To był zdecydowanie bardzo ciekawy rok w wykonaniu Roberta Kubicy, które jeździł autami zarówno na rajdowych trasach, jak i na torze i w symulatorze. Był to również rok bardzo udany, zwieńczony zdobyciem mistrzostwa Świata WRC2 i podpisaniem kontraktu na starty w WRC. Poniżej telegraficzny skrót najważniejszych wydarzeń ze sportowego roku Roberta Kubicy.
17 stycznia – dowiadujemy się, że Robert Kubica będzie testował samochód DTM i że ma już za sobą test w aucie Renault Megane Trophy.
24 stycznia – Robert testuje Mercedesa AMG C-Coupe DTM. Polak wykręca świetne czasy na torze Ricardo Tormo w Walencji. Pojawia się propozycja startów Kubicy w tej serii w 2013 roku
Luty
19 lutego – dowiadujemy się, że Robert Kubica jednak nie będzie kierowcą Mercedesa w serii DTM. Wszystko wskazuje na to, że Polak wybierze starty w rajdach.
27 lutego – Toto Wolff, szef Mercedesa, mówi, że jest jeszcze za wcześnie na starty Roberta Kubicy w DTM. Według niego Polak najpierw „Musi pozbyć się swoich demonów”.
28 lutego – Yves Matton potwierdza, że trwają rozmowy z Robertem Kubicą w sprawie startów w serii ERC.
Marzec
4 marca – Citroen potwierdził, że Robert Kubica będzie startował w serii WRC i ERC w roku 2013
11 marca – były pilot Michała Sołowowa, Maciej Baran, zostaje pilotem Roberta Kubicy na 2013 rok. Panowie umawiają się na 3-letnią współpracę o ile Robert pozostanie w rajdach
14 marca – na oficjalnej konferencji prasowej w Warszawie Robert Kubica przedstawia swoje plany na 2013 rok. Jego oficjalnym sponsorem będzie Grupa Lotos, a Kubica wystartuje w 7 rundach WRC i czterech rundach ERC.
21-23 marca – Robert Kubica bierze udział w pierwszym rajdzie – Wysp Kanaryjskich. Polak jest bardzo szybki – pierwsze miejsce na odcinku testowym, a następnie wygrane wszystkie 8 OS-ów pierwszego dnia. Drugi dzień rajdu nie zaczął się jednak pomyślnie dla Roberta. Najpierw
Jan Kopecky odrobił 1 sekundę z ponad minutowej straty do Kubicy, a
potem Polak zaliczył zderzenie z barierą, po którym pożegnał się z
rywalizacją. Na pocieszenie, Kubica otrzymuje Colin McRae Trophy dla najbardziej efektownie jadącego kierowcy.
28 marca – Robert Kubica otrzymuje 74 numer startowy w sezonie 2013 WRC
Kwiecień
6 kwietnia – Robert Kubica zajmuje 5. miejsce w Fafe Rally Sprint – rozgrzewce przed Rajdem Portugalii
12-14 kwietnia – Kubica bierze udział w Rajdzie Portugalii, pierwszej rundzie sezonu WRC. Po wielu kłopotach – najpierw z oponami, potem z hydrauliką w aucie, Polak zajmuje ostatecznie 6. miejsce, zdobywając swoje pierwsze punkty w WRC2.
22-25 kwietnia – Robert i Maciej biorą udział w Rajdzie Azorów (ERC), gdzie po dachowaniu zajmują ostatecznie 6. miejsce
Maj
8 maja – Niki Lauda wyjawia, że Kubica współpracuje z Mercedesem i testuje w symulatorze F1 tego zespołu.
17 maja – Polacy biorą udział w Rajdzie Korsyki, gdzie spisują się świetnie, aż do awarii systemu paliwowego, który uniemożliwił im dojechanie do mety.
31 maja – Kubica rozpoczyna Rajd Akropolu, swoją drugą rundę WRC. Od początku spisuje się świetnie i wygrywa rajd, inkasując 25 punktów do klasyfikacji WRC2.
Czerwiec
8 czerwca – Robert udziela bardzo ciekawego wywiadu dla BBC: „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód
musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że
rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że
widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale
jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze” – mówi Robert.
21 czerwca – Kolejny rajd w WRC – Kubica jedzie w kolejnej imprezie – Rajdzie Sardynii – szybko zyskuje ogromną przewagę i dowozi zwycięstwo do mety. Jednocześnie zdobywa swój pierwszy punkt do klasyfikacji WRC.
30 czerwca – Yves Matton mówi, że Robert Kubica będzie doradcą Citroena przy przygotowaniu samochodu WTCC na 2014 rok. Belg stwierdza, że chciałby aby Robert wystartował w przynajmniej jednym wyścigu tej serii.
Lipiec
29 lipca – Robert Kubica i Maciej Baran przystępują do Rajdu Finlandii, jednej z najbardziej wymagających rund WRC w sezonie. Polacy jadą bardzo dobrze i przegrywają tylko z bardzo doświadczonym na tych trasach Jaari Ketomaą. Kolejne 18 punktów do klasyfikacji WRC2 sprawia, że Kubica staje się jednym z głównych kandydatów do zdobycia tytułu.
Sierpień
21 sierpnia – rozpoczyna się zwycięski marsz Roberta Kubicy. W Rajdzie Niemiec Polak zdecydowanie wygrywa, zajmując jednocześnie 5. miejsce w całej imprezie. Oznacza to najwyższe miejsce w historii polskich startów w WRC.
28 sierpnia – Dowiadujemy się, że Robert odmówił podpisania kontraktu z Hyundaiem, który rozpoczyna starty w WRC w 2014 roku
Wrzesień
9 września – Robert Kubica zalicza bardzo groźny wypadek podczas przygotowań do Rajdu Polski, ostatniej rundy ERC, w której wystartuje w tym roku. Zawiodło zawieszenie, na szczęście jego auto udało się szybko naprawić.
13 września – Robert Kubica rozpoczyna Rajd Polski od wygrania Odcinka Kwalifikacyjnego. Jedzie świetnie pierwszego dnia, zmieniając się na prowadzeniu z Brianem Bouffierem. Niestety, uderzenie w kamień podczas jednego z ostatnich sobotnich OS-ów sprawia, że Kubica ostatecznie odpada z rywalizacji. W niedzielę spotyka się z kibicami, którzy bardzo licznie przybyli do Mikołajek, mimo fatalnej pogody.
20 września – Kubica i Baran biorą udział w Vosgien Rallye we Francji w ramach przygotowań do Rajdu Francji. Polacy wygrywają w cuglach.
Październik
5 października – Kubica i Baran wygrywają kolejny rajd – Francji i są już bardzo blisko zdobycia tytułu WRC2. Scenariusz imprezy podobny jak wcześniej – szybkie zdobycie dużej przewagi i kontrolowanie tempa.
8 października – Na światło dzienne wychodzi wygląd nowego kasku Roberta Kubicy. Kasku wyścigowego…
10 października – Malcolm Wilson z M-Sport potwierdza rozmowy z Robertem Kubicą dotyczące startów w 2014 roku.
26 października – Kubica i Baran potrzebowali 2. miejsca w Rajdzie Hiszpanii by zapewnić sobie tytuł w WRC2. Polacy nie zawiedli i wygrali. Kubica osiągnął największy sukces w polskich rajdach od kilkunastu lat, zdobywając pierwszy tytuł mistrza świata dla Polaka.
Listopad
5 listopada – Maciej Baran oznajmia Robertowi Kubicy, że nie pojedzie z nim w Rajdzie Wielkiej Brytanii w WRC, który był dla Polaków nagrodą za znakomity sezon. Baran kończy współpracę z Kubicą, zostawiając go w bardzo trudnej sytuacji. Pilotem Kubicy w Walii zostaje Michele Ferrara.
8 listopada – Kubica testuje auto WTCC Citroena na torze Monza.
11 listopada – Kubica udziela kolejnego bardzo ciekawego wywiadu – tym razem dla telewizji SKY.
14 listopada – Robert Kubica i Michele Ferrara startują w aucie WRC w Rajdzie Wielkiej Brytanii. Początkowo jadą nieźle, niestety w piątek Kubica zalicza dachowanie, a mechanikom z trudem udaje się naprawić auto na sobotę. Trzeciego dnia Robert ponownie zalicza wypadek, tym razem znacznie poważniejszy i rezygnuje z dalszej rywalizacji.
19 listopada – M-Sport występuje do FIA o zgodę na umieszczenie w swoim aucie WRC w 2014 roku łopatki zmiany biegów dla Roberta Kubicy.
30 listopada – Robert Kubica z Jakubem Gerberem startuje w małym włoskim rajdzie Ronde Citta dei Mille i wygrywa rywalizację w klasie.
Grudzień
6 grudnia – pojawia się informacja, że Robert Kubica może podpisać kontrakt na starty w WRC w zespole Volkswagena, sponsorowanym przez Red Bulla.
7 grudnia – Robert Kubica odbiera na uroczystej gali FIA w Paryżu puchary za sezon 2013 i zostaje wyróżniony tytułem Osobowości Roku FIA
9 grudnia – Citroen podaje swój skład na 2014 rok, ale nie ma w nim Roberta Kubicy.
11 grudnia – Dowiadujemy się, że Robert Kubica będzie kierowcą zespołu M-Sport sponsorowanego przez Lotos i przejedzie cały sezon w WRC 2014.
14 grudnia – Robert Kubica i Jakub Gerber startują w kolejnym rajdzie we Włoszech – Ronde Citta di Sperlonga i pewnie wygrywają w tej imprezie.
18 grudnia – Robert Kubica otrzymuje 10 numer startowy w 2014 roku, ale nadal nie wiadomo, kto będzie jego pilotem.
27 grudnia – Maciej Szczepaniak zostaje ogłoszony jako pilot Roberta Kubicy w Janner Rallye, co prawdopodobnie oznacza również, że ta para przejedzie cały sezon 2014 wspólnie.
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy