KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

GP Emilii - Romanii

Wyniki

Na polu startowym książka

Lekko!



Przyznam szczerze, że to była jedna z najszybciej przeczytanych przede mnie książek – i to bez kartkowania. Dlaczego poszło mi tak łatwo?

“Na polu startowym – Za kulisami Formuły 1” – to jedna z najnowszych pozycji wydawniczych na polskim rynku, dotycząca Formuły 1. Została napisana przez 30-letniego dziennikarza Formuły 1, Luke Smitha. Wiek autora i jego nadal skromne doświadczenie w F1 być może nie są najlepszą rekomendacją dla książki, ale według mnie mają one dużą zaletę – świeżego i nadal nowego spojrzenia na najważniejszą serię wyścigową świata.

Przyznam szczerze, że gdy w tytule czegokolwiek czytam “za kulisami” to nabieram dziwnych podejrzeń, że ktoś chce mnie na siłę przyciągnąć czymś, co w rzeczywistości było mi wiadome. Tym razem jednak tak nie było.

Książkę zakupicie tutaj.

 

Bardzo cieszę się, że w tej książce jest naprawdę mało podawania wyników, opisywania mistrzów świata, przebiegu rywalizacji. O tym wszyscy wiemy, to nie są kulisy. Jest za to sporo wypowiedzi i opowieści bardzo luźno związanych z Formułą 1 – o piekarni w Melbourne, tragedii rodzinnej czy bieganiu po torze. Każda z nich pokazuje F1 od innej strony, której bardzo często nie zauważamy.

W pierwszych fragmentach książka wydaje się być przeznaczona dla osób bardzo mało związanych z Formułą 1. Ale ostatecznie to chyba tylko złudzenie bo nawet ktoś śledzący serię więcej lat niż żyje Luke Smith, dowie się o Formule 1 wiece nowego. A czyta się wszystko bardzo lekko – i nie chodzi tylko o kompaktowe wymiary książki oraz jej fizyczną lekkość (dla mnie to akurat duży plus).

 

Z mojego punktu widzenia plusem była opowieść o F1 z perspektywy dziennikarza Formuły 1. Zazwyczaj o F1 opowiadają szefowie zespołów, byli kierowcy czy bardzo doświadczeni dziennikarze, skupiając się na jednym temacie. Tu Luke Smith porusza wiele wątków, nie podnosząc ich jednak do zbędnego patosu. To “zwykła” (i w tym cały urok) opowieść o tym, co zobaczył w F1 w ostatnich latach – o podróżowaniu za F1, spotkaniach z kierowcami. I o tym, dlaczego Monako powinno zostać w F1.

Opisane w książce wydarzenia miały miejce przede wszystkim w latach 2019 – 2024, ale poznajemy je z niego innej perspektywy – wewnętrznej. Ja na przykład dowiedziałem się wiele nowego o kontuzji Lance Strolla, początkach kariery Estebana Ocona czy Alexa Albona.

Robotę robią wypowiedzi osób, których cytaty rzadko możemy czytać w mediach – takich, które zajmują się owymi kulisami F1. Bo Formuła 1 ma wielu bohaterów, nie tylko tych 20 w bolidach i 10 ich szefów.

Nie ukrywam, był rozdział, których chciałem, żeby skończył się nieco szybciej – wolę nie zdradzać, czego dotyczył, ale myślę, że gdy będziecie czytać książkę, to szybko dowiecie się, o który mi chodziło. Przyjmijmy, że na ten rozdział jestem “za stary”.

Ogólnie zatem jestem zaskoczony tą książką bo czytało się ją naprawdę przyjemnie. Przekrojowo pokazuje wiele aspektów Formuły 1 w niezwykle przyjemnej formie. Być może nie jest to wybitne dzieło, które będzie się potem cytowało w wielu innych książkach, ale na pewno świetna propozycja na lekką majówkę z Formułą 1. Lub znakomity prezent dla fana Formuły 1.

Książka liczy sobie 320 stop i jest w formacie 135×205 w okładce broszurowej ze skrzydełkami. Zakupicie ją tutaj w cenie od 35,74 zł.

Materiał partnera



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 23 maja:
godz. 13:30 – 1. trening
godz. 17:00 – 2. trening

Sobota, 24 maja:
godz. 12:30 – 3. trening
godz. 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 25 maja:
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi