KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogram

Press - 24 Heures du Mans 2025 - Sunday

O kluczowym momencie, usterce zawieszenia, “lekkiej dumie” i kolejnym celu



Robert Kubica udzielił obszernego wywiadu kanałowi Motowizja po swoim zwycięstwie w 24h Le Mans, opisując wyścig i znaczenie jego wygranej.

Jeden z fragmentów tej rozmowy przedstawiałem Wam już wczoraj. Robert mówił w nim o braku współpracy z fabrycznymi autami AF Corse. Przeczytacie to tutaj.

Rozmowa była przeprowadzana we wtorkowe popołudnie. Czy już wtedy dotarło do Roberta czego dokonał?

“Myślę, że już to do mnie dotarło, ale jak to zwykle ze mną bywa, przechodzę do tego, no ok, zdarzyło się. Pewnie będzie tak jak z GP Kanady za kilka lat, że będę żałował, że nie świętowałem. Ale mam świadomość, że udało się zrealizować to, na co pracowałem od 2021 roku” – mówi Robert.

Co ciekawe, Robert uważa, że w teorii to w ubiegłym roku ekipa AF Corse była bliżej wygrania wyścigu, jadąc w czołówce więcej czasu.

 

Kubica jest dumny ze zwycięstwa, zwłaszcza, że zostało ono odniesione w jednej z najbardziej konkurencyjnych stawek w historii wyścigu.

“Le Mans można było było wygrywać startując przeciwko 4 autom topowej kategorii, a w tym roku startowałem przeciwko 20 załogom i według mnie to bardzo ważne, przynajmniej dla mnie. Rywalizacja była bardzo zacięta, trzeba było walczyć o każdą sekundę na każdym okrążeniu” – zaznacza Kubica.

Kolejnym dumnym podkreślenia aspektem jest to, że wygrana nie została osiągnięta w aucie fabrycznym.

“W ubiegłym roku powiedziałem, że jest praktycznie niemożliwe żeby zespół prywatny wygrał przeciwko autom fabrycznym. Jest to bardzo ważne. I trzeba podkreślić, że wygraliśmy nie dlatego, że tamci nie dojechali, tylko że przez większość wyścigu byliśmy najlepsi. Niewiele osób dowie się, jak trudne było to zadanie. Teraz, gdy o tym mówię, czuję lekką dumę” – mówi kierowca AF Corse #83.

Robert podkreślał też atrakcyjność i intensywność wyścigów długodystansowych.



“Gdybym złożył 5 wyścigów Formuły 1 to nie byłoby tam tyle akcji co przez 2 godziny mojego stintu w 24h Le Mans” – mówi Robert.

Polak przyznaje, który moment był kluczowy dla dalszych losów wyścigu.

“Z mojego punktu widzenia, wyścig ułożył się dobrze. Kluczowym momentem był ten pomiędzy 2 a 4 godziną gdy awansowaliśmy z 11. miejsca na pozycję lidera. To były bardzo ważne momenty. Gdyby nie safety car to pewnie wyścig wygralibyśmy z dużą większą przewagę, podejmując mniejsze ryzyko” – przyznaje.

Okazuje się, że problemów technicznych w wyścigu było więcej niż “pocąca się” skrzynia biegów.

“Mieliśmy problem z zawieszeniem i gdy zgłosiłem to, inżynierowie przekazali, że musieliśmy mieć go wcześniej tylko Yifei i Phil nie zgłaszali tego. Na szczęście nie wyeliminował on nas z wycigu, ale musieliśmy coś zmienić” – zaznacza Robert.

 

Polak kończył ten wyścig stintem składającym się z pięciu przejazdów i to też był bardzo ważny moment. I choć plan zakładał, że to Yifei Ye będzie kończył wyścig, Kubica był przygotowany na dłuższe pozostanie w aucie.

“Czułem, że tak się skończy. Ale to była wspólna decyzja i właściwa w danym momencie bo minimalizowała wpadki i zmiany rytmu” – mówi Kubica.

Czy bardzo stresował się na ostatnich okrążeniach?

“Sytuacja była pod kontrolą w końcówce. Przez ostatnie 2 godziny inżynierowie zbyt często mi komunikowali co się dzieje, ale ja powiedziałem, żeby wyluzowali. Ja kontrolowałem tempo, oszczędzałem opony na wypadek safety cara. Był jeden moment w którym musiałem wyrobić sobie znaczną przewagę żeby sobie zapewnić zmianę opon i 5-6 okrążeń szybciej musiałem pojechać szybciej” – stwierdza Polak.

 

“Była jednak świadomość tego, że jedziemy po coś wielkiego. Ja o tym nie myślałem, ale pewnie Yifei jak patrzył na to auto to sobie przypominał ten 2021 rok. Ale łatwiej to przeżywać w aucie niż w garażu i cieszę się, że mogłem kończyć ten wyścig” – dodaje.

Jeden wielki cel Robert Kubica już osiągnął. Kolejnym jest walka o mistrzostwo świata WEC.

“Nie ukrywam, że będzie to trudne zadanie, ale kto by powiedział, że wygramy Le Mans. Ale się udało więc będziemy próbować dowozić jak najwięcej punktów w każdym wyścigu i zobaczymy jak to wyjdzie. Myślę, że druga część sezonu będzie trudniejsza dla Ferrari bo w cieplejszych warunkach nie będziemy mieli już takiej przewagi. I celem jest właśnie zbieranie punktów” – mówi Robert Kubica.

Na podstawie: Motowizja



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Las Vegas

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 21 listopada:
godz. 1:30 – 1. Trening
godz. 5:00 – 2. Trening

Sobota, 22 listopada:
godz. 1:30 – 3. Trening
godz. 5:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 23 listopada:
godz. 5:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję...

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi