Przed nami nocny wyścig Formuły 1! Grand Prix Singapuru 2018 będzie przebiegało nie tylko po zmroku, ale zapewne również… w deszczu. Prognozy pogody zwiastują nam bardzo emocjonujący weekend, którego atmosferę dodatkowo podgrzewają walka o mistrzostwo świata oraz kolejne plotki transferowe. Przeczytajcie pełną zapowiedź Grand Prix Singapuru z wypowiedziami, informacjami o torze, oponach, pogodzie, relacjach telewizyjnych i nie tylko!
Wypowiedzi Williamsa
„Zmierzamy na tor Marina Bay – jest to słynny tor, na którym odbywa się nocny wyścig i panuje tu unikatowa, niespotykana nigdzie indziej atmosfera. Tor wymaga dużej siły docisku aerodynamicznego i dużej przyczepności mechanicznej, jest wymagający dla samochodów, członków ekip i kierowców. Mentalnie to jeden z najtrudniejszych wyścigów w kalendarzu, gdyż nie ma praktycznie żadnych okazji by się zrelaksować podczas okrążenia. Do tego trzeba dodać dużą wilgotność i upał. Wyścig niemal zawsze trwa pełne dwie godziny ze względu na swoją charakterystyczną prędkość, podobną do Monako, ale jest rozgrywany na dystansie 305 kilometrów, a nie 260, jak w Monako. Inżynierowie i mechanicy również są testowani w ekstremalnych warunkach, a samochody dochodzą do granic możliwości. Wszystko to tworzy widowisko na torze, szczególnie pod koniec wyścigu. To będzie jeszcze potęgowane faktem, że tegoroczne auta F1 są najszybszymi w historii. Z perspektywy Williamsa, zespół zmierza do Singapuru zmotywowany po podwójnych punktach we Włoszech. Oczywiście dobrze byłoby sobie zasłużyć na te punkty na torze, jednak obaj kierowcy zasługiwali na nie i dobrze dla Sergeya, że osiągnął swoje pierwsze. Mamy nadzieję, że będzie ich jeszcze wiele w F1” – powiedział Paddy Lowe.
Lance Stroll startował w Singapurze raz – w ubiegłym roku zajął 8. miejsce, korzystając na wypadkach rywali, ale również prezentując się z dobrej strony.
„Oczywiście w tym roku wiem, czego oczekiwać na Marina Bay Street Circuit. Jest ciasny i kręty i jest jednym z najbardziej wymagających mentalnie i fizycznie torów, szczególnie w gorącu i przy dużej wilgotności. Mam wspaniałe wspomnienia z ubiegłego roku. Startowałem z 18. miejsca i skończyłem ósmy. To był szalony wyścig z deszczem przed startem i byłem w stanie zyskać pięć miejsc na pierwszym okrążeniu. Po tym jak tor przesechł, wszystko zależało od strategii. To był trudny weekend, a my zdobyliśmy sporo punktów, co było wspaniałe, podobnie jak impreza po wyścigu” – mówi Lance Stroll.
Sergey Sirotkin nie miał jeszcze okazji jeździć bolidem Formuły 1 po torze Marina Bay i nie może doczekać się poznania tego obiektu.
„Singapur jest jednym z tych wyścigów, których nie mogę się najbardziej doczekać. Było bardzo miło odwiedzić pewne dobrze znane europejskie tory, ale czuję, że to dobry czas na rozpoczęcie wyścigów pozaeuropejskich i poznanie nowych torów. Singapur jest miejscem, w którym każdy chce jeździć. To bardzo wymagający tor, co może potencjalnie dać nam wiele nadziei więc bardzo na niego czekam. Byłem tu już wcześniej, ale nie jeździłem po torze. To szczególny weekend, podczas którego mamy nocny wyścig ale rozgrywany o europejskiej porze” – powiedział Sergey Sirotkin.
Harmonogram weekendu
Czwartek, 13 września
godz. 12:00 – Konferencja prasowa kierowców (Hamilton, Hartley, Magnussen, Raikkonen)
Piątek, 14 września
godz. 9:00 – 9:45 – Trening Porsche Carrera Cup Asia
godz. 10:30 – 12:00 – Pierwszy trening F1
godz. 12:30 – Konferencja prasowa szefów ekip (Ferrari, McLaren, Haas, Sauber)
godz. 13:45 – 14:00 – Trening Ferrari Challenge
godz. 14:30 – 16:00 – Drugi trening F1
Sobota, 15 września
godz. 8:40 – 9:10 – Kwalifikacje Ferrari Challenge
godz. 9:50 – 10:20 – Kwalifikacje Porsche Carrera Cup
godz. 10:50 – 11:20 – Pierwszy wyścig Ferrari Challenge
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
Niedziela, 16 września
godz. 9:30 – 10:05 – Wyścig Porsche Carrera Cup Asia
godz. 10:55 – 11:25 – Ferrari Challenge
godz. 14:10 – 16:10 – Wyścig F1
Relacje telewizyjne
Informacje o torze
Tor Marina Bay to obiekt uliczny, tworzony na ulicach Singapuru. Liczy sobie 5 063 metry. Kierowcy przejadą po nim 61 okrążeń, co da 308,828 km dystansu wyścigowego.
Najdłuższa prosta toru liczy sobie 823 metry, a kierowcy rozwijają na niej prędkość 323 kilometrów na godzinę. Średnia prędkość całego okrążenia to 170 km/h. Rekordzistą toru jest Lewis Hamilton, który w ubiegłym roku uzyskał tu 1:45.008.
Po torze kierowcy poruszają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wymaga on maksymalnej przyczepności i wysokiego chłodzenia. Podczas okrążenia bolid zużywa 1,72 kg paliwa, a kierowcy jadą z gazem w podłodze przez zaledwie 48% okrążenia.
Pogoda
Zapowiada się interesująco. Przez wszystkie dni ma padać, a podczas wyścigu szansa na deszcz, a nawet burze, wynosi 80%.
Opony
Występy Roberta
Historię występów Roberta Kubicy w Grand Prix Singapuru przeczytacie TUTAJ.
Występy Williamsa
2017: 8. Lance Stroll, 11. Felipe Massa
2016: 12. Felipe Massa, DNF Valtteri Bottas
2015: 5. Valtteri Bottas, DNF Felipe Massa
2014: 5. Felipe Massa, 11. Valtteri Bottas
2013: 11. Pastor Maldonado, 13. Valtteri Bottas
2012: 18. Bruno Senna, DNF Pastor Maldonado
2011: 11. Pastor Maldonado, 13. Rubens Barichello
2010: 6. Rubens Barichello, 10. Nico Rosberg (7. Robert Kubica)
2009: 9. Kazuki Nakajima, 11. Nico Rosberg (8. Robert Kubica)
2008: 2. Nico Rosberg, 8. Kazuki Nakajima (11. Robert Kubica)