KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank

Opcja 1: WEC



Niestety, po raz kolejny wchodzimy w fazę zastanawiania się, w jakiej serii wyścigowej będzie jeździł Robert Kubica w przyszłym sezonie. Tym razem odpowiedź nie jest tak oczywista jak przed rokiem. Opcji jest kilka, choć tych prestiżowych niewiele. Trzeba też pamiętać o tym, że do tagra trzeba dwojga.

Kubica w LMP1 i LMP2

 

Być może niektórzy z nas zapomnieli, że Robert Kubica został już ogłoszony kierowcą zespołu Długodystansowych Mistrzostw Świata. Na początku 2017 zostało ogłoszone, że Robert będzie kierowcą zespołu byKolles. Wcześniej w Bahrajnie odbył z tą ekipą testy, podczas których spisał się bardzo dobrze.

Na początku kwietnia Robert – już jako ogłoszony kierowca – przyjechał na tor Monza by wziąć udział w prologu WEC. Niestety, problemy techniczne sprawiły, że nie pojeździł praktycznie w ogóle i ostatecznie zrezygnował z jazdy.



„Po Prologu postanowiłem przerwać mój program wyścigowy z zespołem ByKolles w LMP1. W związku z tym nie wezmę udziału w nadchodzącym otwarciu sezonu na Silverstone ani w innych wyścigach WEC. To była trudna decyzja, aby zrezygnować i w ten sposób stracić okazję dołączenia do tak wymagających i mocnych mistrzostw, ale mam nadzieję, że to nie jest ostateczne pożegnanie” – mówił Robert. Kilka dni później dowiedzieliśmy się o jego testach w bolidzie F3, które były przygotowaniem do powrotu do Formuły 1.

Gdy wrócić się nie udało na 2018 rok, Robert Kubica zaczął „romansować” z ekipą Ginetty w LMP2, zastanawiając się nad połączeniem programu w WEC z rolą kierowcy rezerwowego w Williamsie. Podczas pierwszych testów Robert pokazał szybkość, ale projekt ponownie był trapiony problemami technicznymi i ostatecznie Robert z niego zrezygnował, co okazało się dobrą decyzją.

Kubica w WEC ma zatem za sobą dwa prawie podpisane kontrakty i kilka testów, w których był bardzo konkurencyjny na tle partnerów z zespołu.

Seria

 

WEC to Długodystansowe Mistrzostwa Świata i warto podkreślić, że jest to seria, w której przyznaje się tytuł mistrza świata. Oczywiście, to wyścigi długodystansowe, w których zespoły liczą po 3 kierowców, a zatem autem trzeba się dzielić. Mimo to jest to sria bardzo konkurencyjna (nawet mimo obecnego stanu LMP1), prestiżowa, widowiskowa i znana, której auta to prototypy dające kierowcy wyzwanie i frajdę.

Jeździ i jeździło w niej wielu zawodników, również z Formuły 1.

Kalendarz

 

Harmonogram WEC na sezon 2021 nie jest bardzo intensywny. Oprócz 6 rund, rozgrywanych na legendarnych torach – Sebring, Spa, Le Mans, Monza, Fuji i Bahrajn. Zazwyczaj ich terminy są tak wybierane, by nie pokrywać się z wyścigami F1.

Poniżej prowizoryczny kalendarz na sezon 2021.

kalendarz wec sezon 2021

Co jeździ?

 

Hypercary

Zacznijmy od najszybszych aut w serii WEC, a zatem obecnie LMP1. Ta kategoria znika od przyszłego sezonu i zostanie zastąpiona przez „Le Mans Hypercars”, choć autom LMP1 będzie umożliwiona jazda.

Nie wnikając w szczegóły techniczne, można wspomnieć, że nowe auta będą napędzane hybrydową jednostką o mocy 750 KM z rozbudowaną aerodynamiką.

Zainteresowanie Hypercarami wyraziło obecnie 6 ekip, przy czym swój start nimi w sezonie 2021 potwierdziły Toyota, ByKolles i Glickenhaus. Auto LMP1 wystawi Alpine, a zatem Renault.



Peugeot się szykuje

Bardzo ciekawe zapowiada się program Peugeota, który niedawno ogłosił swój powrót do WEC. Francuski producent zamierza jeździć Hypercarami od sezonu 2022, ale już teraz poszukuje kierowców, przyglądając się przede wszystkim tym z doświadczeniem w WEC.

„Próbujemy analizować wszystkie dane dotyczące czasów okrążeń z poprzednich 5 lat nie tylko w WEC, ale również European Le Mans Series. Na tej podstawie budujemy bazę kierowców i ich umiejętności. Potem stworzymy z tego krótką listę z najlepszymi pośród nich. Potem wdrożymy kolejne kryteria jak umiejętność pracy w zespole, z inżynierami” – mówi odpowiedzialny za projekt Olivier Jansonnie.

Co ciekawe, zainteresowanie startami w Peugeocie zdążył wyrazić już na przykład odchodzący z F1 Romain Grosjean, który z pewnością byłby łakomym kąskiem dla tego producenta.

Trzeba otwarcie przyznać, że tylko Peugeot może stawić czoła dominującej obecnie w serii Toyocie.

LMP2

Ale jeżeli mówimy o prototypach, to nie można zapominać o niezwykle konkurencyjnej kategorii LMP2 z wieloma świetnymi zespołami. W tej kategorii coraz lepiej radzi sobie Inter Europol Competition, który w przyszłym roku zmieni samochód z Ligiera na znacznie bardziej konkurencyjną Orecę.

W LMP2 jest wiele ekip, spośród których większość mogłaby być zainteresowana usługami takiego kierowcy jak Robert Kubica.

Kto jeździ?

 

W sezonie 2020 skład mistrzowskich Toyot stanowili Mike Conway, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez, Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima. Większość z nich ma za sobą przeszłość w F1 i mnóśtwo startów w WEC.

W Rebellionie jeździli Gustavo Menezes, Norman Nato, Bruno Senna, Nathanael Berthon, Louis Deletraz i Romain Dumas.

ByKolles reprezentowali Tom Dillmann, Bruno Spengler i Oliver Webb.

W LMP2 większość najlepszych ekip korzysta z bardzo doświadczonych i utalentowanych zawodników. Jeżdżą w nich m.in. Oliver Jarvis, Nick Tandy, Juan Pablo Montoya, Felipe Albuquerque, Nyck de Vries, Anthony Davidson, Antonio Felix da Costa, Roberto Mehri, Giedo van der Garde, Paul di Resta czy Jean Eric Vergne.

Do trzech razy sztuka?

 

Robert już dwa razy próbował z WEC, ale zawsze był to chyba plan „na przeczekanie” i wiązał się z ekipami mało konkurencyjnymi. Teraz chyba wszyscy chcielibyśmy żeby dostał pakiet, którym będzie mógł walczyć w czubie stawki.

O taki nie będzie łatwo bo wiele ekip ma swoch świetnych kierowców – doświadczonych i szybkich. I choć absolutnie w umiejętności i szybkość Roberta nie wątpię, to niestety do kolejnej serii będzie przystępował jako debiutant. Jeżeli jednak będzie mógł skupić się tylko na jeździe, jestem pewien, że szybko zapomnimy o tym, że dopiero zaczyna swoją przygodę.

Robert podkreśla, że wie jakie ma preferencje. Nie wiem czy jedną z nich jest WEC, ale z pewnością konkurencyjny program w tej serii spełnia warunki drugiego zdania powtarzanego przez Kubicę, a zatem: „zobaczymy, czy będzie to możliwe”.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi