywają się dwie sesje treningowe – pierwsza trwa 45 minut, a druga 30 minut. Sesja kwalifikacyjna trwa godzinę, a kierowcy są w niej podzieleni na grupy, zgodnie z pozycją w mistrzostwach. W pierwszym wyścigu decyduje kolejność z poprzedniego sezonu. W poszczególnych grupach, każdy kierowca ma 6 minut na ustanowienie najlepszego czasu. Autorzy 6 najlepszych wyników wchodzą do Super Pole, gdzie wyjeżdżają oni pojedynczo. To tam decyduje się ustawienie na najwyższych polach startowych.
Sam wyścig trwa 45 minut, a ostatnie okrążenie zaczyna się wówczas, gdy lider przekracza linię mety po upływie przewidzianego czasu. Nowością w tym sezonie będzie Attack Mode. W wyznaczonej strefie, poza linią wyścigową, kierowca będzie mógł aktywować dodatkowe 25kW mocy.
Utrzymany został Fanboost, a zatem dodatkowa moc płynąca z… głosowania kibiców. Kończy się ono 15 minut przed wyścigiem, a nagrodę za popularność otrzymuje 5 kierowców.
System punktowy w Formule E jest identyczny z systemem znanym w Formule 1, ale przyznawane są również dodatkowe punkty. Zwycięzca kwalifikacji dostaje 3 punkty, a autor najszybszego okrążenia 1 punkt.
Aktualizacja
Poniżej zobaczycie wyniki kwalifikacji.