KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogram

Rally Poland 2025

Świetny występ Marczyka w Rajdzie Polski. Jest liderem ERC!



Mārtiņš Sesks i Renārs Francis (Škoda Fabia RS Rally2) odnieśli zdecydowane zwycięstwo w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski – powtarzając swój triumf z 2023 roku. Świetnie spisał się Miko Marczyk.

To naturalne, że po ostatnim weekendzie najwięcej mówi się u sukcesie Roberta Kubicy w 24h Le Mans. Jest to jedno z najważniejszych osiągnięć polskiego motorsportu w historii. Mniej, za sprawą innych okoliczności i niższej kategorii mówi się o wygraniu kategorii LMP2 w tym wyścigu przez Inter Europol Competition.

Ale trzeba też wspomnieć o innym bardzo ważnym wydarzeniu z minionego weekendu – najważniejszej imprezie motorsportowej rozgrywanej w Polsce czyli Rajdzie Polski, w którym świetnie poradził sobie Miko Marczyk.

Przeczytajcie opis rywalizacji.

Mārtiņš Sesks i Renārs Francis, reprezentujący barwy Team MRF Tyres, zdominowali rywalizację, wygrywając dziewięć z czternastu odcinków specjalnych. Na mecie uzyskali 1:06,3 sekundy przewagi nad Mikołajem Marczykiem i Szymonem Gospodarczykiem (Škoda Fabia RS Rally2). Polska załoga nie tylko sięgnęła po drugie miejsce przed własną publicznością, ale również objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej ERC po czterech rundach. Obecnie mają na koncie 81 punktów – o 16 więcej niż najbliższy rywal, Mads Østberg.

 

Trzecią pozycję w rajdzie zajęli Jon Armstrong i Shane Byrne (Ford Fiesta Rally2), którzy zanotowali najlepszy występ w sezonie, tracąc 1:15,8 s do zwycięzców. Dla Armstronga to drugie podium w rundzie FIA ERC – oba osiągnięte w Polsce – po debiutanckim sukcesie w Rajdzie Śląska 2024. To również jego pierwsze podium w rajdzie szutrowym.

54. raz w mistrzostwach Europy

Zakończona dziś w Mikołajkach 81. edycja Rajdu Polski (13-15 czerwca) stanowiła czwartą i ostatnią w sezonie szutrową rundę mistrzostw Europy (FIA ERC). Drugi najstarszy rajd świata już po raz 54. włączono do kalendarza tego cyklu. Takiego stażu w europejskim czempionacie nie ma żaden inny rajd na świecie.

Z kolei dla uczestników RSMP było to trzecie starcie w sezonie 2025 i jedyne rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 70 załóg, w tym 63 zgłoszone w ramach FIA ERC. Stawka krajowego czempionatu liczyła 29 załóg, z czego 19 było uprawnionych do zdobywania punktów do klasyfikacji RSMP.

Aż 32 załogi przywiozły do Mikołajek samochody R5/Rally2, a więc najbardziej zaawansowane i najszybsze rajdówki dopuszczone do startów w rundach FIA ERC i RSMP. Samochodami z napędem na cztery koła dysponowało 47 z 70 zgłoszonych duetów.

 

Organizatorzy przygotowali trasę o łącznej długości 793,6 km, z czego 189,6 km stanowił łączny dystans czternastu odcinków specjalnych.

Etap 1: Pojedynek na szczycie

Piątkowa rywalizacja rozpoczęła się od 2,5-kilometrowego superoesu na torze Mikołajki Arena – arenie znanej z efektownych, równoległych pojedynków toczonych w parach. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk po raz czwarty wygrali ten oes w ramach rundy ERC, pokonując Andreę Mabelliniego i Virginię Lenzi o 0,1 sekundy. Mārtiņš Sesks i Renārs Francis uplasowali się na trzecim miejscu, ze stratą 0,2 sekundy.

W sobotę załogi rywalizowały na trzech oesach: Świętajno (18,2 km), Olecko (13,4 km) i Stare Juchy (12,2 km) – pokonywanych dwukrotnie. Sesks zdominował dzień, wygrywając pięć prób i kończąc etap z przewagą 21,4 sekundy nad Roope Korhonenem i Anssim Viinikką (Toyota GR Yaris Rally2). Trzeci był Marczyk (+33,9 s), czwarty Jon Armstrong i Shane Byrne (Ford Fiesta Rally2, +41,4 s), a piąty Isak Reiersen i Stefan Gustavsson (Škoda Fabia RS Rally2, +48,1 s).

– Dzisiaj zakończyliśmy kilka OSów na podium, więc nasze tempo było naprawdę dobre, cieszy mnie ono. Jeżeli chodzi o rywalizację jesteśmy w grze o jeszcze wyższe pozycje, bo jesteśmy w stanie walczyć o absolutnie najwyższe miejsca w tym rajdzie – deklarował Marczyk po I etapie.

– Momentami jechaliśmy naprawdę dobrze, ale zdarzały się chwile, w których traciliśmy rytm. Walczymy na dwóch frontach – w mistrzostwach Polski i Europy – więc czasem trzeba znaleźć kompromis – przyznał Matulka.

Etap 2: Korhonen odpada, Sesks kontroluje tempo

Niedzielny etap składał się z trzech oesów – Mikołajki (7,6 km), Pozezdrze (20,0 km) i Gmina Mrągowo (15,2 km) – każdy z nich pokonywano dwukrotnie. Drugi przejazd Gminy Mrągowo był rozegrany jako Power Stage, a więc szansa na dodatkowe punkty dla pięciu najlepszych załóg.

 

Drugi etap rozpoczął się od zwycięstwa Reiersena i Gustavssona na OS9 Mikołajki. Kluczowy moment rajdu nastąpił jednak na OS10 Pozezdrze (20,0 km) – po zaledwie 4,9 km jazdy Korhonen i Viinikka dachowali, będąc na drugim miejscu w klasyfikacji. Tym samym nie tylko odpadli z rajdu, ale również stracili szansę na obronę prowadzenia w klasyfikacji sezonu.

Armstrong i Byrne byli najszybsi na OS10, a Sesks z Renarsem wygrali OS11 Gmina Mrągowo. Łotysz powiększył przewagę nad Marczykiem do ponad 40 sekund. Armstrong i Byrne awansowali na trzecie miejsce i mimo 10-sekundowej kary za dotknięcie szykany utrzymali Reiersena i Gustavssona za sobą.

Sesks wygrał także OS12 i OS13, a następnie przypieczętował zwycięstwo, uzyskując najlepszy czas na Power Stage’u – OS14 Gmina Mrągowo 2. Tempestini i Itu byli trzeci na ostatniej próbie, za Armstrongiem i Byrne’em. Czwarty czas osiągnęli Mabellini i Lenzi, a piąty – Reiersen i Gustavsson.

– Zawsze miło wracać do Polski i wracać do czerwonych barw zespołu MRF – powiedział Sesks na mecie.

– To dobry wynik. Niestety nie dałem rady zachować odpowiedniej równowagi między tempem a unikaniem ryzyka na Power Stage, więc w klasyfikacji FIA ERC skończyliśmy go bez punktów. Jestem bardzo zadowolony z drugiego miejsca w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski. To był udany weekend, więc teraz skupiamy się na tym, by tak samo było w asfaltowej części sezonu – podsumował Mikołaj Marczyk.

– Świetny weekend. Shane i cały zespół wykonali kawał dobrej roboty. Ten sezon nie był dla nas łatwy, więc bardzo się cieszę z tego wyniku – podsumował Armstrong.

Czołową piątkę klasyfikacji końcowej ORLEN OIL 81. Rajdu Polski utworzyli: Mārtiņš Sesks / Renārs Francis (Škoda Fabia RS Rally2), Mikołaj Marczyk / Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2, +1:06,3), Jon Armstrong / Shane Byrne (Ford Fiesta Rally2, +1:15,8), Isak Reiersen / Stefan Gustavsson (Škoda Fabia RS Rally2, +1:37,9) oraz Mads Østberg / Giovanni Bernacchini (Citroën C3 Rally2, +1:54,9).

 

W klasyfikacji krajowego czempionatu komplet punktów zdobyli Marczyk i Gospodarczyk. Na drugim miejscu finiszowali Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2, +2:25,9 s), a na najniższym stopniu podium stanęli Krzysztof Bubik z Adrianem Sadowskim (Skoda Fabia R5, +3:50,4 s).

Z pustymi rękami ORLEN OIL 81. Rajd Polski zakończyli Jarek Szeja i Grzegorz Grzyb, którzy przed startem zajmowali odpowiednio drugą i trzecią pozycję w punktacji RSMP. Grzyb wycofał się jeszcze w sobotę. Z kolei Szeja wypadł z drogi na finałowej próbie, chwilę po tym, jak koło urwał jadący przed nim Jos Verstappen z Renaudem Jamoulem (Skoda Fabia RS Rally2).

Wyniki trzeciej rundy RSMP spowodowały przetasowania w tabeli cyklu. Na półmetku sezonu Matulka i Syty mają 95 punktów, o 34 więcej niż Brzeziński i Gerber, którzy awansowali na drugie miejsce. Za nimi plasują się kolejno bracia Szejowie (53 pkt), Grzyb i Binięda (50 pkt) oraz Kołtun i Pleskot (42 pkt).

Drugie z rzędu zwycięstwo Abramowskiego w ERC3

Tymoteusz Abramowski i Jakub Wróbel (Ford Fiesta Rally3) wygrali drugą rundę z rzędu w klasyfikacji ERC3, pokonując Ville Vatanena i Jarno Ottmana (Renault Clio Rally3) o 17,1 sekundy. Trzeci byli Tristan Charpentier i Florian Barral (Ford Fiesta Rally3), którzy stracili do zwycięzców 21,4 sekundy.

Calle Carlberg i Jørgen Eriksen (Opel Corsa Rally4) zdominowali rywalizację w Junior ERC, wygrywając z przewagą 2:23,1 s nad Ioanem Lloydem i Sionem Williamsem (Peugeot 208 Rally4). Trzecie miejsce zajęli Tuukka Kauppinen i Vili Karttunen (Lancia Ypsilon Rally4 HF), ze stratą 3:07,5.

Marczyk wraca na prowadzenie

Po czterech rundach Marczyk i Gospodarczyk prowadzą w klasyfikacji ERC z dorobkiem 81 punktów. Polska załoga odzyskała pozycję liderów dzięki drugiemu miejscu wywalczonemu na krajowych trasach, co dało im 24 punkty do klasyfikacji generalnej. Mads Østberg zajmuje drugie miejsce z 65 punktami. Korhonen, Reiersen i Mabellini mają po 60 punktów, a Armstrong awansował na szóste miejsce z dorobkiem 46 punktów. Johansson ma 41 punktów, Sesks – 35, Gryazin – 34, a Brynildsen – 31.

ERC wkracza teraz w asfaltową część sezonu – kolejna runda to Rally di Roma Capitale, zaplanowana na 4–6 lipca.

ORLEN OIL 81. Rajd Polski – klasyfikacja końcowa:
1. Sesks/Francis (LVA/LVA, Škoda Fabia RS Rally2) 1:37:56.4
2. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Škoda Fabia RS Rally2) +1:06.3
3. Armstrong/Byrne (IRL/IRL, Ford Fiesta Rally2) +1:15.8
4. Reiersen/Gustavsson (SWE/SWE, Škoda Fabia RS Rally2) +1:37.9
5. Østberg/Bernacchini (NOR/ITA, Citroën C3 Rally2) +1:54.9
6. Tempestini/Itu (ROU/ROU, Škoda Fabia Rally2 evo) +2:48.2
7. Johansson/Grönvall (SWE/SWE, Škoda Fabia RS Rally2) +2:53.5
8. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA, Škoda Fabia RS Rally2) +3:01.3
9. Matulka/Syty (POL/POL, Škoda Fabia RS Rally2) +3:36.1
10. Bubik/Sadowski (POL/POL, Škoda Fabia Rally2 evo) +4:48.4

Punktacja FIA ERC po ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski (runda 4/8):
1. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL) 81 pkt
2. Mads Ostberg (NOR) 65 pkt
3. Korhonen/Viinikka (FIN/FIN) 60 pkt
4. Reiersen/Gustavsson (SWE/SWE) 60 pkt
5. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA) 60 pkt
6. Armstrong/Byrne (IRL/IRL) 46 pkt
7. Johansson/Grönvall (SWE/SWE) 41 pkt
8. Sesks/Francis (LVA/LVA) 35 pkt
9. Gryazin/Aleksandrov (BGR/BGR) 34 pkt
10. Brynildsen/Listerud (NOR/NOR) 31 pkt

fot. Rally Poland



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Las Vegas

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 21 listopada:
godz. 1:30 – 1. Trening
godz. 5:00 – 2. Trening

Sobota, 22 listopada:
godz. 1:30 – 3. Trening
godz. 5:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 23 listopada:
godz. 5:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję...

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi