KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Podsumowanie sezonu rajdowego Roberta Kubicy – część 1

blank

Kiedy 14 marca tego roku, Robert Kubica przedstawiał swoje plany na sezon 2013 Wielu z nas nie wiedziało prawie nic o rajdach, wielu z nas dopiero się ich uczyło. Niepewność mieszała się z ekscytacją spowodowaną powrotem Roberta Kubicy do profesjonalnego sportu. Powrotu, który okazał się niezwykle udany. Zapraszam na pierwszą część podsumowania minionego sezonu.

Pierwotnie to podsumowanie miało być w jednym wpisie, ale gdy tylko zacząłem je pisać, zrozumiałem że nie będzie to możliwe. Zdecydowałem się zatem na podzielenie podsumowania na trzy części, a to nie wszystko. Zaznaczam, że jest to jedynie podsumowanie występów rajdowych Roberta, a wszystkie inne informacje o jego karierze i powrocie do zdrowia z całego roku znajdą się w podsumowaniu roku, w drugiej połowie grudnia.

Marzec:

Nieoficjalne informacje o tym, że Robert Kubica będzie w tym sezonie startował w rajdach na wysokim szczeblu pojawiały się już od lutego, szczególnie po ogłoszeniu, że Kubica nie będzie jeździł w serii DTM. Oficjalne potwierdzenie nastąpiło w połowie marca, choć informacja o podpisaniu kontraktu z Lotosem i o wyborze pilota nie była już tajemnicą.

Robert Kubica zdecydował się na pisanie kolejnego – rajdowego – rozdziału swojej kariery. Seria WRC2, Citroen DS3 RRC. Czasu na ochłonięcie nie było. Tydzień później Kubica startuje w Rajdzie Wysp Kanaryjskich.

Początek sezonu nie był dla Kubicy dobry. Przeciwnie, był bardzo przeciętny.

Rajd Wysp Kanaryjskich

Początek tej imprezy był bardzo obiecujący. Pierwsze miejsce na odcinku testowym, a następnie wygrane wszystkie 8 OS-ów pierwszego dnia. Robert był dość zadowolony ze swojej jazdy, mówił, że coraz lepiej czuje samochód i coraz lepiej współpracuje mu się z Maciejem Baranem. Kubica mówił, że wiele wczoraj próbowali w ustawieniach samochodu i z doborem opon. Dodał również: „Po moim wypadku sprzed 2 lat przeżywałem bardzo trudne chwile, a dzisiejszy dzień był dla mnie jednym z najlepszych w karierze.”

Drugi dzień rajdu nie zaczął się jednak pomyślnie dla Roberta. Najpierw Jan Kopecky odrobił 1 sekundę z ponad minutowej straty do Kubicy, a potem Polak zaliczył zderzenie z barierą, po którym pożegnał się z rywalizacją.

I onboard:

Mimo to Robert nie był załamany po rajdzie, co możecie zobaczyć na poniższym filmie:

Co więcej, Kubica otrzymał Colin McRae ERC Flat Out Trophy, przyznawaną kierowcy, którego jazda była najbardziej efektowna.

blank

Fafe Rally Sprint

Przed Rajdem Portugalii Robert – tak jak kilku kierowców WRC, wziął udział w Fafe Rally Sprint. Polak zajął w nim 5. miejsce, przegrywając jedynie z kierowcami WRC. Do naszej pamięci z tego rajdu trafiło na pewno to zdjęcie:

blank

A to wyniki Fafe Rally Sprint:

blank

Rajd Portugalii

Gdyby nie Rajd Wielkiej Brytanii, to rywalizację w Portugalii możnaby spokojnie uznać za najtrudniejszy rajd dla Roberta Kubicy w tym sezonie. Była to pierwsza poważna rajdowa impreza Roberta w całej karierze odbywająca się na nawierzchni szutrowej.

W pierwszych OS-ach Polak pokazywał bardzo dobre tempo, notując czasy zbliżone do czołówki WRC2. Na jednym był nawet szybszy od Michała Kościuszki. Niestety, problemy z oponami pierwszego dnia spowodowały, że na odcinku dojazdowym Robertowi pękła ostatnia opona i nie ukończył dnia.

blank

Drugiego dnia nie było lepiej – już podczas pierwszego Odcinka Specjalnego w samochodzie Roberta doszło do awarii hydrauliki – przestał działać hamulec ręczny i pad ułatwiający Kubicy zmianę biegów. Polak musiał robić to w tradycyjny sposób, tyle że zmiana następowała 3-4 razy ciężej. Czasy osiągane przez naszego kierowcę jak na te usterki były i tak bardzo dobre. Po naprawie auta w przerwie między OS-ami system wytrzymał tylko kilka kilometrów, po czym ponownie się zepsuł, a do tego na 10. OS-ie doszło do awarii dyferencjału, która uniemożliwiła Kubicy dalszą jazdę.

Polak ponownie skorzystał z Rally2 i trzeciego dnia prezentował znakomite tempo, wygrywając OS-y w WRC2. Ostatecznie zajął w Portugalii 20. miejsce i 6. w WRC2.

To było wielkie wyzwanie. Zebraliśmy wiele doświadczenia na szutrze. Prezentowaliśmy dobre tempo, którego się nie spodziewałem. Było trudno, na pewno nie było to wyzwanie życia, ale ostatniego okresu tak” – podsumował swój występ Kubica.

Oto bardzo symptomatyczne zdjęcie Roberta z Rajdu Portugalii:

blank

Oraz najciekawszy film:

A na koniec wyniki:

blank

Rajd Azorów

Po starcie w WRC Robert powrócił do rywalizacji w ERC i niestety ponownie nieco przeszarżował. Po pierwszym dniu tego szutrowego rajdu Robert miał 10 sekund przewagi nad Janem Kopeckym. W dniu 2 Kubica zaczął tracić przewagę a przy fatalnych warunkach, na 11. OS-ie Kubica i Baran dachowali, uszkadzając samochód:

Była to słynna już półoś:

Ostatecznie Robert ukończył rajd na 6. pozycji:

blank

Rajd Korsyki

Był to kolejny start w ERC i niestety ponownie zakończył się dość szybko. Robert przez pierwsze 3 OS-y przegrywał z Kopeckym, ale na 4. wyszedł na prowadzenie. Na kolejnej próbie doszło do awarii elektryki w Citroenie DS3 RRC Kubicy, a następnie do awarii pompy paliwa. Kubica i Baran nie zdecydowali się na skorzystanie z Rally2 i wycofali się z rajdu.

Z Korsyki pozostały zatem głównie prześliczne widoki:

blank

blank

blank

Oraz kolejny ciekawy onboard:

Pierwsze trzy miesiące rajdowania Roberta Kubicy nie były zatem udane. Bardzo szybka jazda była przeplatana awariami i wypadkami. Niewiele zapowiadało to, co zaczęło dziać się od początku czerwca… ale o tym w kolejnej części podsumowania, już jutro.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i f1ultra.pl  

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi