KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Łobuzy czyli punkty karne w F1 i ich „zdobywcy” [Aktualizacja 2]

blank

Trzecie miejsce zajmuje Sergey Sirotkin pod względem aktualnej liczby punktów karnych za przewinienia w Formule 1. Daleko mu jednak do lidera i rekordzisty całej F1, Romaina Grosjeana, który musi się pilnować, gdyż jest dość blisko swojej drugiej pauzy w karierze. Rosjanin jest jednak niechlubnym liderem innej kategorii. Kto jest największym łobuzem obecnej F1? Kto jeździ najczyściej?

(Tekst ten ma charakter ciekawostkowy, nie ma na celu wskazywania czy szukania szansy Roberta Kubicy na powrót do wyścigu F1 poprzez wykluczenie innego kierowcy).

Punkty karne zostały wprowadzone w sezonie 2014 aby utemperować kierowców i wprowadzić dla nich przejrzysty system kar, który może skutkować nawet koniecznością pauzy w rundzie Mistrzostw Świata. Aby to się stało, dany kierowca w ciągu roku musi zebrać 12 punktów karnych. Warto nadmienić, że po roku od Grand Prix, w którym punkty zostały przyznane, kasują się one zawodnikowi.

W sezonie 2014 przyznano ich 30, a najwięcej zgarnął oczywiście… Pastor Maldonado – pięć. Taką samą liczbe zebrał też Marcus Ericsson. Szwed jest jednym z rekordzistów nowego systemu – wraz z Serio Perezem otrzymywał punkty w każdym sezonie od momentu wprowadzenia systemu punktów karnych.

W sezonie 2015 przyznano 48 punktów karnych, a najwięcej zgarnął ich… Max Verstappen – aż 8. Na drugim miejscu był Pastor Maldonado.

Rok później 8 punktów zdobył ten, którego Verstappen zastąpił w Red Bullu, a zatem Danil Kvyat, który teraz prawdpodobnie znów pojawi się w F1. 7 punktów trafiło na konto Estebana Gutierreza, a łącznie w tamtym sezonie przyznano aż 72 punkty karne i jest to rekord dotychczasowych sezonów z punktami.

W ubiegłym sezonie przyznano „tylko 56” punktów karnych, a największy udział w tej liczbie miał znów Danil Kvyat. Po sześć punktów zdobyli kierowcy Haasa – Kevin Magnussen i Romain Grosjean.

To właśnie Francuz jest – wspólnie z Sergeyem Sirotkinem – liderem klasyfikacji punktów karnych otrzymanych w sezonie 2018. Mają ich po sześć. Jednak z racji tego, że Grosjean ma jeszcze punkty z ubiegłego roku, to obecnie ma ich 9 na swoim koncie i „prowadzi” w klasyfikacji obecnie posiadanych puntów. 1 punkt wygaśnie mu 29 października, a dwa 12 listopada. Jeżeli zatem w czterech najbliższych grand prix Francuz zdobędzie łącznie 3 punkty karne, będzie pauzował przez jeden wyścig. 5 punktów do karencji brakuje jeszcze Marcusowi Ericssonowi.

Jedynymi z obecnych kierowców F1, którzy nie mają aktualnego punktu karnego są Charles Leclerc, Esteban Ocon oraz Lewis Hamilton.

Oto aktualna liczba punktów karnych kierowców:

blank

Poniżej zobaczycie zestawienie za co je otrzymali i kiedy im one wygasają.

blank

Warto dodać, że Sergey Sirotkin, Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Carlos Sainz oraz Daniel Ricciardo zdobyli swoje punkty wyłącznie w sezonie 2018.

Z czysto statystycznych pobudek można pobawić się jeszcze tymi danymi. Liderami łącznej klasyfikacji zdobytych punktów kiedykolwiek są Romain Grosjean oraz Marcus Ericsson. Mają ich 18, a to oznacza, że średnio na sezon zdobywają 3,6 punkta. Trzecie miejsce w tej klasyfikacji zajmuje Danil Kvyat, który zdobył 17 punktów, dokonał tego jednak w ciągu 4 sezonów, a zatem jego średnia to 4,25.

Co ciekawe, liderem klasyfikacji średniej liczby punktów na jeden sezon jest… Sergey Sirotkin. Mimo że sezon przecież jeszcze i za nami dopiero 15 wyścigów. Średnia Sirotkina na sezon powinna wynosić zatem nie 6 a ponad 8. Najniższą średnią na sezon – zaledwie 0,4 punkta ma Daniel Riccardo. Poniżej 1 mają również Lewis Hamilton i Fernando Alonso.

Jest 8 kierowców, którzy mimo, że startowali od 2014 roku w przynajmnej jednym wyścigu w sezonie, nie zdobyli punktów karnych.

Kierowcami, którzy nigdy nie zdobyli punktów karnych, mimo że jeździli w wyścigach F1 w sezonie 2014 lub późniejszym są Max Chilton (16 startów w sezonie 2014), Kamui Kobayashi (15 startów w sezonie 2014), Will Stevens (18 startów w sezonach 2014 i 2015), Paul di Resta (1 start w sezonie 2017), Alexander Rossi (5 startów w sezonie 2015), Antonio Giovinazzi (2 starty w sezonie 2017) i Charles Leclerc (15 startów w sezonie 2018).

blank

Jeszcze bardziej miarodajna jest liczba punktów karnych zdobytych na wyścig. I tu jak się okazuje zdecydowanym liderem jest… Sergey Sirotkin. W 15 wyścigach zdobywa średnio 0,4 punkta na wyścig. Dość daleko za nim jest Rio Haryanto, który średnio co trzeci swój wyścig zdobywał punkt karny. Trzeci w tej klasyfikacji jest Pastor Maldonado. Najczyściej z kierowców, którzy kiedykolwiek zdobyli punkty jeźdżą Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton i Fernando Alonso.

Poniżej zobaczycie zestawienie punktów karnych zdobytych na wyścig.

blank

Aktualizacja

Sebastian Buemi podpisał kontrakt na starty w Formule E. Jego partnerem w ekipie Nissan Nismo będzie Alexander Albon.

Aktualizacja 2

Sobota w Rapallo

Robert Kubica w najbliższą sobotę, 22 września weźmie udział a wystawie motoryzacyjnej, na której zobaczyć będzie można m.in. auta Formuły 1 z lat 60. Oprócz niego pojawią się tam również Giorgio Piola czy Aldo Costa. Odbędzie się ona w hotelu Excelsior we włoskim Rapallo.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum