Przez ostatni tydzień wszyscy ekscytowaliśmy się „onboardami” Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka z Janner Rallye, które są niesamowite dla wszystkich kibiców Polaków. Robert pokazuje w nich świetną jazdę i współpracę z nowym pilotem. Zgodnie z Waszymi prośbami przedstawiam bardzo krótkie wyjaśnienie notatek rajdowych.
„Za 100 metrów jest prawy bardzo ostry, zakręt, nie będący nawrotem, który powinieneś pokonać na 3 biegu bez cięcia. Znajduje się na nim trochę żwiru, a potem zakręt ten przechodzi w lewy zakręt” – długi opis, prawda? Szczególnie gdy jedzie się autem rajdowym ponad 150 km/h i walczy się o ułamki sekund. Pilot musi jednak przekazać taką informację kierowcy, a aby mógł to szybko uczynić, wykorzystuje serię skrótów, które dają kierowcy obraz tego, co czeka go na trasie.
Każda załoga tworzy swój system komunikacji, ma go również załoga Kubica/Szczepaniak i w zgodnej opinii ludzi ze środowiska rajdowego, jest on dość unikalny. Zapraszam na jego krótkie przedstawienie – są to komendy używane przez Roberta i Macieja.
Zacznijmy zatem od początku. Załoga tworzy opis przejeżdżając OS samochodem cywilnym. Zazwyczaj są to auta z rajdowym zacięciem – np. Kubica używa białego Mitsubishi Lancera. Auto ma klatkę bezpieczeństwa, ale trzeba podkreślić, że kierowcy muszą podczas zapoznania jechać zgodnie z przepisami, co utrudnia im zadanie. Cechą charakterystyczną auta jest kierownica zaklejona taśmą z opisanymi numerami od 0-7 – to kąty wychylenia kierownicy, pomagające opisać zakręt. Oto kierownica poprzedniego auta Roberta do zapoznań.
Jak da się zauważyć podczas oglądania onboardów, załoga nie komunikuje się przed startem – nie ma zatem komendy Szczepaniaka mówiącej np. 5 sekund do startu, czy wręcz odliczającej sekundy, jak to czynią niektóre załogi.
Następnie padają liczby i od nich zaczniemy nasz krótki słowniczek:
50, 70, 100 etc. – to liczba metrów, oczywiście orientacyjna do zakrętu.
0-7 – stopień trudności zakrętu/określenie jego kąta – 0 to nawrót, 7 to bardzo łagodny, niemal niezauważany łuk.
Plus/Minus – oznacza to, że na wyjściu z zakrętu należy przyspieszać albo zwalniać, ewentualnie, że zakręt można przejechać nieco szybciej niż wskazuje na to liczba od 0-7.
Krótki/media/długi/w ch*j długi – długość zakrętu.
Nie widać – ślepy zakręt, którego wyjścia nie widać.
Zacisk – zakręt zacieśniający się, stający się jeszcze ostrzejszym.
Otwiera – Łagodne wyjście z zakrętu.
Nawierzchnia:
Lód – lód na trasie
Lodzik – delikatne oblodzenie na trasie.
Gnój – ogromne zanieczyszczenia na trasie, bardzo duże błoto
Syf – zanieczyszczenia, żwir, piach na trasie.
Syfek – małe zanieczyszczenia, drobny żwir, którego jest mało.
Ślisko – ślisko na trasie.
Błoto – błoto na trasie.
Polecenia:
Hamuj– polecenie hamowania dla kierowcy, konieczność znacznego zredukowania prędkości przed kolejnym zakrętem.
Głęboko – głębokie cięcie zakrętu.
SI – najpewniej w opisie Macieja i Roberta oznacza to cięcie zakrętu.
Zahacz – pomiędzy cięciem, a zakazem cięcia – zahaczenie zakrętu jednym kołem, ale bez wyjazdu.
NO – najpewniej w opisie Macieja i Roberta oznacza „nie ciąć”.
Późno/Bardzo późno – moment wejścia w zakręt.
Zostań – polecenie dla kierowcy, aby został po tej stronie drogi, po której był zakręt – zazwyczaj po np. prawym zakręcie jest wyjście szeroko do lewej. Komenda „zostań” mówi, aby kierowca tego nie robił.
Slow/fast – określenie wejścia w zakręt.
W bok – kierunek skrętu na skrzyżowaniu, zjazd z głównej drogi.
Określenia „pomocnicze”:
Ch*jowy – prawdopodobnie rodzaj „wykrzyknika”.
Mega, max – podkreślenie, wyolbrzymienie.
Chudo – wąska partia drogi na trasie.
Drzewo, zebra, dom itp. – swoisty „punkt nawigacyjny” – załóżmy że pomiędzy zakrętami jest kilkaset metrów czy ponad kilometr prostej, a zakrętu nie widać – wówczas załoga wyznacza sobie punkt nawigacyjny, aby lepiej określić odległość. Ponadto służy to również sprawdzeniu bycia w „odpowiednim miejscu” opisu.
Niewiadoma:
PI – pomimo konsultacji, nie udało mi się ustalić, co oznacza ta komenda
Zdaję sobie sprawę, że mogą wśród Was pojawić się rozbieżności co do
interpretacji poszczególnych komend, dlatego proszę o spokojną dyskusję w
komentarzach. Jeżeli przegapiłem dane polecenie, proszę Was o
informację. Dodam jeszcze tylko, że konsultowałem się przy tworzeniu tego wpisu z Mateuszem Tutajem, byłym świetnym kierowcą rajdowym, a ostatnio pilotem Rafała Grzesińskiego. Dziękuję również Wam za pomoc w tworzeniu tego wpisu.
A teraz pora na sprawdzenie powyższego w praktyce, mam nadzieję, że oglądanie poniższych onboardów będzie dla Was teraz bardziej przejrzyste:
A ponieważ Rajd Monte Carlo zaczyna się dość wcześnie, bo już w czwartek zostaną rozegrane pierwsze OS-y, to już jutro ukaże się pełna zapowiedź tej imprezy, która rozpocznie sezon WRC.
Aktualizacja godz. 11:55
Poniżej zobaczycie kolejny film z testów Roberta Kubicy:
Aktualizacja godz. 19:20
Poniżej zobaczycie wypowiedź Roberta Kubicy dotyczącą współpracy z Maciejem Szczepaniakiem.
Aktualizacja godz. 20:20
O godz. 20:30 w TVP 1 rozpocznie się transmisja Gali Mistrzów Sportu, na której poznamy najlepszą 10-tkę Plebiscytu Przeglądu Sportowego na najlepszego sportowca Polski. Liczymy na dobre miejsce Roberta, będzie można na niego głosować jeszcze podczas gali za pomocą SMS-ów. TUTAJ strona wydarzenia na Facebooku.
Aktualizacja godz. 22:45
Robert Kubica zajął 6. miejsce w Plebiscycie Przeglądu Sportowego na najlepszego sportowca Polski. Wygrała Justyna Kowalczyk. Roberta oczywiście nie było na gali, nie nagrał również filmu dla zgromadzonych, a nagrodę w jego imieniu odebrał Marcin Czachorski.
Wiemy oczywiście, że Robertowi nie zależało na wyniku w tym plebiscycie, mimo wszystko wydaje się, że jego ubiegłoroczne osiągnięcia, szczególnie biorąc pod uwagę wydarzenia ostatnich 3 lat, powinny być bardziej docenione.
Aktualizacja niedziela
Poniżej zobaczycie film z wręczenie Robertowi statuetki za 6. miejsce:
Aktualizacja godz. 12:00
Poniżej zobaczycie kolejny film z testów Roberta Kubicy.
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy