KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Co mówi Szczepaniak do Kubicy? [Aktualizacja niedziela godz. 12 – Kubica o pilocie, Kubica 6. w Plebiscycie – film z testów]

blank

Przez ostatni tydzień wszyscy ekscytowaliśmy się „onboardami” Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka z Janner Rallye, które są niesamowite dla wszystkich kibiców Polaków. Robert pokazuje w nich świetną jazdę i współpracę z nowym pilotem. Zgodnie z Waszymi prośbami przedstawiam bardzo krótkie wyjaśnienie notatek rajdowych.

„Za 100 metrów jest prawy bardzo ostry, zakręt, nie będący nawrotem, który powinieneś pokonać na 3 biegu bez cięcia. Znajduje się na nim trochę żwiru, a potem zakręt ten przechodzi w lewy zakręt” – długi opis, prawda? Szczególnie gdy jedzie się autem rajdowym ponad 150 km/h i walczy się o ułamki sekund. Pilot musi jednak przekazać taką informację kierowcy, a aby mógł to szybko uczynić, wykorzystuje serię skrótów, które dają kierowcy obraz tego, co czeka go na trasie.

Każda załoga tworzy swój system komunikacji, ma go również załoga Kubica/Szczepaniak i w zgodnej opinii ludzi ze środowiska rajdowego, jest on dość unikalny. Zapraszam na jego krótkie przedstawienie – są to komendy używane przez Roberta i Macieja.

Zacznijmy zatem od początku. Załoga tworzy opis przejeżdżając OS samochodem cywilnym. Zazwyczaj są to auta z rajdowym zacięciem – np. Kubica używa białego Mitsubishi Lancera. Auto ma klatkę bezpieczeństwa, ale trzeba podkreślić, że kierowcy muszą podczas zapoznania jechać zgodnie z przepisami, co utrudnia im zadanie. Cechą charakterystyczną auta jest kierownica zaklejona taśmą z opisanymi numerami od 0-7 – to kąty wychylenia kierownicy, pomagające opisać zakręt. Oto kierownica poprzedniego auta Roberta do zapoznań.

blank

Jak da się zauważyć podczas oglądania onboardów, załoga nie komunikuje się przed startem – nie ma zatem komendy Szczepaniaka mówiącej np. 5 sekund do startu, czy wręcz odliczającej sekundy, jak to czynią niektóre załogi.

Następnie padają liczby i od nich zaczniemy nasz krótki słowniczek:

50, 70, 100 etc. – to liczba metrów, oczywiście orientacyjna do zakrętu.

0-7 – stopień trudności zakrętu/określenie jego kąta – 0 to nawrót, 7 to bardzo łagodny, niemal niezauważany łuk.

Plus/Minus – oznacza to, że na wyjściu z zakrętu należy przyspieszać albo zwalniać, ewentualnie, że zakręt można przejechać nieco szybciej niż wskazuje na to liczba od 0-7.

Krótki/media/długi/w ch*j długi – długość zakrętu.

Nie widać – ślepy zakręt, którego wyjścia nie widać.

Zacisk – zakręt zacieśniający się, stający się jeszcze ostrzejszym.

Otwiera – Łagodne wyjście z zakrętu.

Nawierzchnia:

Lód – lód na trasie

Lodzik – delikatne oblodzenie na trasie.

Gnój – ogromne zanieczyszczenia na trasie, bardzo duże błoto

Syf – zanieczyszczenia, żwir, piach na trasie.

Syfek – małe zanieczyszczenia, drobny żwir, którego jest mało.


Ślisko – ślisko na trasie.

Błoto – błoto na trasie.

Polecenia:

Hamuj– polecenie hamowania dla kierowcy, konieczność znacznego zredukowania prędkości przed kolejnym zakrętem.


Głęboko – głębokie cięcie zakrętu.

SI – najpewniej w opisie Macieja i Roberta oznacza to cięcie zakrętu.

Zahacz – pomiędzy cięciem, a zakazem cięcia – zahaczenie zakrętu jednym kołem, ale bez wyjazdu.

NO – najpewniej w opisie Macieja i Roberta oznacza „nie ciąć”.

Późno/Bardzo późno – moment wejścia w zakręt.

Zostań – polecenie dla kierowcy, aby został po tej stronie drogi, po której był zakręt – zazwyczaj po np. prawym zakręcie jest wyjście szeroko do lewej. Komenda „zostań” mówi, aby kierowca tego nie robił.

Slow/fast – określenie wejścia w zakręt.

W bok – kierunek skrętu na skrzyżowaniu, zjazd z głównej drogi.

Określenia „pomocnicze”:

Ch*jowy – prawdopodobnie rodzaj „wykrzyknika”.

Mega, max – podkreślenie, wyolbrzymienie.

Chudo – wąska partia drogi na trasie.

Drzewo, zebra, dom itp. – swoisty „punkt nawigacyjny” – załóżmy że pomiędzy zakrętami jest kilkaset metrów czy ponad kilometr prostej, a zakrętu nie widać – wówczas załoga wyznacza sobie punkt nawigacyjny, aby lepiej określić odległość. Ponadto służy to również sprawdzeniu bycia w „odpowiednim miejscu” opisu.

Niewiadoma:

PI – pomimo konsultacji, nie udało mi się ustalić, co oznacza ta komenda

Zdaję sobie sprawę, że mogą wśród Was pojawić się rozbieżności co do
interpretacji poszczególnych komend, dlatego proszę o spokojną dyskusję w
komentarzach. Jeżeli przegapiłem dane polecenie, proszę Was o
informację. Dodam jeszcze tylko, że konsultowałem się przy tworzeniu tego wpisu z Mateuszem Tutajem, byłym świetnym kierowcą rajdowym, a ostatnio pilotem Rafała Grzesińskiego. Dziękuję również Wam za pomoc w tworzeniu tego wpisu.

A teraz pora na sprawdzenie powyższego w praktyce, mam nadzieję, że oglądanie poniższych onboardów będzie dla Was teraz bardziej przejrzyste:

A ponieważ Rajd Monte Carlo zaczyna się dość wcześnie, bo już w czwartek zostaną rozegrane pierwsze OS-y, to już jutro ukaże się pełna zapowiedź tej imprezy, która rozpocznie sezon WRC.

Aktualizacja godz. 11:55

Poniżej zobaczycie kolejny film z testów Roberta Kubicy:

Aktualizacja godz. 19:20


Poniżej zobaczycie wypowiedź Roberta Kubicy dotyczącą współpracy z Maciejem Szczepaniakiem.

Aktualizacja godz. 20:20


O godz. 20:30 w TVP 1 rozpocznie się transmisja Gali Mistrzów Sportu, na której poznamy najlepszą 10-tkę Plebiscytu Przeglądu Sportowego na najlepszego sportowca Polski. Liczymy na dobre miejsce Roberta, będzie można na niego głosować jeszcze podczas gali za pomocą SMS-ów. TUTAJ strona wydarzenia na Facebooku.

Aktualizacja godz. 22:45

Robert Kubica zajął 6. miejsce w Plebiscycie Przeglądu Sportowego na najlepszego sportowca Polski. Wygrała Justyna Kowalczyk. Roberta oczywiście nie było na gali, nie nagrał również filmu dla zgromadzonych, a nagrodę w jego imieniu odebrał Marcin Czachorski.

Wiemy oczywiście, że Robertowi nie zależało na wyniku w tym plebiscycie, mimo wszystko wydaje się, że jego ubiegłoroczne osiągnięcia, szczególnie biorąc pod uwagę wydarzenia ostatnich 3 lat, powinny być bardziej docenione. 

Aktualizacja niedziela

Poniżej zobaczycie film z wręczenie Robertowi statuetki za 6. miejsce:

Aktualizacja godz. 12:00


Poniżej zobaczycie kolejny film z testów Roberta Kubicy.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi