KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Najlepsze materiały do wyścigów Formuły 3: Praktyczny przewodnik

W wyścigach Formuły 3 wybór materiałów jest kluczowy. Zespoły potrzebują, aby każdy komponent był lekki, wytrzymały i niezawodny. Ten przewodnik omawia najlepsze metale — zwłaszcza aluminium i tytan — do kluczowych części samochodów Formuły 3. Jest przeznaczony dla inżynierów i kupców zaangażowanych w budowę samochodów na zamówienie.

1. Nadwozie i monokok

Nowoczesne samochody Formuły 3 wykorzystują włókno węglowe w konstrukcji monokoków, ale metalowe wkładki i strukturalne wsporniki pozostają ważne.

Stosowane materiały:

  • Aluminium 7075-T6: Idealne na gwintowane wkładki, mocne i lekkie.
  • Aluminium 6061-T6: Dobre do wsporników spawanych i łatwe w obróbce.
  • Tytan Ti-6Al-4V: Używany w strefach wzmocnionych; doskonała odporność na zmęczenie i korozję.

Podsumowanie: Używaj tytanu tam, gdzie kluczowa jest wytrzymałość; aluminium dobrze sprawdza się w ogólnych połączeniach konstrukcji. Tytan jest trudny w obróbce, dlatego wybór odpowiedniego producenta ma ogromne znaczenie. Polecamy tutaj precyzyjne usługi CNC firmy TUOFA: tuofa-cncmachining.com. z niemal 20-letnim doświadczeniem w obróbce trudnych metali.

2. Elementy zawieszenia

Zawieszenia w Formule 3 obejmują zwrotnice, wahacze, dźwignie i drążki. Części te muszą być mocne, sztywne i jak najlżejsze.

Typowe wybory materiałowe:

  • Aluminium 7075-T6: Używane do zwrotnic, dźwigni i elementów obrabianych CNC.
  • Tytan Ti-6Al-4V: Używany w drążkach zawieszenia i sworzniach dla lepszej odporności zmęczeniowej.
  • Stal 4130: Nadal używana w niektórych zespołach do cienkościennych wahaczy.

Wskazówka: Aluminium do dużych części, tytan do elementów obciążonych, stal do smukłych ramion przy ograniczonym budżecie.

W starszych lub budżetowych projektach nadal można stosować aluminium 2024-T3 ze względu na jego dobrą odporność zmęczeniową, choć jest ono mniej odporne na korozję niż 6061 lub 7075.

Porównanie właściwości materiałów:

Właściwość

Aluminium 6061-T6

Aluminium 7075-T6

Aluminium 2024-T3

Gęstość (g/cm³)

2,70

2,81

2,78

Granica plastyczności (MPa)

276

505

345

Wytrzymałość na rozciąganie (MPa)

310

572

483

Wytrzymałość zmęczeniowa (MPa)

~96

~159

~140

Spawalność

Doskonała

Słaba

Słaba

3. Układ hamulcowy

Elementy hamulcowe są narażone na wysokie temperatury i powtarzające się naprężenia. Wybór materiału wpływa na odprowadzanie ciepła i sztywność.

Najlepsze materiały:

  • Aluminium 6061-T6: Powszechnie stosowane w korpusach zacisków.
  • Aluminium 7075-T6: Stosowane w zaciskach i dzwonach tarcz dla większej sztywności.
  • Tytan Ti-6Al-4V: Doskonały do tłoczków zacisków i śrub dzięki niskiej przewodności cieplnej i wysokiej wytrzymałości.

Uwaga: Tytan pomaga utrzymać niższą temperaturę płynu hamulcowego i redukuje masę nieresorowaną.

Porównanie właściwości mechanicznych i termicznych materiałów:

Właściwość

Aluminium 6061-T6

Aluminium 7075-T6

Tytan Ti-6Al-4V

Gęstość (g/cm³)

2,70

2,81

4,43

Przewodność cieplna (W/m·K)

167

130

6,7

Granica plastyczności (MPa)

276

505

880

Moduł sprężystości (GPa)

69

71

110

Odporność na korozję

Dobra

Umiarkowana

Doskonała

4. Mocowania silnika i wsporniki

Te elementy łączą główne części, takie jak silnik, skrzynia biegów i skrzydła z nadwoziem. Muszą być mocne, odporne na drgania i wysoką temperaturę.

Dobór materiałów:

  • Aluminium 6061-T6: Łatwe do spawania, często stosowane w ramowych wspornikach.
  • Aluminium 7075-T6: Używane tam, gdzie przewidywane są wyższe naprężenia, np. w płytach adapterowych silnika.
  • Tytan Ti-6Al-4V: Najlepszy w strefach wysokotemperaturowych lub newralgicznych punktach podlegających drganiom.

Porada: 6061 do części spawanych, 7075 do wysokowytrzymałych płyt, tytan tam, gdzie liczy się odporność zmęczeniowa lub cieplna.

5. Elementy złączne i łączniki

Elementy złączne mogą być małe, ale mają ogromny wpływ na całkowitą masę i niezawodność samochodu. Obróbka materiałów:

Porównanie materiałów:

Stal (klasa 12.9): Bardzo wytrzymała i ekonomiczna, ale ciężka i podatna na korozję.

Tytan Ti-6Al-4V: 40–45% lżejszy niż stal, bezproblemowy pod względem korozji. Najlepszy do śrub zawieszenia, hamulców i silnika.

Aluminium 7075-T6: Bardzo lekkie, ale odpowiednie tylko do niskonaprężeniowych zastosowań, np. paneli nadwozia.

Sugestia: Używaj tytanu w miejscach o wysokim obciążeniu i wrażliwych na masę. Aluminium pozostaw na części kosmetyczne lub o niskim ryzyku.

Porównanie właściwości elementów złącznych:

Materiał

Masa względna (względem stali)

Wytrzymałość na rozciąganie (MPa)

Odporność na korozję

Granica zmęczeniowa (MPa)

Stal klasy 12.9

100%

1220

Umiarkowana (wymaga powłoki)

~450

Tytan Ti-6Al-4V

~55%

950

Doskonała

~400

Aluminium 7075-T6

~33%

572

Umiarkowana

~159

Tabela porównawcza materiałów

Właściwość

Aluminium 6061-T6

Aluminium 7075-T6

Tytan Ti-6Al-4V

Gęstość (g/cm³)

2,70

2,81

4,43

Granica plastyczności (MPa)

276

505

880

Wytrzymałość na rozciąganie (MPa)

310

572

950

Moduł sprężystości (GPa)

69

71

110

Wytrzymałość zmęczeniowa (MPa)

~96

~159

~400

Odporność na korozję

Dobra

Umiarkowana

Doskonała

Spawalność

Doskonała

Słaba

Słaba

Obrabialność

Dobra

Umiarkowana

Trudna

Typowe zastosowanie w F3

Wsporniki, zaciski

Zwrotnice, dźwignie

Sworznie, śruby, wkładki

Podsumowanie

 

Samochody Formuły 3 wykorzystują materiały do granic możliwości. Aluminium 7075-T6 jest idealne do części wymagających wysokiej wytrzymałości, takich jak zwrotnice czy dzwony tarcz hamulcowych. Aluminium 6061-T6 dobrze sprawdza się we wspornikach spawanych i ogólnych komponentach. Tytan Ti-6Al-4V należy zachować dla elementów złącznych, ogniw zawieszenia i wkładek tam, gdzie kluczowa jest trwałość, odporność na zmęczenie lub wysoką temperaturę.

Każdy materiał ma swoje zalety. Właściwy wybór pozwala zespołom zmniejszyć masę, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić osiągi — wszystko w ramach regulaminu i budżetów Formuły 3.

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 23 maja:
godz. 13:30 – 1. trening
godz. 17:00 – 2. trening

Sobota, 24 maja:
godz. 12:30 – 3. trening
godz. 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 25 maja:
godz. 15:00 – Wyścig

Popularne tagi